Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  båtboende  (läst 6294 gånger)

misty

  • Gäst
båtboende
« skrivet: 03 maj-07 kl 18:59 »
Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta? Jag är helt nybörjare, så jag tänkte ställa en massa fåniga frågor...
Jag vill kunna segla med den själv, men den får ju inte vara för liten eftersom jag tänkt bo i den. Vad är bäst i saltvatten.. plåt? Eller annat material i botten?
Hur fungerar det om jag vill ställa upp den nånstans vid en brygga under vintern... finns det vissa material som mår väldigt dåligt av att bli infrysta? Vad brukar kostnaderna ligga på i bryggplatsavgift?
Litet renovering räknar jag med men, Vad är viktigast att tänka på när jag ska köpa båt?

Är det fler som går i båttankar kanske vi kan slå våra huvuden ihop?  ;)


SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #1 skrivet: 03 maj-07 kl 22:49 »
Bodde i En Olsson 22:a seglare , 3 säsonger i sträck (mai till September) på hyrd båtplats i en marina (Hinsholmen - porten till södra skärgården utanför GBG)

Detta är en gammal 70-tals glasfiberarmerad plastbåt : L : 6,50 B 2,40. Plåt (oftast aluminium) är väldigt ovanligt , för att inte säga rätt obefintlig på andrahandsmarknaden. Plast är ruskigt tåligt och det går än idag inte att säga hur gammal en plastbåt kan förväntas bli trots att de första exemplaren började byggas i slutet av 60 talet. Dom håller än.

Vill du leta rätt på en båt är det en god idee att börja med dessa objekt. Upp till 7 meter brukar bli prisvärd. Folk vill ha större och större båtar idag, därför ratar man de minsta.

Seglingsegenskaperna är väl inte direkt upphetsande för de mindre båtarna , men fördelen är att känslan för vind och vatten är så mycket mer uppenbar i samverkan av elementen.

Några tips på båtar som du bör hitta relativt lätt och billigt samt är bra bobåtar :