Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  båtboende  (läst 6294 gånger)

misty

  • Gäst
båtboende
« skrivet: 03 maj-07 kl 18:59 »
Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta? Jag är helt nybörjare, så jag tänkte ställa en massa fåniga frågor...
Jag vill kunna segla med den själv, men den får ju inte vara för liten eftersom jag tänkt bo i den. Vad är bäst i saltvatten.. plåt? Eller annat material i botten?
Hur fungerar det om jag vill ställa upp den nånstans vid en brygga under vintern... finns det vissa material som mår väldigt dåligt av att bli infrysta? Vad brukar kostnaderna ligga på i bryggplatsavgift?
Litet renovering räknar jag med men, Vad är viktigast att tänka på när jag ska köpa båt?

Är det fler som går i båttankar kanske vi kan slå våra huvuden ihop?  ;)


SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #1 skrivet: 03 maj-07 kl 22:49 »
Bodde i En Olsson 22:a seglare , 3 säsonger i sträck (mai till September) på hyrd båtplats i en marina (Hinsholmen - porten till södra skärgården utanför GBG)

Detta är en gammal 70-tals glasfiberarmerad plastbåt : L : 6,50 B 2,40. Plåt (oftast aluminium) är väldigt ovanligt , för att inte säga rätt obefintlig på andrahandsmarknaden. Plast är ruskigt tåligt och det går än idag inte att säga hur gammal en plastbåt kan förväntas bli trots att de första exemplaren började byggas i slutet av 60 talet. Dom håller än.

Vill du leta rätt på en båt är det en god idee att börja med dessa objekt. Upp till 7 meter brukar bli prisvärd. Folk vill ha större och större båtar idag, därför ratar man de minsta.

Seglingsegenskaperna är väl inte direkt upphetsande för de mindre båtarna , men fördelen är att känslan för vind och vatten är så mycket mer uppenbar i samverkan av elementen.

Några tips på båtar som du bör hitta relativt lätt och billigt samt är bra bobåtar :

Olsson 22 - ursprungligen tänkt att ta ut en liten familj ut på sjön. Bra utrymme under däck, hyfsat seglare , går bra i halvvind och länsar hejvilt så man nästan får surfkänsla. Stor sittbrunn ( Med ett kapell så har du ett stort och värdefullt extrarum när det inte är segelväder) Mycket bra kvalitet. Tål öppna havet också, en avstickare till danmark över öppna havet är inga problem. 25 000 - 35 000

Stortriss - Lite sämre utrymme under däck, lika tålig som Olsson 22:an , också stor sittbrunn, medioker seglare. Sett många väldigt billiga .
18 000 - 25 000

Havsfidra -  Detta måste vara den tåligaste av dem alla. Redan under 70 talet korsade en svensk sjöofficer Atlanten i detta fabriksbygge , nästan helt och hållet i originalutrustning. Långkölad och stabil seglare, går som på räls i vattnet och man behöver inte knycka runt med rodret som en galning som ofta är fallet med fenkölade båtar ( Som ovanstående Olsson och Stortriss)
25 000 - 30 000 +

Sedan har vi förstås en båt med det demokratiska epitetet * Folkbåten * en egen länk förtjänar den : http://www.folkbat.com/
En seglare av rang, omtyckt , stor klassbåt, populär , klassiska linjer. En båt som ser ut som en båt och inte bara en bred tvålkopp .
Mycket trångt under däck för fler än 2 pers. Rudimentär inredning och i trävarianten tveksam ekonomi (slipa,slipa,lacka , lacka,) Finns som plastskrov också.

pris : från 15.000 för en sunkig trävariant till 40 - 50-60 tusen för en träpärla. Plastvarianten något högre i pris.

Maxi 68 - Havets Volvo under lång tid. Hyfsade båtar som idag är i drift i stor mängd. Mycket bra utrymmen under däck, bra seglare. Det finns en entusiatiskt skara seglare i den klassen som ordnar regatta i på nästan alla marinor landet runt. Ett bra köp, som oftast är lite dyrarare p.g.a. efterfrågan, men de håller andrahandspriser väldigt bra.  30 000 - 45 000

Visst kan man bo i en t.ex. Monark 5.50 meter också ( 15 000) eller i en Hurley 5.50 ( 15 000)

men dessa båtar påminner mest om en dödstråkig trång  balja på sjön som det är svårt att få fason på, dessutom är det inga båtar som tål blåsigt väder eller öppna havet.

En båtplats vid någon av GBG:s marinor brukar hålla sig kring 3000 - 3500 för hela säsongen. Då ingår det tillgång till vatten och ström på bryggan. Nuförtiden är det decennielånga köer dessvärre för ett kontrakt på en plats, men det finns en ganska livlig andrahanduthyrning på t.ex. Blocket. Men då är det förstås andra (högre priser) vi talar om.
Det fanns heller inga vinterförvaringsplatser när jag frågade efter en för ca. 7 år sedan, utan vi frågade förra båtägaren om vi fick ta upp den i dess gamla hemmahamn, det gick bra. Annars är det transport i vagga till en plats på land som gäller.



« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 20:15 av Lucky Luke De Brina »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:båtboende
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 17:28 »
Visst var det 'la någon som för ett par år sedan hade ett fasligt elände med bygglov?  Det var visserligen en stuga på en pråm, men grejen var att han bodde där, och inte flyttade den tillräckligt ofta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollknytt

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #3 skrivet: 20 maj-07 kl 08:41 »
Hej

Det finns en väldigt bra författare Björn Larsson som har seglat mkt och bott större delen av sitt liv i båt. I hans bok "från vredens kap till jordens ände" finns ett litet kap om att bo i båt,speciellt vintertid, där han ger lite tips. En annars intressant sajt är www.dromresan.com handlar om långfärdssegling men har bra tips och ideér och en hel del länkar.

Lycka till  :) / jag tror det är frihet att bo i båt......

trollknytt

Trollknytt

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #4 skrivet: 20 maj-07 kl 08:47 »
Hej igen

Glömde säga att ventilationen är viktig så att det inte blir för mkt fukt och bildas möggel, det kanske inte är ett så stort problem i träbåtar men i plastbåt är det nästan omöjligt att bli av med.

trollknytt

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:båtboende
« Svar #5 skrivet: 20 maj-07 kl 18:03 »
Sven Yrvind borde kunna ge ett och annat tips. Han har ju spenderat en hel del tid ombord...

Båtinredningar inspirerar mig mycket när jag skissar på mitt minihus. Det är för det mesta ont om plats på en båt, så lösningarna blir kluriga. Flexibilitet är inte bara något man tänker på utan något självklart. Inga volymer står tomma utan används till olika uppgifter beroende på tidpunkt och behov. Behöver man tomrum så finns det gott om det på utsidan.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 00:32 »
Sven Yrvind borde kunna ge ett och annat tips. Han har ju spenderat en hel del tid ombord...

Båtinredningar inspirerar mig mycket när jag skissar på mitt minihus. Det är för det mesta ont om plats på en båt, så lösningarna blir kluriga. Flexibilitet är inte bara något man tänker på utan något självklart. Inga volymer står tomma utan används till olika uppgifter beroende på tidpunkt och behov. Behöver man tomrum så finns det gott om det på utsidan.


Den mannen är ju inte "bara" seglare utan även en gerillakrigare. När han besökte Tristan da Cunha så hade han omedelbart en lösning på öns energiproblem : Det fanns ett vattenfall på ca. 90 meter i öns mitt som skulle kunna driva en turbin, och således generera många sköna gratis Kw/t.
Enda felet var att ståthållarna ( britterna) satte punkt för den galne svenskens ideér , om det var av gammal god ockupationsmakt-sed eller av ren och skär protektionism för egen oljeimport, kan man låta vara osagt.
Sven Yrvinds båtkonstruktioner låter f.ö. en hel del övrigt att önska, enligt min mening. Det går inte att bo i dom, och det går knappt att segla med dom. Det kan gå an om man tycker att 4 knop i topphastighet är perfekt. Jag tycker inte det.

Ditt citat :

 "Behöver man tomrum så finns det gott om det på utsidan."


Har du lust att förklara det påståendet ?  ;)
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 00:56 av Lucky Luke De Brina »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:båtboende
« Svar #7 skrivet: 21 maj-07 kl 07:40 »
Svens konstruktioner gick att bo i!

Han bevisade det när han seglade över oceanerna. Han hade mat och vatten med sig för månader.

Vad han visade var att det gick att bli världsresenär på liten kassa.

Ett dygns segling hamnar på 100 distansminuter i en ordinär segelbåt medan Yrvinds båtar kanske kom upp i 70. Man kommer fram lite senare.

Hans båtar har aldrig varit byggda för skärgårdssegling och har därmed inte sett ut som vanliga segelbåtar. Mer som ubåt i övervattenläge. Säkerheten i hans båtar var det aldrig nåt fel på.

Så visst var det bra båtar. Billiga, beboeliga och säkra. Ändå har de aldrig kopierats. Orsaken är att de aldrig varit speciellt vackra och att de gått så sakta.

Alltså avstår de flesta att segla runt jorden därför att andra tycker båten är ful och att andra så lätt seglar förbi. Ändå är det sällan man blir sedd och nån som kan segla om på oceanerna saknas oftast. Själv ser man heller inte så mycket av båten utan den vackra naturen från sin position så utseendet stör egentligen bara andra.

Människan är ett komplicerat djur.

Visst kan man bo i en liten båt om man får nånstans att lägga den. Komforten ökar med storleken. Viktigt är att få in bra isolering så att båten blir kondensfri. Det innebär att inga kalla ytor får finnas.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:båtboende
« Svar #8 skrivet: 21 maj-07 kl 23:13 »
Sven Yrvinds båtkonstruktioner låter f.ö. en hel del övrigt att önska, enligt min mening. Det går inte att bo i dom, och det går knappt att segla med dom. Det kan gå an om man tycker att 4 knop i topphastighet är perfekt. Jag tycker inte det.

Ditt citat :
 "Behöver man tomrum så finns det gott om det på utsidan."

Har du lust att förklara det påståendet ?  ;)

Det hade varit intressant att se Yrvinds katamarankoncept som verklig båt, men den verkar inte bli av, tyvärr. Det senaste på gång verkar vara en 4,6 meters enkelskrovare. Personligen skulle jag välja något bris-liknande om jag skullle segla till andra kontinenter och en proa (utriggarkanot med krabbklosegel) om jag skulle segla efter kusten. Brisbåtarna må vara extrema, men det är på rätt sätt, liksom.

Tanken kring tomrummen kom upp när vi skulle renovera vår ena toalett. Istället för att fundera på utbyggnader eller ändringar i planlösningen, så valde vi att göra ett litet badrum med lite dyrare (men hållbarare) material. Större volym skulle inte gjort rummet mer funktionellt eller mysigare, tvärtom.

Så när jag tänker hus just nu så är det förhållandevis små inomhusvolymer som gäller. Visst skulle det vara imponerande med en katedral men det är svårt att konkurrera med vidderna häruppe i norr för skönhet eller mäktighet. Mina behov är enkla och det är inte för att isolera mig från elementen som jag vill ha ett (mini)hus, utan för att uppleva dem mer. Att njuta av ljudet av regn och doften av vår. Nätterna är dock ännu ganska kalla och då behövs något som ett litet hus för att fixa en behaglig nattsömn, åtminstone för de flesta av oss. Alla aktiviteter behöver inte byggas in. I själva verket är det en del av min livskvalitet att finna något större därute istället. Som datanisse sitter man inne mycket och i gamla tider behövde man ett stort kontor för att sköta sitt. Numera räcker det att plocka fram den lilla bärbara den stund man behöver den och sedan återbörda den till sin vänteplats i skåpet eller i ryggsäcken.

En ganska färsk vetenskaplig undersökning visade förresten att folk med låg takhöjd blir bra på detaljer medan de med högt i tak blev bra på övergripande sammanhang. Det bästa enligt min åsikt är att bo i ett litet hus och klura på detaljerna och sedan gå ut och se de stora sammanhangen.

För på utsidan av det lilla huset eller båten så är det högt i tak... ;)

De som bor på båt bor för det mesta på färre kubikmeter än de på land och det är kanske det som gör att havet är det sista rebellnästet? Kanske man får bättre ordning på tankarna om man bor ombord? Hoppas kan man alltid.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:båtboende
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 23:36 »
Visst kan man bo i en liten båt om man får nånstans att lägga den. Komforten ökar med storleken. Viktigt är att få in bra isolering så att båten blir kondensfri. Det innebär att inga kalla ytor får finnas.

Yrvind använder sig just av att fönstren är kallare för att avfukta luften på ett naturligt och ändå fiffigt vis. Bara en tanke... :)

En annan tanke att ha i bakhuvudet är att "ju större båten är desto mer sällan seglas den". De flesta imponerande segelbåtarna ligger för det mesta bara still. Det är litegrann som att spara ihop till en Lotus Elise bara för att ställa den i garaget. Om det behövs många för att komma ut så brukar det vara ett smärre helsicke att hitta tider som passar för alla inblandade och båten stannar oftast kvar vid bryggan. Ska båten permanent ligga still kan det vara vits att fundera på friggebod istället.

En kajak och en friggebod räcker långt för att uppleva sjön och ändå bo bekvämt, det får man dock inte glömma.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #10 skrivet: 24 maj-07 kl 01:27 »
Svens konstruktioner gick att bo i!

Han bevisade det när han seglade över oceanerna. Han hade mat och vatten med sig för månader.

Vad han visade var att det gick att bli världsresenär på liten kassa.


Hans båtar har aldrig varit byggda för skärgårdssegling och har därmed inte sett ut som vanliga segelbåtar. Mer som ubåt i övervattenläge. Säkerheten i hans båtar var det aldrig nåt fel på.

Så visst var det bra båtar. Billiga, beboeliga och säkra. Ändå har de aldrig kopierats. Orsaken är att de aldrig varit speciellt vackra och att de gått så sakta.




Sven yrvinds båtar är dyra som satan därför att det är en  " One off boat". I material och arbetstid hamnar du lätt på 200k för en liten balja som toppar 4 knop. klart som fan att att man hellre köper en *seglare* och inte en sarkofag som förväntas rulla runt i första bästa våg utanför skärgården  ???

varför ska man pina sig igenom livet ? Fattar inte det.  ;)
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 01:28 av Lucky Luke De Brina »

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Re:båtboende
« Svar #11 skrivet: 25 maj-07 kl 00:24 »
Kul att tråden sladdat in på Yrvinds konstruktioner.

För att legitimera mitt svar kan jag påpeka att min svägerska ska bo i min och min frus folka i sommar, efter det kan jag meddela hur väl det fungerar att bo i en sådan.

När det gäller Yrvinds konstruktion av Bris båten, numera under namnet sofia båt http://www.sofiaboat.nu så är dom tänka att byggas av händiga och praktiska seglare.
Naturligtvis blir dom väldigt dyra att bygga om man lejer bort arbetet. Men som i många fall när det gäller dom som frekventerar denna sida så räknar man inte sitt eget arbete i kronor och ören när man bygger åt sig själv.
Materialet till en sån båt kan landa på kanske 30.000 då ej inräknat segel eller utrustning som kök mm.
(jag säljer båtbyggnads material så jag har bra koll på priserna)

Om man tycker att båten är för trång att bo i så är det nog ett helt riktigt antagande. Den är gjord för att färdas över hav i och inte nytjas som permanent bostad.

Främsta anledningen att brisbåtarna är billiga är på grund av den blygsamma utrustningen, med små segel behövs inga winchar, så segel är billigare än stora enklare utrustning kan användas i allmänhet på grund av mindre krafter som verkar på båten.

   
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:båtboende
« Svar #12 skrivet: 26 maj-07 kl 11:43 »
Sven yrvinds båtar är dyra som satan därför att det är en  " One off boat". I material och arbetstid hamnar du lätt på 200k för en liten balja som toppar 4 knop. klart som fan att att man hellre köper en *seglare* och inte en sarkofag som förväntas rulla runt i första bästa våg utanför skärgården  ???


Min gissning är att det är divinycellskummet i skrovet och epoxin som kostar. Segelegenskaperna kan man nog inte klaga på (utom kanske om man vill segla skitfort). Det känns faktiskt tryggt att veta att en brisbåt inte ens sjunker om den vattenfylls helt. Visst finns det billigare båtkonstruktioner, men inte många säkrare.

Tänk er Yrvinds "mean machine", en enkel armliknande tingest som låter 20 kilo bly landa efter ett fall på en meter med en 25 millimeters kula mot det material som ska testas. I grund och botten är det en kulhammare som slår likadant varje gång. Glasfiber (i den tjocklek som används i båtar) ger upp efter några slag och ändå är det ett av de segare materialen som används i dagens båtskrov. Bris-kompositen spöades med över femtio slag innan det gick hål på det, bara som en jämförelse.

Bris-kompositen består också för det mesta av över fem centimeter skum (7 cm i "bris Orädd") vilket gör att båtens skrov i sig själv kan hålla båten flytande även om man skulle vattenfylla den helt. Ändå är flytkraften i skrovet bara en av många säkerhetsdetaljer i bris- och sofiabåtarna. Litenheten i sig är också en av dessa säkerhetstankar.


Men...

En brisbåt är inte det enda sättet att bo på havet. Ett annat bra exempel, med helt annan filosofi, är paret Pete och Annie Hills "Badger". Över tio meter lång ger den helt andra volymer att bo i. Badger har ett klassiskt skrov med lite ovanlig överbyggnad och två djonk-segel. Båten kan i nödfall seglas av en enda person och ändå ge utrymme för en hel familjs behov. Eftersom man inte behöver dyra specialbeslag, vinschar och sådant så kan man bygga en likadan båt ganska billigt själv. Benford Design Group säljer ritningar. De har också en lite mindre design (9 m) som kan byggas med två djonk-segel.

Annie Hill har skrivit om hur de byggde och levde billigt ombord på Badger i boken "Voyaging On A Small Income" (Resande på en liten inkomst). Läs gärna boken, som ganska säkert finns på ett bibliotek nära dig, och komihåg att den ger läsaren starka båtkänslor på gott och ont. ;)


De som gillar katamaraner (och lite snabbare segling) borde slänga ett öga på James Wharrams modeller i Tiki-serien, exempelvis Tiki 8m. Vingseglen är rena genidragen och att sätta dem på skrov med rätt attityd visar att det är för de som vill utforska haven som tiki-båtarna är skapta. Inredningarna är ovanliga men funktionella även om jag kan tänka mig att det tar ett tag för medelsvensson att vänja sig vid den närmast asiatiska sättet att se på boende.


Frågan är bara om man vill röra på sig eller bara guppa runt vid bryggan. Båtarna ovan är inte lyxboenden exakt. ...och ska man stå still finns det rymligare alternativ. Men det hela är litegrann som med bilar antar jag. Den som vill ha mycket volym köper en begagnad husvagn att dra bakom bruksbilen medan den som gillar snabbare färd köper något sportigare. Vad som är rätt för just dig kan ingen annan avgöra, men jag själv dras mot det aningens minimalistiska. Därför lockar friluftslivet till lands och havs. Den vanliga villan har en tendens att samla på sig allt för mycket prylar efter ett tag vilket det mindre boendet inte drabbas av. Att ha tillräcklig utan att tyngas ned av överflöd är en frihet med vingar. ...och det är just den friheten jag vill ha.

Du väljer antagligen helt annorlunda. ;)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #13 skrivet: 26 maj-07 kl 12:31 »
Har följt Sven´s bravader genom hans böcker. Träffade honom en gång på en båtmässa i början av 90-talet. Sven är ingen muntergök utan en tvättäkta beräknande puritan, det gick upp för mig då.

Och eftersom hans filosofi krockar rejält med mina grova skisser om hur man bäst förflyttar sig på havet, så har jag låtit det bero.

Det finns utmärkta sjödugliga båtar i begagnadutbudet att kunna korsa atlanten med ,  om det är primära målet. De kan också skötas av en ensamseglare, det blir billigare än att bygga en bris och de är ofta sjöklara redan. Bara att bege sig ut.
Frågan om Polyesterfibrers större slagtålighet gentemot glasfibern har jag följt med viss skepsis. Sven´s båtar har överlag mycket låg deplacement - att segla med 2-4 knop rakt in i en yta av en kulhammares beskaffenhet resulterar  , som Sven kontanterade, att polyesterfibern ger efter och liksom studsar av.
Däremot inbillar jag mig att polyester blir bra mycket svårare att laga i en paniksituation, polyester kan skala av sig som ett bananskal om olyckan skulle vara framme och skaver långsides mot ett rev ( ett mycket mer realistiskt scenario än en tappad container i havet som påseglas). Försök paniklaga en sådan läcka.
Glasfibern spricker men river inga slamsor, lättare att laga.

jaja, så långt kan man ha olika åsikter. En erfarenhet jag gjort på egen hand är : Blir det för trångt, för minimalistiskt, för extremt - så tröttnar man.
Alla gånger föredrar jag en havsfidra med vindroder. Dels för att få en ordentlig sittbrunn och dels för seglingens skull.

Dessutom är fenkölad = monumentalt irritationsmoment.

Katamaraner måste vara skoj att segla och bo på. Men slår det runt, ja, då hoppas jag att det även finns ett dubbelkommando som ytgående u-båt också.




 


 8)
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 13:43 av Lucky Luke De Brina »

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Re:båtboende
« Svar #14 skrivet: 28 maj-07 kl 00:30 »
En liten begagnad segelbåt blir nog billigare i inköp än att bygga en ny sofia-båt.
Ser man det på längre sikt blir nog sofia-båten billigare eftersom all utrustnign är enklare.

Det är intressant det du skriver om materialet i Svens båtar, jag är själv en del skeptisk till det av en enkel anledning. Polyesterfiberväv finns inte att få tag som är anpassad till båtbygge. Glasfiber behandlas med en vidhäftningspromotor för att plasten (epoxi ex.) ska fastna bättre. Det är möjligt att göra det med polyesterfiber men det säljs ingen sådan. Sen är glasfiber så billigt att man utanvidare kan bygga samma styrka till samma eller lägre pris.

Jag delar dock inte din oro för att katamaraner och därmed också trimaraner och proa välter.
Du seglar aldrig en båt över gränsen för vad den pallar om man antingen inte tävlar eller är oförmögen att sköta den. Vid tävling går det oftast bra om man kapsejsar eftersom det finns andra båtar i närheten.
Om man är oförmögen att hantera båten är vilken båt som helst farlig (eller snarare färden), oavsett vilken konstruktion det handlar om.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #15 skrivet: 28 maj-07 kl 01:01 »

Jag delar dock inte din oro för att katamaraner och därmed också trimaraner och proa välter.
Du seglar aldrig en båt över gränsen för vad den pallar om man antingen inte tävlar eller är oförmögen att sköta den. Vid tävling går det oftast bra om man kapsejsar eftersom det finns andra båtar i närheten.
Om man är oförmögen att hantera båten är vilken båt som helst farlig (eller snarare färden), oavsett vilken konstruktion det handlar om.


Du har förstås helt rätt utifrån vad jag skrev med vältningsrisken med en Kata.


Jag skulle också göra en underriggning för konstruktionen, för att vara säker på att inte ens byar på 40/ms blåser mig av banan, ens med fullt ställ.
Men vad gör du mot en 20 meters våg som bara kom lite vid sidan  av där man rider vågor i ett lågtryck ?
En gång länsade jag in i södra skärgården med 5-6 metersvågor i häcken. Ibland stod hjärtat stilla, man trodde att i vågdalen skulle vågen bakom mig bryta över däck. Men gjorde aldrig det. Som tur väl va.

Då hade ja inte velat segla en katta i.a.f.
« Senast ändrad: 28 maj-07 kl 03:36 av Lucky Luke De Brina »

SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #16 skrivet: 28 maj-07 kl 01:52 »
En liten begagnad segelbåt blir nog billigare i inköp än att bygga en ny sofia-båt.
Ser man det på längre sikt blir nog sofia-båten billigare eftersom all utrustnign är enklare.



På sikt , mellan tumme och pekfingret, hur mycket kwh, CO2, osv. kan man spara in på , om man hårdd

rar det hela ?  Bygg inga nya båtar ! använd kulturarvet från 1940 och framåt !

Dessutom väntar jag mig en ordentlig räkning tillsammans med ditt påstående. Jag vågar utmana dig på den punkten.


« Senast ändrad: 28 maj-07 kl 03:00 av Lucky Luke De Brina »

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Re:båtboende
« Svar #17 skrivet: 29 maj-07 kl 12:12 »
Du har förstås helt rätt utifrån vad jag skrev med vältningsrisken med en Kata.


Jag skulle också göra en underriggning för konstruktionen, för att vara säker på att inte ens byar på 40/ms blåser mig av banan, ens med fullt ställ.
Men vad gör du mot en 20 meters våg som bara kom lite vid sidan  av där man rider vågor i ett lågtryck ?
En gång länsade jag in i södra skärgården med 5-6 metersvågor i häcken. Ibland stod hjärtat stilla, man trodde att i vågdalen skulle vågen bakom mig bryta över däck. Men gjorde aldrig det. Som tur väl va.

Då hade ja inte velat segla en katta i.a.f.
Jag tycker att du har lite fel inställning till mängden tyg som man sätter upp mot vinden. Det är ju trots allt så att man kan ta ner ett par skynken om det brallar i.

5-6 vågor i skärgården (?), jag seglar utanför gotland och har nog aldrig sett några vågor på 5 till 6 meter. Men oavsett det så får man titta på stabilitetskurvor för hur båten uppför sig i hög sjö. Delvis får man då fram att eftersom stabiliteten hos en katamaran är åtskilligt högre än hos en enskrovsbåt och delvis så rör sig katamaranen lättare i sjön då den väger mindre. Som en liten bonus så är katamaranen oftast mycket snabbare vilket gör att man kan surfa vågorna bättre, och inte helt omöjligt segla fortare än vad vågen rör sig. Finns en del häftiga filmer med det på internet. Resultatet blir nästan att man seglar i en konstant nerförsbacke.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
Re:båtboende
« Svar #18 skrivet: 29 maj-07 kl 12:28 »
På sikt , mellan tumme och pekfingret, hur mycket kwh, CO2, osv. kan man spara in på , om man hårdd

rar det hela ?  Bygg inga nya båtar ! använd kulturarvet från 1940 och framåt !

Dessutom väntar jag mig en ordentlig räkning tillsammans med ditt påstående. Jag vågar utmana dig på den punkten.



Naturligtvis ska man återanvända så mycket som möjligt.
Att det byggs nya båtar hela tiden tycks väll visa att efterfrågan ökar och den enda logiska slutsatsen måste då vara att fler skaffar sig båt. Att bygga en i privat regi eller köpa en begagnad blir i sådana fall ett nollsummespel.

Jag får nog be att få återkomma med den uträkningen när jag har mer tid.
Vad man i alla fall kan sluta sig till är att ju mindre utrustning en båt kräver (winchar, block, mindre segel, klenare linor osv...) destå billigare blir den att bygga. När saker går sönder måste man byta dom och det kostar naturligtvis pengar att ersätta denna utrustning.

Jag seglar själv (trots att jag säljer material till plastbåtar) en folka som fyller 60 år i år. Nog är det så att en sådan båt har ett mindre resursutnytjande när den byggs, trä är ju trots allt förnyelsebart, men sett ur en livcykelanalys vete gudarna om det egentligen är bättre än en plastbåt. Gamla båtar behandlades med en del otrevliga saker, något som vissa traditionsivrare fortfarande rekommenderar. Sen krävs det en hel del energi för att utvinna och frakta dom förvisso förnyelsebara produkterna som man måste använda varje år för att underhålla en träbåt (tänker närmast på linolja och kanske också tjära)

Resonemanget är som vi nog säkert kan vara överrens om svårt och lite snårigt.
Det enda som jag vet säkert är att det är bättre att segla än att gå för motor.
Där kan man lätt och tydligt se rejäl skillnad på miljöbelastning.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

SvenS

  • Gäst
Re:båtboende
« Svar #19 skrivet: 29 maj-07 kl 22:15 »
Naturligtvis ska man återanvända så mycket som möjligt.
Att det byggs nya båtar hela tiden tycks väll visa att efterfrågan ökar och den enda logiska slutsatsen måste då vara att fler skaffar sig båt. Att bygga en i privat regi eller köpa en begagnad blir i sådana fall ett nollsummespel.

Jag får nog be att få återkomma med den uträkningen när jag har mer tid.
Vad man i alla fall kan sluta sig till är att ju mindre utrustning en båt kräver (winchar, block, mindre segel, klenare linor osv...) destå billigare blir den att bygga. När saker går sönder måste man byta dom och det kostar naturligtvis pengar att ersätta denna utrustning.

Jag seglar själv (trots att jag säljer material till plastbåtar) en folka som fyller 60 år i år. Nog är det så att en sådan båt har ett mindre resursutnytjande när den byggs, trä är ju trots allt förnyelsebart, men sett ur en livcykelanalys vete gudarna om det egentligen är bättre än en plastbåt. Gamla båtar behandlades med en del otrevliga saker, något som vissa traditionsivrare fortfarande rekommenderar. Sen krävs det en hel del energi för att utvinna och frakta dom förvisso förnyelsebara produkterna som man måste använda varje år för att underhålla en träbåt (tänker närmast på linolja och kanske också tjära)

Resonemanget är som vi nog säkert kan vara överrens om svårt och lite snårigt.
Det enda som jag vet säkert är att det är bättre att segla än att gå för motor.
Där kan man lätt och tydligt se rejäl skillnad på miljöbelastning.

Hade min olsson i ca. 6 säsonger, köpte den helt originalutrustad. Det enda jag lagade var några småskador  i järnkölen i början, det var innan jag kunde läsa sjökort ordentligt.  ;)

Sedan att bygga nytt eller köpa begagnad är inget nollsummespel, absolut inte. man köper en begagnad därför att plånboken är för tunn för att lägga ut för en ny seglare. Många lägger av att segla, och många börjar sin karriär med en liten beg. båt.
Vinschar,block och andra rostfria beslag är i de allra flesta fall en kostnad som följer med hela båtens livslängd, det är ett pris räknad i enstaka kronor över tiden, för förmånen att kunna segla aktivt när man så vill.


Ökningen beror tyvär på motorbåtarna.





« Senast ändrad: 29 maj-07 kl 22:20 av Lucky Luke De Brina »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser