Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanolframställning?  (läst 19684 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #60 skrivet: 10 mar-18 kl 17:32 »
du kan få ut etanol ur trämassa åxå.

Yes, det stämmer. Men det är inte träsprit för det.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #61 skrivet: 10 mar-18 kl 17:35 »
Du verkar vara sjukligt beroende av ett system, allt är olagligt eller ej passande eller på annat sätt icke bra, allt är olagligt som inte faller in i systemet eller på annat sätt tillfaller etablissemanget, att göra tester kan ju knappast vara olagligt, om man inte gör det i lite större skalla. då kqan jag hålla med om att det kan diskuteras om hur passande det kan vara

Jo, det är olagligt att bränna sprit. Finns inga undantag för tester. Ämnet är redan välundersökt så kunskap om processen går att införskaffa på närmaste bibliotek utan att test är nödvändigt.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #62 skrivet: 10 mar-18 kl 18:20 »
Tja,hembränning är olagligt så det finns ingen anledning att diskutera test eller inte. innehav av utrustning är också olagligt,hemmabyggd eller köpt.
du kör vidare med samma resonemang som i tidigare trådar,lagen gäller bara dej om det passar. Du har ju fått flera svar i ämnet,skogsindustrin har testat detta länge och det går alltså inte att direkt jäsa sågspån till etanol,det krävs ett steg innan.
Jo,jag brukar följa lagen hur tokigt det än kan verka,jag följer regelverk inom byggnation,jag följer trafikregler m.m därför att jag inser varför de finns.
alla gör inte det därför har domstolarna fullt att göra.
allvarligt förstår jag inte ditt resonemang,färdig etanol finns att köpa,antingen lite dyrare i butikshylla eller om man vill göra av med mycket så köper man genom grossist.
priset lär i vilket fall bli lägre än att experimentera själv och riskera böter. att skaffa utrustning till en process som man redan från början vet om inte funkar kostar ju också pengar. för att slippa det tar man hjälp av tidigare kunskap och slipper alltså lägga pengar på att uppfinna hjulet igen.Det var väl därför du startade tråden?

Hembränning är för sprit till förtäring, knappast för drift av ottomotorer eller?

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #63 skrivet: 10 mar-18 kl 18:22 »
Yes, det stämmer. Men det är inte träsprit för det.

Mvh
Magnus

så om man jäser ut cellulosas som bara finns i trä/naturliga material så blir det inte träsprit??

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #64 skrivet: 10 mar-18 kl 18:23 »
Jo, det är olagligt att bränna sprit. Finns inga undantag för tester. Ämnet är redan välundersökt så kunskap om processen går att införskaffa på närmaste bibliotek utan att test är nödvändigt.

Mvh
Magnus

knappast olagligt i och med att vi anv etanol redan,

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Etanolframställning?
« Svar #65 skrivet: 10 mar-18 kl 19:01 »
Träsprit är metanol, kan utvinnas genom torrdestillering av trä.
Etanol utvinns genom jäsning av diverse stärkelse-(socker)haltiga råvaror. Det har förklarats åtskilliga gånger i tråden att det är mycket komplicerat att jäsa trä-(cellulosa) till etanol. Och det är olagligt att framställa alkohol som är starkare än 20% oavsett användningsområde även för dig. Såvida du inte söker och får tillstånd för industriell produktion .

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Etanolframställning?
« Svar #66 skrivet: 10 mar-18 kl 19:18 »
vilket också står i tråden tidigare,men läser man inte svaren utan bara vill ha de svar man vill blir det lite tjatigt.känns igen från tidigare x-labs trådar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Etanolframställning?
« Svar #67 skrivet: 10 mar-18 kl 19:25 »
knappast olagligt i och med att vi anv etanol redan,
skillnad att använda och tillverka. staten vill av olika orsaker ha koll på vem som tillverkar. inget konstigt då samma utrustning kan användas till spritframställning för konsumtion.
vill du köpa etanol till drivmedel finns det på de flesta mackar. framställa själv som privatperson är alltså olagligt och inget att diskutera. Invändningar hänvisas till riksdagen....

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #68 skrivet: 10 mar-18 kl 22:23 »
Det är ju till och med förbjudet att ha en destilleringsapparat. Om det nu är som du tror att det är lagligt att destillera som test eller med användningsområde drivmedel........Hur skall du kunna destillera utan en destilleringsapparat??

Mvh
Magnus


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #69 skrivet: 10 mar-18 kl 22:24 »
så om man jäser ut cellulosas som bara finns i trä/naturliga material så blir det inte träsprit??

Det är korrekt uppfattat, ja.

Mvh
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #70 skrivet: 11 mar-18 kl 09:34 »
så om man jäser ut cellulosas som bara finns i trä/naturliga material så blir det inte träsprit??

Det står redan tidigare i tråden.  Jästsvampar producerar huvudsakligen etanol och koldioxid men de bildar också små mängder av andra kolväten, i synnerhet olika alkoholer. Bland dessa små mängder kan man notera dels metanol och dels längre kolvätekedjor med en OH-grupp på - propanol, butanol, pentanol mm som i vissa branscher brukar sammanfattas som "finkel".
Ska man få fram metanol som huvudprodukt måste man ge sig på en process som inte använder sig av jästsvampar.
Men den etanol man får fram genom förjäsning av sockerarter (cellulosa går, som redan sagt, inte att förjäsa utan att först delvis bryta ner den), blir inte nödvändigtvis fri från metanol.

 (:)
Sedan måste jag lägga mig i litegrann i egenskap av moderator här, även om det är motbjudande eftersom jag själv har bidragit till tråden.
Låt oss fortsättningsvis hålla oss till rent tekniska spörsmål i denna avdelning av forumet. Diskussioner om vad som är lagligt eller inte, och hur det relaterar till lagar, förordningar och myndighetskrav, tar vi någon annanstans. Självklara saker som var och en som har gått i svensk skola rimligtvis bör känna till, behöver inte upprepas här.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Etanolframställning?
« Svar #71 skrivet: 11 mar-18 kl 10:16 »
Det står redan tidigare i tråden.  Jästsvampar producerar huvudsakligen etanol och koldioxid men de bildar också små mängder av andra kolväten, i synnerhet olika alkoholer. Bland dessa små mängder kan man notera dels metanol och dels längre kolvätekedjor med en OH-grupp på - propanol, butanol, pentanol mm som i vissa branscher brukar sammanfattas som "finkel".
Ska man få fram metanol som huvudprodukt måste man ge sig på en process som inte använder sig av jästsvampar.
Men den etanol man får fram genom förjäsning av sockerarter (cellulosa går, som redan sagt, inte att förjäsa utan att först delvis bryta ner den), blir inte nödvändigtvis fri från metanol.

 (:)
Sedan måste jag lägga mig i litegrann i egenskap av moderator här, även om det är motbjudande eftersom jag själv har bidragit till tråden.
Låt oss fortsättningsvis hålla oss till rent tekniska spörsmål i denna avdelning av forumet. Diskussioner om vad som är lagligt eller inte, och hur det relaterar till lagar, förordningar och myndighetskrav, tar vi någon annanstans. Självklara saker som var och en som har gått i svensk skola rimligtvis bör känna till, behöver inte upprepas här.
nu är etanolframställning förbjudet enl. lag utan tillstånd av berörda myndigheter och därför skall man alltså kunna ifrågasätta hela diskussionen. hur man bränner sprit är troligen en allmän kunskap och inget som är svårt att hitta fakta om på nätet. att då diskutera hur man kan bränna sprit på olika ämnen,här sågspån är inte det att underlätta lagbrott? något som strider mot forumregler.Särskilt som TS vill ha reda på vilken utrustning som krävs och hur man gör. Att flera påpekat att det inte är tillåtet sopas bort av TS vilket ger en fingervisning om att denne inte bryr sig. Svaren på TS fråga huruvida det går att använda sågspån har besvarats flera gånger i tråden. Dags att låsa den.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #72 skrivet: 11 mar-18 kl 10:52 »
Det står redan tidigare i tråden.  Jästsvampar producerar huvudsakligen etanol och koldioxid men de bildar också små mängder av andra kolväten, i synnerhet olika alkoholer. Bland dessa små mängder kan man notera dels metanol.

Nej. Man kan inte få metanol i destillering av mäsk. Det är en kemisk omöjlighet och en myt.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #73 skrivet: 11 mar-18 kl 18:55 »
Jo, det är olagligt att bränna sprit. Finns inga undantag för tester. Ämnet är redan välundersökt så kunskap om processen går att införskaffa på närmaste bibliotek utan att test är nödvändigt.

Mvh
Magnus

osedvanligt ligt ett annat svar från någon av er i en tidigare tråd gällandeövervaknings kamera(Webbkamera) som visade sig vara fel och inte vad lagen sa...

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #74 skrivet: 11 mar-18 kl 19:01 »
skillnad att använda och tillverka. staten vill av olika orsaker ha koll på vem som tillverkar. inget konstigt då samma utrustning kan användas till spritframställning för konsumtion.
vill du köpa etanol till drivmedel finns det på de flesta mackar. framställa själv som privatperson är alltså olagligt och inget att diskutera. Invändningar hänvisas till riksdagen....

ska kolla upp den lagen lite extra noga.. så det inte blir som vid kameraövervakning där ni /dom flesta hade fel som jag sagt tidigare ert ord ger jag inte mkt för ... det står 1-1 mellan er här och mig, snart står det 2-1 till mig när Anticimex vart och gjort en besiktning av mitt duschrum (elinst kommer jag inte kunna göra något åt i dagsläget det erkänner jag) men ni vågar inte erkänna er misstag så det är hugget som stucket. SBN ska jag åxå kolla upp lite extra tror inte att det är så kategoriskt som ni får det att låta

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Etanolframställning?
« Svar #75 skrivet: 11 mar-18 kl 19:15 »
Självklara saker som var och en som har gått i svensk skola rimligtvis bör känna till, behöver inte upprepas här.

TACK!!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #76 skrivet: 11 mar-18 kl 19:21 »
Visst skall du kolla lagar, här får du ju inga bindande svar eftersom det är ett diskussionsforum och ingen myndighet. Men vi är flera som har kollat vad man får och inte får när det gäller etanoltillverkning, och det är kärvt till och med att få tillstånd för destillationsapparat för vatten. Och vill du forska i etanolframställning av sågspån (på lagligt sätt) så får du nog komma in till myndigheterna med mer än en hink sågspån och viljan att göra sprit.

Sprit är ingen enkel sak att tillverka hemma och komma under 10 kr/liter 96%, allt inräknat. Och skall du tillverka motoretanol för drift av väggående fordon så får du inte behålla den summan vid försäljning heller.


x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #77 skrivet: 13 mar-18 kl 10:39 »
Visst skall du kolla lagar, här får du ju inga bindande svar eftersom det är ett diskussionsforum och ingen myndighet. Men vi är flera som har kollat vad man får och inte får när det gäller etanoltillverkning, och det är kärvt till och med att få tillstånd för destillationsapparat för vatten. Och vill du forska i etanolframställning av sågspån (på lagligt sätt) så får du nog komma in till myndigheterna med mer än en hink sågspån och viljan att göra sprit.

Sprit är ingen enkel sak att tillverka hemma och komma under 10 kr/liter 96%, allt inräknat. Och skall du tillverka motoretanol för drift av väggående fordon så får du inte behålla den summan vid försäljning heller.

Som jag sa i början av tråden så är det så är inte detta för att köra bil utan för att driva en gräsklipparmotor som jag vill koppla tilll en generator för att alstra ström

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #78 skrivet: 13 mar-18 kl 12:56 »
Som jag sa i början av tråden så är det så är inte detta för att köra bil utan för att driva en gräsklipparmotor som jag vill koppla tilll en generator för att alstra ström

Då går du verkligen över ån efter vatten. Och förargar storebror.

Kör stirling, gengas, gasturbin, ångturbin, ångmaskin eller något annat du kan köra direkt på spånet.

 

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #79 skrivet: 13 mar-18 kl 13:13 »
Då går du verkligen över ån efter vatten. Och förargar storebror.

Kör stirling, gengas, gasturbin, ångturbin, ångmaskin eller något annat du kan köra direkt på spånet.

problemet med dom alt som du räknar upp är att dom är antinge skrymande eller svåra att anv atomatladdare till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 2 användare
xaelanar, jonsomvet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser