Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa höns och bygga nytt hönshus!  (läst 83634 gånger)

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« skrivet: 18 apr-11 kl 20:12 »
Blev sugen på att skaffa höns och hittade detta forum. Har sedan en tid bokat några kycklingar (dv.kochin) som jag förhoppningsvis får innan maj  :)

Hade inget hönshus och hittade inga som riktigt passade de önskemål jag hade så började göra några olika alternativ i autocad och det slutade med alternativ 2. Började bygga för ett par dagar sedan. Mycket av tiden gick åt att få måtten på stommen helt rätt men sedan stommer kommit upp har det flytit på  :-[

Tänkte dela med mig med lite bilder under tiden jag bygger.

Stommen upp:


Passade på att bygga in ett av trädgårdens mindre äppelträd:


Spånt på taket och "förrådsgolv" samt isolering i golv å tak (snart) klart:


Hönsens golv klart:


Uppdaterar mer imorgon!
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 08:59 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 20:14 »
Wow! Seriöst bygge =)

Det ska bli spännande att se fortsättningen...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 18:16 »
Nyfiken på fortsättningen!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Markus 98

  • Inlägg: 52
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 19:52 »
Smart!!!!

Ska bli roligt att se det färdigt.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 19:57 »
Jättefint, duktig du är! ;D
Första gången jag ser en sån modell på hönshus på detta forumet :)
Fler bilder!!!!  :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 20:49 »
Tack ska ni ha! Har idag fortsatt med "huvudbyggnaden" och fixat lite panel, stomme samt börjat på redena. Det är lite märkligt att det tar så lång tid som det gör ändå, har lagt ner 13 timmar idag och det känns inte som om jag fick gjort så mycket  ::)

Jag har inte kommit på själva modellen själv, såg på http://www.woodenart.org.uk/products.php?product=The-James-Super-Chicken-Coop-Hen-House-and-Chicken-Run ett liknande hus.. men de är enklare i sin konstruktion  :-[

Några nya bilder för dagen:

Mitt nya favoritverktyg - geringssågen - samt ett urklipp på mina ritningar som underlättar planeringen:


Klar med reglar, lite panel och fönsterkarmarna:


Mer panel och börjat på reden:


Har ni frågor eller idéer så får ni gärna dela med er. Uppdaterar mer imorgon.
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:01 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 20:55 »
schysst modell på bygge... hade säkert funkat fint till fasaner...eller? :)
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 21:04 »
Hade nog funkat till de flesta fåglar :D

NUUU blir jag avundsjuk!!!!!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 21:43 »
Upptäckte nu att  bilderna blivit "avskalade". Sista bildern ser man t.ex. inte redena  :-\
Fixar det imorgon.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 22:36 »
Upptäckte nu att  bilderna blivit "avskalade". Sista bildern ser man t.ex. inte redena  :-\
Fixar det imorgon.
Jag ser rederna! du har förliten skärm! :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #10 skrivet: 20 apr-11 kl 09:21 »
Jag ser rederna! du har förliten skärm! :)

Jag ser också redena, får scrolla sidledes lite för att se dem dock... (sitter på den bärbara)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #11 skrivet: 20 apr-11 kl 21:40 »
Upptäckte att bilderna var ok. Inte helt van vid att ladda upp bilder här. Kollade på mobilen igår, därför jag inte såg hela.

Har inte hunnit med lika mycket idag, halva dagen gick åt att fixa foder och par lister som jag saknade. Har gjort klart redena utvändigt (se bilder nedan), isolerat en vägg och börjat fixat fönsterkarmarna.

schysst modell på bygge... hade säkert funkat fint till fasaner...eller? :)


Jag vet faktiskt inte, har aldrig haft höns men kan tänka mig att de säkert hade trivts  :)
Husen är egentligen dimensionerat för mindre höns men visst, om jag anpassar vissa mått så ska det väl inte vara några problem storleksmässigt.

Några bilder:

Reden (ej isolerade ännu eller avdelade):


Isolerad vägg (mot redena, de är dock ej klara invändigt):


Snart klar med fönster, ska målas en vända till (därav den gröna maskeringstejpen) sen ska det på med smyglist å hake:


Får se om jag gör något imorgon, måste hinna äta sill å dricka snaps. Glad påsk på er!
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:07 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #12 skrivet: 20 apr-11 kl 21:53 »
Skitsnyggt rent sagt!  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #13 skrivet: 20 apr-11 kl 21:53 »
Så himla fint! Beundrar ditt engagemang. :)

Men jag har en liten fundering ang. redena. De hänger utanför och den delen är oisolerad... troligen kommer äggen frysa sönder på vintern om du inte kan plocka ägg en gång i timman tror jag. :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #14 skrivet: 20 apr-11 kl 21:55 »
fint bygge..ungefärlig prisbild?

helena r han har ju golvvärme i redet förstår du väl ;D
Fjäderfän och kaniner

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 22:10 »
Jaaaa, såklart, så dum jag är! :-[ ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #16 skrivet: 20 apr-11 kl 22:11 »
Så himla fint! Beundrar ditt engagemang. :)

Men jag har en liten fundering ang. redena. De hänger utanför och den delen är oisolerad... troligen kommer äggen frysa sönder på vintern om du inte kan plocka ägg en gång i timman tror jag. :-\
Redena kommer bli isolerade! Kommer få plats med 45 mm mineralull. (Hade en bild här förut men minns ej vilken)


fint bygge..ungefärlig prisbild?

helena r han har ju golvvärme i redet förstår du väl ;D
Gjorde en kalkyl i excel där totalsumman slutade på strax under 9000 kr men då utan höns och foder inräknat. Har inte räknat ihop alla kvitton än men räknar med drygt 12 000 kr för allt. Mer olja och skruv har gått åt än vad jag räknat med, sen har jag gjort en del ändringar som kostat lite mer  >:D
Ska också tillägga att jag hittade lite gammal formplyfa på tomten som jag byggde redena med sen en del gammal råspont som fick bli förrådsgolvet. Sen, som fattig student så har jag haft lite koll på blocket undertiden jag planerade huset. Köpte bl.a. takpapp och fönsterna på blocket. De har förövrigt suttit på ett gammalt mentalsjukhus så de är riktigt gedigna. Känns trygt då jag misstänker att mina intagna är lite pippi i huvet. Hehe, jag vet... ursäkar min dåliga humor  ;D

Och någon golvvärme blir det inte, tanken slog mig som hastigast men flickvännen sa ifrån tidigt  ;)
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:06 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Markus 98

  • Inlägg: 52
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #17 skrivet: 21 apr-11 kl 09:15 »

Huset blev jätte fint! Men vad mycket det kosta nu vill man inte räkna igenom sitt gamla hönshus bygge.
Synd för golv värmen  ;D

 

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #18 skrivet: 21 apr-11 kl 21:31 »
Snyyyyggt! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Tantiz

  • Inlägg: 46
    • Södermanland
    • Lantis tantiz
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #19 skrivet: 23 apr-11 kl 22:18 »
Oj oj oj sååååå fint!
Även ogräs är grönt!!!!!

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #20 skrivet: 25 apr-11 kl 18:50 »
Nya bilder! Har varit upptagen med några påskmiddagar så har blivit lite mindre byggt. Men det mesta är fixat, har några putsnät som ska upp, lite målning, silikon, lister, luckor och andra detaljer kvar. Räknar med att vara helt klar nästa helg.

Fyra små supersöta kycklingar kom igårkväll. De sover inne på nätterna tills det är helt färdigt men annars sitter de gärna i sitt nya hönshus.

Några har mailat om ritningar på hönshuset, tänker lägga upp det i tråden så fort jag är klar så att alla som vill kan kolla här så slipper jag maila varenda gång någon frågar, plus att det kanske finns frågor som fler undrar som finns besvarat i tråden.

Lite bilder:

Baklucka med separat lucka för att ta ut "skitbräddan":


Skitluckan stängd:


Hela bakluckan avtagbar vid större städning (notera även det nylagda taket  :P):


Alla väggar med isolering:


Platsbesök på bygget av de nya hyresgästerna:


 :-*
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:10 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

lady jack

  • Inlägg: 43
    • Blekinge
    • boasjö.se
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #21 skrivet: 25 apr-11 kl 19:02 »
JAA! Hurra för dig! vilket superfint hönshus  ;D
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

The Game

  • Gäst
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #22 skrivet: 25 apr-11 kl 19:35 »
S*K*I*T*S*N*Y*G*G*T  =DDDD

Markus 98

  • Inlägg: 52
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #23 skrivet: 25 apr-11 kl 19:48 »
Coolt med skitluckan har aldrig sett det innan :o
Vilka lyx kycklingar har du fått några klagomål?

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #24 skrivet: 29 apr-11 kl 09:40 »
 :) Imponerande fint och kärlek mot de djur som ska bo där. Inspirerande också.
Grangården

Pe4r

  • Gäst
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #25 skrivet: 29 apr-11 kl 18:28 »
Intressant, ska följa och se slutresultatet, skulle gärna byggt nått liknande jag också.

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #26 skrivet: 17 maj-11 kl 21:09 »
Sorry folk för att jag inte har uppdaterat på ett tag. Tjejen råkade tappa kameran i en hög med aska, efter det har den varit lite kinky. Huset är klart iaf och kycklingarna verkar stormtrivas, de vill knappt gå ut på dagarna  ;D

Jag ska försöka fixa kameran annars köper jag en ny så ni får se hur det hela blev.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #27 skrivet: 22 maj-11 kl 11:40 »
Oki, lite nya bilder. Är i stort sett klar, finns några detaljer som jag ska fixa, bl.a. gräva ner elkabeln, bygga foderautomat, måla en gång till och lite annat småfix. Ska nog bygga om deras nattpinne också.

Huset (den vita elkabeln ska grävas ner idag):


Ett övre ventilationshål som går att öppna å stänga:


Monterade även ett par krokar där jag kan hänga in en hängmatta när jag känner för det. Skönt att ligga å läsa en bok eller något i skuggan, dock så har sjöutsikten nästintill försvunnit med all grönska, får ta fram motorsågen snart  >:D


Byggde själva stegen på en bräda som jag sedan fäste mer beständig sandpapp (400) och sedan ribor över och på sidan. Blev riktigt bra, deras klor är inte alls lika vassa längre:


Skitluckan och "städförråd":


Skitluckan utdragen, ligger på en konsol (köpt billigt på biltema) som gör det enkelt att städa av skitbrädan utifrån. Riktigt smidigt. Bara lite spån som ska på sen är det enkelt att kasta i komposten:


Huset igen, snett bakifrån:


Bild inne i huset, inte helt klar som sagt:


En till bild, från deras entré. Har ca 10-15 cm sand blandat med smågrus i botten. Lätt att städa och sen kan de käka grus om de vill:


Bild på tuppen å hans kompisar:


Kommer väl kasta in lite fler bilder vid ett senare tillfälle. Det mesta är som sagt klart, nu är det mest att göra det lite ombonat å så.
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:16 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #28 skrivet: 22 maj-11 kl 22:06 »
 :oherregud vad fint om mina höns skulle se det där så skulle jag inte ha några kvar :'(
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #29 skrivet: 22 maj-11 kl 22:08 »
Snacka om genomtänkt - jag är imponerad!! :o

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #30 skrivet: 22 maj-11 kl 22:19 »
WOW, så snyggt & fiffigt!!  :D


enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #31 skrivet: 22 maj-11 kl 23:06 »
Vilket härligt hönshus ni byggt  :) :D Avundsjuk ...

Wanima

  • Inlägg: 34
    • Hälsingland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #32 skrivet: 23 maj-11 kl 12:07 »
Mycket inspirerande  :)
Tack för att du delar med dig!
ung tant med handarbete, trädgård och djur som stora intressen.

sway307

  • Inlägg: 130
    • Hälsingland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #33 skrivet: 23 maj-11 kl 12:12 »
riktigt snyggt, vad blir innermåttet i hönshuset?  Hur stor är voljären?

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #34 skrivet: 23 maj-11 kl 13:17 »
Tack ska ni ha, kul att höra att ni gillar det  :-* ;D

riktigt snyggt, vad blir innermåttet i hönshuset?  Hur stor är voljären?


Bra att du frågar, hade glömt att ladda upp de ritningar jag gjort. Ska tillägga att jag inte alltid byggt exakt efter de mått som står i ritningarna. Ibland under bygget kändes det helt enkelt bäst att göra lite annorlunda. Nedan har jag lagt in ritningarna iaf. Om någon använder autocad så kan jag maila filen om ni någon gång skulle vilja bygga något liknande, som ni kanske vill modifiera eller så.



Som ni ser så blir voljären ca 2x3 meter (6 kvm) och hönshuset nästan 1,2x2 meter (ca 2,4 kvm). Ritningarna blev kanske i minsta laget, hoppas ni kan se måtten. Måtten som står är c/c-mått, dvs t.ex. från centrum regel till centrum regel. Anledningen är att det är mycket enklare då det mesta man köper i bygghandeln är anpassade efter vissa mått.

Tanken var inte från början att jag skulle dela med mig av ritningen, därför kan vissa mått verka lite skumma för er, men jag har haft dem för att underlätta när jag bygger.. så ni får fråga om det är något speciellt mått ni undrar över. Såg t.ex. att jag i ritningen lagt in två sittpinnar, men jag gjorde bara en i verkligheten då jag läst här på forumet att de flesta höns brukar alla sitta på den översta.
« Senast ändrad: 28 sep-11 kl 09:18 av Jejk »
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #35 skrivet: 23 maj-11 kl 13:31 »
Mycket kul att läsa och titta på...

*Hur många höns ska du ha?

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #36 skrivet: 23 maj-11 kl 13:43 »
Mycket kul att läsa och titta på...

*Hur många höns ska du ha?

Vi har fyra stycken dv.kochiner just nu, men vet inte riktigt hur många vi har tänkt oss. Lagen säger ju 9 per kvm och det låter alldeles för många, annars brukar väl ca 2,5 per kvm rekommenderas. Nu är ju vårt hönshus ca 2,4 kvm å då är ju fyra st ganska lagom om man går efter de måtten men jag tror man säkert skulle kunna ha ytterligare fyra om det var av en mindre art. Eller vad säger ni som vet? Våra är nu drygt sex veckor gamla å de kanske tar mer plats sen  :)

Våra går ute i voljären större delen av dagen så jag kan nog tänka mig att vi skaffar några till sedan. Har funderat lite på några vaktlar men vet inte riktigt än. Om någon månad så ska de börja få gå ut på tomten också, då har de ytterligare några tusen kvm att leka på.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #37 skrivet: 28 sep-11 kl 09:35 »
Tjoho igen,

Har inte varit inne på länge. Upptäckte att alla bilderna hade försvunnit så nu har jag lagt in bilderna i mitt album här på alternativ istället. Hoppas de får ligga kvar nu om någon vill se  :)

Lite erfarenheter såhär några månader efter att vi skaffade höns är enbart positiva. Hönsen är riktigt roliga att umgås med och väldigt sällskapliga. Är väldigt nöjd med hönshuset och att jag tänkte igenom olika detaljer som har underlättat själva skötseln av hönsen. Mycket är tack vare er och den kompetens som jag utnyttjat från detta forum. Så tack än en gång!

Det som fortfarande återstår är att bygga en foderautomat med flera fack för olika typer av foder/snäckskal mm. Kan återkomma med det senare, har inte haft så bråttom att bygga då hönsen käkat mest ute men inför vintern kommer den vara klar iaf.

Alla hönsen har börjat värpa nu och två av dem envisas med att börja ruva nu också så tuppen känner sig lite ensam. Förut hade vi nog tänkt att skaffa fler höns men vi har insett att vi tycker flocken är (nästan) lagom stor som den är nu i förhållande till huset. Vi vill nog ha en höna till så om ni känner någon eller själva vill sälja oss en röd dv.kochin höna så får ni väldigt gärna säga till!!

Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #38 skrivet: 28 sep-11 kl 09:40 »
 :) Blir alldeles knäpp på hur fint det är och vilka fina och nöjda hönor ni har! Stolta hoppas jag ni är för det är sååå fint och genomtänkt och måste vara toppen för de fina hönorna och tuppen! Heja!
Grangården

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #39 skrivet: 30 sep-11 kl 09:36 »
Å vilket fint bygge! Håller själv på o gör i ordning en gammal vedbod till hönshus, fick mycket bra tips från ditt projekt!
Har du målat med kalkfärg? Vad har du använt för material invändigt till väggarna?

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #40 skrivet: 02 okt-11 kl 08:20 »
Å vilket fint bygge! Håller själv på o gör i ordning en gammal vedbod till hönshus, fick mycket bra tips från ditt projekt!
Har du målat med kalkfärg? Vad har du använt för material invändigt till väggarna?

Ja, köpte släckt kalk på granngården tror jag å blandade med vatten och tapetklister. Innerväggarna är av oljehärdad board som jag spikat i reglarna, funkar bra förutom att det är svårt att få kalken att fästa. Nästa gång jag gör storröj ska jag ta och testa att köra med en stålborste så färgen fäster bättre. Körde innan med grovt sandpapper innan men det räcker inte för att rugga upp ytan. Lycka till med bygget!
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

FruEkblom

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #41 skrivet: 11 okt-11 kl 09:45 »
Tack Jejk för att du delar med dig av ditt fantastiskt fina hönshus! Jag blir verkligen otroligt inspirerad! Jag har inga höns själv, ännu, men jag kommer garanterat snegla flitigt på din ritning när det blir dags. ;)
Vad har du i utrymmet under huset? Misstänker maten men kommer du in genom den lilla luckan? :)
Är sittpinnarna mot den vägg som är löstagbar? Sitter hönsen kvar om du skulle behöva fånga en?
Har du upplevt att nätet på marken i uterummet borde grävas ner djupare för att hönsen ska kunna gräva/sprätta bättre?

mvh Fru Ekblom i Bohuslän

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #42 skrivet: 13 okt-11 kl 10:39 »
Tack Jejk för att du delar med dig av ditt fantastiskt fina hönshus! Jag blir verkligen otroligt inspirerad! Jag har inga höns själv, ännu, men jag kommer garanterat snegla flitigt på din ritning när det blir dags. ;)
Vad har du i utrymmet under huset? Misstänker maten men kommer du in genom den lilla luckan? :)
Är sittpinnarna mot den vägg som är löstagbar? Sitter hönsen kvar om du skulle behöva fånga en?
Har du upplevt att nätet på marken i uterummet borde grävas ner djupare för att hönsen ska kunna gräva/sprätta bättre?

mvh Fru Ekblom i Bohuslän

Tack ska du ha Fru Ekblom, alltid kul att höra att ni uppskattar det. Utrymmet under huset använder vi till lite allt möjligt som har med hönsen att göra. Har några olika "mattunnor", lite städsaker, snäckskal, halm å annat. Skulle kunna ta en bild vid ett tillfälle om du vill. Minns inte exakta mått nu, men luckan är ett par cm högre än vad mattunnorna är så det är inga problem att ta ur dem när de behövs. Brukar inte direkt krypa in där även om det skulle gå, men har ju två luckor, en bak vid den stora "städväggen", sen en lucka som vi når från voljären (där vi har all mat). Funkar bra tycker jag.

Sittpinnarna är mot väggen som är löstagbar ja (den sk "städväggen"). Jaa, hönsen brukar sitta kvar. Tuppen är inte alltid så glad för att bli fångad, men när han väl är det så är han en liten kelgris.

Nätet på marken i voljären har funkat kanon. I början hade vi kanske lite för lite jord ovanpå så vid något tillfälle grävde de fram nätet men har fyllt på mer jord. Vet inte om just dv kochin kanske gräver mindre än andra.

Lycka till om/när du väl bygger, bara att höra av dig om det är något ni undrar över.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Qnaziga hönzmamman

  • Inlägg: 38
  • Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #43 skrivet: 13 okt-11 kl 11:53 »
Vad glad man blir av alla goda råd och tips. Har just skaffat10 st. hönor av lite olika ras (min man och jag ( pensionärer+++)ids nämligen inte åka till stadsparken för att mata duvor, vi matar hellre på "hemmaplan... ::)) Nu håller vi på med taket till "uteplatsen".(rastgård låter så "Hinsebergskt") Vi har delade meningar, men maken envisas med att sätta fågelnät man har till t.ex. körsbärsträd. Det är redan inhandlat och jag har(inte torrögd)  >:(gett med mej eftersom det är han som monterar.  :o Ingen stor gård c:a 12-15kvm. Men huuuuur fixa man blötsnö och håller det för tex. mink, iller etc.???? ??? Sen väljer en del av hönorna att INTE sitta på sittpinnar, ligger hellre på golvet...Kan man tro att det ändrar sej när dom blivit mer hemmastadda? Vi har bara haft dem några dagar. Säkert någon här med efarenhet som kan ge oss lite tips!
Qnaziga hönzmamman

Qnaziga hönzmamman

  • Inlägg: 38
  • Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #44 skrivet: 13 okt-11 kl 12:38 »
Jag for med osanning vad gäller strl. på "uteplatsen" Den är 30 kvm. det är hönshuset som är 15 kvm. I mitten av denna plats finns en stor enbuske, därifrån läggs även stöd i olika riktningar under nätet. Kanske bra ändå...??? :-\
Qnaziga hönzmamman

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #45 skrivet: 13 okt-11 kl 13:49 »
Vad glad man blir av alla goda råd och tips. Har just skaffat10 st. hönor av lite olika ras (min man och jag ( pensionärer+++)ids nämligen inte åka till stadsparken för att mata duvor, vi matar hellre på "hemmaplan... ::)) Nu håller vi på med taket till "uteplatsen".(rastgård låter så "Hinsebergskt") Vi har delade meningar, men maken envisas med att sätta fågelnät man har till t.ex. körsbärsträd. Det är redan inhandlat och jag har(inte torrögd)  >:(gett med mej eftersom det är han som monterar.  :o Ingen stor gård c:a 12-15kvm. Men huuuuur fixa man blötsnö och håller det för tex. mink, iller etc.???? ??? Sen väljer en del av hönorna att INTE sitta på sittpinnar, ligger hellre på golvet...Kan man tro att det ändrar sej när dom blivit mer hemmastadda? Vi har bara haft dem några dagar. Säkert någon här med efarenhet som kan ge oss lite tips!

Våra höns satt också först på golvet/marken istället för pinnarna. Nu när de är några månader så använder de pinnarna istället. Tror det löser sig med tiden!

Ang. utegården, visst funkar nät också.. vet för lite för att säga om fågelnätet ni använder kommer hålla, men min gissning är nej. Ett tips jag kan ge är att använda putsnät annars, finns relativt billigt på tex biltema. Jag funderade själv ett tag på att använda nät men bestämde mig sedan för att lägga tak över hela av flera anledningar, men framförallt pga snön och skugga under sommaren.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Qnaziga hönzmamman

  • Inlägg: 38
  • Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #46 skrivet: 13 okt-11 kl 14:59 »
Våra höns satt också först på golvet/marken istället för pinnarna. Nu när de är några månader så använder de pinnarna istället. Tror det löser sig med tiden!

Ang. utegården, visst funkar nät också.. vet för lite för att säga om fågelnätet ni använder kommer hålla, men min gissning är nej. Ett tips jag kan ge är att använda putsnät annars, finns relativt billigt på tex biltema. Jag funderade själv ett tag på att använda nät men bestämde mig sedan för att lägga tak över hela av flera anledningar, men framförallt pga snön och skugga under sommaren.
Tack ska du ha Fru Ekblom, alltid kul att höra att ni uppskattar det. Utrymmet under huset använder vi till lite allt möjligt som har med hönsen att göra. Har några olika "mattunnor", lite städsaker, snäckskal, halm å annat. Skulle kunna ta en bild vid ett tillfälle om du vill. Minns inte exakta mått nu, men luckan är ett par cm högre än vad mattunnorna är så det är inga problem att ta ur dem när de behövs. Brukar inte direkt krypa in där även om det skulle gå, men har ju två luckor, en bak vid den stora "städväggen", sen en lucka som vi når från voljären (där vi har all mat). Funkar bra tycker jag.

Sittpinnarna är mot väggen som är löstagbar ja (den sk "städväggen"). Jaa, hönsen brukar sitta kvar. Tuppen är inte alltid så glad för att bli fångad, men när han väl är det så är han en liten kelgris.

Nätet på marken i voljären har funkat kanon. I början hade vi kanske lite för lite jord ovanpå så vid något tillfälle grävde de fram nätet men har fyllt på mer jord. Vet inte om just dv kochin kanske gräver mindre än andra.

Lycka till om/när du väl bygger, bara att höra av dig om det är något ni undrar över.
Våra höns satt också först på golvet/marken istället för pinnarna. Nu när de är några månader så använder de pinnarna istället. Tror det löser sig med tiden!

Ang. utegården, visst funkar nät också.. vet för lite för att säga om fågelnätet ni använder kommer hålla, men min gissning är nej. Ett tips jag kan ge är att använda putsnät annars, finns relativt billigt på tex biltema. Jag funderade själv ett tag på att använda nät men bestämde mig sedan för att lägga tak över hela av flera anledningar, men framförallt pga snön och skugga under sommaren.
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 15:01 av Qnaziga hönzmamman »
Qnaziga hönzmamman

Qnaziga hönzmamman

  • Inlägg: 38
  • Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #47 skrivet: 13 okt-11 kl 15:07 »
Våra höns satt också först på golvet/marken istället för pinnarna. Nu när de är några månader så använder de pinnarna istället. Tror det löser sig med tiden!

Ang. utegården, visst funkar nät också.. vet för lite för att säga om fågelnätet ni använder kommer hålla, men min gissning är nej. Ett tips jag kan ge är att använda putsnät annars, finns relativt billigt på tex biltema. Jag funderade själv ett tag på att använda nät men bestämde mig sedan för att lägga tak över hela av flera anledningar, men framförallt pga snön och skugga under sommaren.
Tack, vi (dvs.jag....) hade samma ide`med tak på halva och ngt. lita starkare nät på resten. Det blir nog så att vi får göra om e`t så småningom....det är bäst att naturen får ha sin gång, så det inte blir jag som "ändrar och ställer till"...!!! :-X Jag får ha tålamod vad gäller "golvliggarna" då, då....Det är ju isolerat och så med ganska mycket strö dessutom så de far ju inte illa, men det är ju toalettbestyren där jag gärna vill avstyra....  ;)
[/quote]
Qnaziga hönzmamman

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #48 skrivet: 15 okt-11 kl 10:04 »
Gud ! vad fint bygge helt fantastiskt bygge !!!
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Jania

  • Inlägg: 23
  • Livet är gott
    • Småland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #49 skrivet: 16 okt-11 kl 12:11 »
Oj, vilket fint hönshus!  ;D

Jag har en liten fundering dock; har det funkat bra med den där lilla "skitluckan"?

Vanlig villa med hyfsat stor tomt o trädgårdsland. Pytteglytt född aug 2011, sambo, sambons häst. Otaliga dammråttor och källarspindlar...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #50 skrivet: 16 okt-11 kl 12:20 »
Har vänner i frankrike som hade konstruerat ett hönshus likadant. Rätt praktiskt :)

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #51 skrivet: 17 okt-11 kl 18:20 »
Oj, vilket fint hönshus!  ;D

Jag har en liten fundering dock; har det funkat bra med den där lilla "skitluckan"?

Har funkat bra tycker jag. Vi öppnar den inte så ofta, blir bara någon gång per vecka. Tänkte dock fixa en trekantslist över själva skenan. Ibland har det kommit lite sand ner i kullagret. Har inte varit några problem än men kan tänka mig att det sliter onödigt mycket på skenorna.
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Klamshyttan

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #52 skrivet: 29 apr-14 kl 21:18 »
Har du en material lista på hönshuset?
Fungerar det fortfarande som det var tänkt eller har du gjort ändringar?
Fortfarande nöjd?

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #53 skrivet: 04 maj-14 kl 23:49 »
Drar du bara ut hela golvet då du använder skitluckan?? Dev var jäkligt smart! Ska bygga ett hönshus nästa helg kommer använda lite ider från ditt hönshus :)

Skogsstjärna

  • Inlägg: 84
    • Västergötland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #54 skrivet: 08 maj-14 kl 09:49 »
Så otroligt snyggt och gediget ditt bygge ser ut att vara!  :)

anders57

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #55 skrivet: 15 jun-16 kl 17:28 »
Var fick du tag i fönster? Försöket hitta några liknande dina men vill hålla nere budgeten. Letar på blocket tillsvidare, behöver inte vara nya...

Per Cedervall

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #56 skrivet: 04 maj-19 kl 21:38 »
Hej!
Har letat ritningar och tips de senaste dagarna, men efter att jag kollat in ditt bygge så har jag letat klart tror jag :-) Mycket praktiskt, och väldisponerat.
Några funderingar (när du har tid):
Du isolerade med glasfiberull(?) Har det fungerat bra? Satte du en fuktspärr innanför "gullfibern"? Hur tjock isolering?
Räcker det med en ventil?
Jag funderar på att putsa väggarna invändigt och sedan kalka, vad tror du om det?
Har du formplyfa som golv och till skitbrädan? Antar att skitluckan inte är isolerad?

Inga fler frågor just nu  :-)

Hälsningar / Per C

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Skaffa höns och bygga nytt hönshus!
« Svar #57 skrivet: 04 jun-19 kl 09:17 »
Hej!
Har letat ritningar och tips de senaste dagarna, men efter att jag kollat in ditt bygge så har jag letat klart tror jag :-) Mycket praktiskt, och väldisponerat.
Några funderingar (när du har tid):
Du isolerade med glasfiberull(?) Har det fungerat bra? Satte du en fuktspärr innanför "gullfibern"? Hur tjock isolering?
Räcker det med en ventil?
Jag funderar på att putsa väggarna invändigt och sedan kalka, vad tror du om det?
Har du formplyfa som golv och till skitbrädan? Antar att skitluckan inte är isolerad?

Inga fler frågor just nu  :-)

Hälsningar / Per C

Ursäkta sent svar, är nästan aldrig inne på alternativ längre :)

Lite svar på dina frågor:
- Yes, mineralull funkar bra, vill minnas att det är 45 mm skivor. Man behöver inte så mycket, hönsen klarar kylan bra sålänge det inte drar för mycket. Isoleringen hjälper dock till att hålla varmen någorlunda tillsammans med en värmelampa så att inte vattnet eller äggen fryser. Ingen fuktspärr, ventilationen är så pass bra så risken är minimal för fuktutfällning i väggen. Konstruktionen behöver dessutom inte fuktspärr med så lite isoloring, ev fukt kan lätt diffundera åt bägge hållen.
- Räcker med en ventil, tar in luft lågt vid ”skitluckan” å skapar naturligt drag med en ventil högt placerad i andra änden. Kommer även in luft från springor vid hönsluckan.. det räcker. Upplever ingen dålig luft etc sålänge man städar hönshuset 1-2 gånger ordentlig per år å tömmer skitbrickan då och då.
- Putsa kan säkert funka, bara du använder en skiva under som tål fukten och kan bära putsen.
- Byggde golvet av spåntat och spikade på en oljehärdad board, har funkat bra!
- Tror jag byggde skitbrädan av ute-plyfa. Det är väl en av få saker som jag ändrat sen det stod klart, tagit bort skenorna (för skitbrädan) och satt dit trekantslister för att minska risken för skit utanför brädan, brädan glider lätt på oljeboarden iaf.

Annars funkar allt prima, har även byggt en foderautomat så vi inte behöver fylla på med mat så ofta. Konstruktionen är väldigt hållbar, har till och med flyttat hela huset med en hjullastare vid ett tillfälle utan problem.

Lycka till med bygget!
/Jakob
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tli, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser