Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aska + sjuka fruktträd = friskt  (läst 15817 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #20 skrivet: 28 mar-18 kl 18:40 »
Ok.

I snickeri-branschen så är ek bland det aggresivaste träslaget emot stål av olika slag, då det innehåller rikliga mängder garv-syra.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #21 skrivet: 28 mar-18 kl 18:44 »
Ok.

I snickeri-branschen så är ek bland det aggresivaste träslaget emot stål av olika slag, då det innehåller rikliga mängder garv-syra.
Jo, ekbark användes ju till garvning förr på grund av garvsyra, och det räcker att lukta på virket för att känna ättikslukten. Men det är ju inte säkert att ytterbarken är så sur för att underbark och virke är det.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #22 skrivet: 28 mar-18 kl 18:54 »
Men det är ju inte säkert att ytterbarken är så sur för att underbark och virke är det.

Exakt! Intressant frågeställning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Susanne björkqvist

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #23 skrivet: 22 mar-19 kl 06:53 »
Jag har penslat mina träd med aska. Mycket av laven på dom försvann och dom verkade piggare.

funderar över kalkning av äppelträdsttammar när träden har fått svamp eller tikka, kan man förlänga livstiden genom kalkning av stammen? 14 träd alla har. Vet inte hur jag sätter in foto här.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #24 skrivet: 22 mar-19 kl 16:48 »
Jag tror inte det skadar. Borsta bort och plocka bort så mycket lava och mossa så högt du kommer åt. Måla sen på med asksoppa.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #25 skrivet: 22 mar-19 kl 16:59 »
Det skadar väl inte men jag tror inte det hjälper så mycket heller. Det man ser av svampen är bara fruktkroppen, det mesta av den finns inuti död ved i trädet. För att komma åt den måste det till något mer än kalk på ytan.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #26 skrivet: 26 jul-19 kl 23:32 »
Jag slängde en hel del aska på mina krusbärsbuskar under senaste vinter. Nu var det bara cirka 10 bär som hade skorv eller vad det heter. Otroligt fina bär i år. Andra år har bären varit riktigt fula. Nu ska fruktträden få aska med denna eldningssäsong. Jag tänkte inte på att de med kanske gillar aska.

Vinbären har givit en bra skörd de med. Jag slängde aska på dem. Det mesta har växt bra i år. Jag googlade kalium i aska så kom det upp en sida. Wexthuset.com   Det stod en del om aska där.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #27 skrivet: 27 jul-19 kl 11:19 »
De flesta bärbuskar ger bra skörd i år. Mycket regn och mycket sol kan vara orsaken. Mina står ogödslade bland ogräset. Det var några frostnätter i våras, men bärbuskarna verkar ha blommat och blivit pollinerade innan dess. Annat var det med flera äppelträd, där blommorna frös.
Jag har lite svårt att tro på askans välgörande effekter. Det finns så mycket annat som påverkar.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #28 skrivet: 27 jul-19 kl 22:20 »
Men det var nog första året jag hade väldigt lite skorv på Krusbären.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #29 skrivet: 28 jul-19 kl 12:29 »
Men det var nog första året jag hade väldigt lite skorv på Krusbären.
I så fall ska du nog ge buskarna en näve aska varje år.
Jag kom på nu att jag glömde att ge mina bärbuskar aska i vintras, vilket jag inte missat förut. I boken "Handbok för trädgården" rekommenderar Lena Israelsson att man ger krusbärsbuskarna både kompost och aska. Och så ska man undvika kväve, som kan gynna mjöldagg.
« Senast ändrad: 28 jul-19 kl 17:24 av Berberis »

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Aska + sjuka fruktträd = friskt
« Svar #30 skrivet: 22 maj-20 kl 18:38 »
Aska från lövträd innehåller mycket kaliumkarbonat, vilket ger ett högt pH-värde.
Men kaliumkarbonatet är mycket vattenlösligt och kommer att försvinna från trädets yta vid första regnväder.
Förr besprutades fruktträd med ett preparat som gjordes av släckt kalk (kalciumhydroxid) och kopparsulfat. Härvid bildades olöslig kopparhydroxidkarbonat(ärg).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 5 användare (1 dolda)
ManPåGården, Björkris, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser