Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag förvänta mig av en tupp?  (läst 2823 gånger)

Risholn

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
Vad ska jag förvänta mig av en tupp?
« skrivet: 01 jun-18 kl 14:28 »
Hej
Vi har en liten hönsgård med fem hönor och har haft ett jäkla problem med våra tuppar. Tror vi är inne på sjätte tuppen på ett och ett halvt år. Men nu börjar jag bli osäker på vad som är normalt och om har har för höga krav.
Tupp ett var allmänt elak mot hönsen och dom såg trasiga och missnöjda ut. Han kunde jaga vissa över hela gården.
Tupp två hade någon sjukdom så han självdog efter sex månader
Tupp tre var elak mot oss människor och attackerade frugan varje gång hon gick in till dom
Tupp fyra hackade ägg
Tupp fem och sex har vi nu och den ena är jättebra med hönsen och vaktar och tar hand om dom men han gör utfall mot vår ett åriga son. Tupp sex är lågrang och gör inte mycket väsen av sig.

Hade ni behållt nuvarande tuppar trots att vi måste vakta när sonen går fram? Hur är en normal tupp? Har jag orimliga krav?

% Tobias




Skickat från min F8331 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad ska jag förvänta mig av en tupp?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-18 kl 14:48 »
Helt rimliga krav om man har hönsen fritt. Nacka den som attackerar ungen innan ett öga blir skadat eller barnet blir djurrädd. Spara den ranglåga och se om han blommar upp när han blir ensam tupp.

Vi har höns med tupp både i hägn och fria och har inga problem med de stora tupparna, däremot är två små kräk som sitter inne lite besvärliga. Men ett tag hade vi "elaka tuppen" som var en dvärgkockin som gick fritt. Han lyckades skrämma vår då 8 åriga tjej så hon gick omvägar runt honom. Tjejen är visserligen liten men inte så att en dvärgtupp skall kunna mopsa sig, så jag lät dem hållas i hopp om att hon skulle ta sin plats i hierarkin, men så blev det inte. Det löste sig dock utan min inblandning, för en dag när jag ringde hem för att höra hur de hade det så berättade hon glatt att det var fest, för höken hade tagit elaka tuppen ;D

Har du en tupp som är fin, men är taskig mot hönorna, så ge honom buren ett par veckor så kommer han förmodligen att vara larvigt mån om hönorna sedan. Har fungerat flera gånger här, och det kostar så lite.


Vissa raser har ett lugnare temperament än andra.

Risholn

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Vad ska jag förvänta mig av en tupp?
« Svar #2 skrivet: 01 jun-18 kl 15:52 »
Ok låter som att dumtuppen får stryka med. Nästa fråga då. Den låga tuppen har ingen fin stor kam som de övriga tupparna. Det är mer hop krypt och ser nästan ut som två som vuxit ihop till en liten konstig kam. Är det något som sitter i generna hos honom, dvs inget att ta kycklingar på? Eller kan även han få normala kycklingar?

/Tobias

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad ska jag förvänta mig av en tupp?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-18 kl 19:25 »
Rosenkam tror jag det heter, och det sitter i generna. Har ingen koll om det är dominant eller inte, men det finns nog trådar om det, bl a https://www.alternativ.nu/index.php?topic=186448.0



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser