Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimera råttor  (läst 5752 gånger)

tittiluras

  • Inlägg: 30
  • Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
Minimera råttor
« skrivet: 25 mar-18 kl 20:15 »
Hej!

Undrar om det finns någon som kan ge bra tips på att få råttorna att hålla sig undan?
De vill gärna hålla till i vårt växthus vintertid, då våra höns har tillgång till växthuset och får sitt foder därinne. Lägger endast upp foder som går år, alltså inget foder får ligga kvar.
Jag har hört talas om att om man har mink (död)så skulle det vara avskräckande på råttorna. Men då gäller det ju att man hat tillgång till en sådan.

Kollat lite på att det finns minkolja att köpa, men den är till läder och då luktar den nog inte så mycket.
Någon som vet något?
Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Minimera råttor
« Svar #1 skrivet: 25 mar-18 kl 20:21 »
Det finns en studie på sork där de blir avskräckta av minkskit, så testa med att gå in i en välsorterad zooaffär och tigg lite skit. Det finns en del som jagar med iller också, hör med lokala jägarklubben.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Minimera råttor
« Svar #2 skrivet: 25 mar-18 kl 20:23 »
Om din katt skiter i kattlåda så kan du kanske använda kattskit.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Minimera råttor
« Svar #3 skrivet: 25 mar-18 kl 21:42 »
Känns lite bättre ;D nu när jag vet att det inte bara jag som blir trakasserad av de där J**LA huliganerna. Uppdatera gärna om du hittar nån hållbar lösning för att få dem att hålla sig undan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Minimera råttor
« Svar #4 skrivet: 25 mar-18 kl 21:52 »
Fånga en råtta och ta med den till nån skräpig stad och gå runt med den i koppel, så den får se alla gosaker som finns där.

Sen släpper du lös den hemma så den kan skvallra för sina kompisar att det finns mer gosaker i storstan och med lite tur så flyttar dom till stan.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Minimera råttor
« Svar #5 skrivet: 25 mar-18 kl 22:33 »
Är det verkligen råttor du menar eller möss/sork?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Minimera råttor
« Svar #6 skrivet: 26 mar-18 kl 14:08 »
Du kan ju försöka med en sådandär dosa som ger ifrån sig ljud som vi inte hör men som råttorna hör. Men jag har hört att tyvärr så vänjer sig råttorna efter ett tag.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Minimera råttor
« Svar #7 skrivet: 26 mar-18 kl 16:33 »
Om du lyckas fånga en råtta eller mus, lägg den på en stubbe, sten eller något annat upphöjt, så att den drar till sig ugglor. Dom år duktiga på sork o möss och råttor. Använd aldrig råttgift! För då tar du kål på dom som äter råttor.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Minimera råttor
« Svar #8 skrivet: 26 mar-18 kl 21:50 »
Fånga en råtta och ta med den till nån skräpig stad och gå runt med den i koppel, så den får se alla gosaker som finns där.

Sen släpper du lös den hemma så den kan skvallra för sina kompisar att det finns mer gosaker i storstan och med lite tur så flyttar dom till stan.
Det där känns risktabelt  ??? tänk om den skvallrar i motsats riktning om goda lantlivet till alla kontorsråttor, det kan skapa en grönvåg version råttor. 

Urban Larsson

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Minimera råttor
« Svar #9 skrivet: 11 apr-23 kl 08:55 »
Fånga en råtta och ta med den till nån skräpig stad och gå runt med den i koppel, så den får se alla gosaker som finns där.

Sen släpper du lös den hemma så den kan skvallra för sina kompisar att det finns mer gosaker i storstan och med lite tur så flyttar dom till stan.


Inte så dumt tänkt alls!

Det kan vara otroligt svårt att locka råttor i fällor men här ett tips som funkade hos mig.
Allt handlar om att lura råttorna att använda fällan ogillrad ett längre tag och enbart mata dom i fällan.

Jag sätter en bur sådan med fallucka i.
Fällan öppnas helt baktill och även luckan sätts fast i öppet läge.
Lägg hundmat gärna med lite jordnötssmör i fällan och mata varje dag i minst 10 dagar så att alla råttor har vant sig och berättat för kompisar och släktingar att det är ofarligt att gå till fällan och käka.

När dom käkar upp allt dagligen så aptera fällan gillrad med samma mat och mycket mat.

Plötsligt har man lurat in dom smarta djuren i buren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser