Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdspump i minusgrader  (läst 1679 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Gårdspump i minusgrader
« skrivet: 27 nov-18 kl 19:32 »
Hej

Förra året frös min gårdspump sönder när det var riktigt kallt - själva klaffen som åker upp och ned bröts av och reservdelar fanns ej så det blev till att köpa en ny. Funderar nu över vilket läge man bör lämna den i för att detta inte ska hända. Bör handtaget lämnas uppe eller snarare vara infällt för att inte vatten ska stanna kvar och frysa runt mekaniken? Eller gör det ingen skillnad

Och hur gör ni för att få igång pumpen när den frusit / motverka frysning? Själv går jag ut med nykokt vatten, häller på ovanifrån och väntar samt lirkar lite tills det lossnat. Finns det bättre sätt?

Andra tips och tricks vad gäller gårdspump vintertid?

 :)

 

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Gårdspump i minusgrader
« Svar #1 skrivet: 27 nov-18 kl 23:31 »
Jag har ett svagt minne av att det skall finnas någon skruv "frostplugg" som man skall ta bort på hösten men har inte klart för mig var den sitter någonstans, måste sitta i röret ovanför pumpcylindern annars skulle pumpen bara suga luft. gör visserligen att en del vatten rinner ner i brunnen igen men det är en försvinnande liten del. Är det en gårdspump Nr: 12 kan du prova med Rinkaby Rör de har kanske reservdelar. Det måste ha varit riktigt kallt när det har frusit ända nere i pumpcylindern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 4 användare
Dot, woodcraft68, Be, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser