Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryst mjölk till färskost?  (läst 2219 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Fryst mjölk till färskost?
« skrivet: 13 dec-16 kl 12:54 »
Har tänkt att göra en sats färskost av getmjölk. Nu är det så att vi bara får ca en liter mjölk om dagen så det tar några dagar att få till en hel sats (minst 5 l). Dessutom är det inte bara jag som ska ha mjölken så det kanske tar över en vecka innan jag fått ihop tillräckligt.

Min fråga är om det går att frysa mjölken och sedan göra ost när en fått ihop tillräckligt? Min magkänsla säger att det borde funka utan problem men det finns kanske någon som har praktisk erfarenhet och kan ge besked.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Fryst mjölk till färskost?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-16 kl 15:52 »
Jag har gjort færskost av fryst komjølk, så varfør inte av getmjølk.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Fryst mjölk till färskost?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-16 kl 16:44 »
Med homogeniserad komjölk är det tom enda sättet att göra nåt med. Utan frysning först ruttnar den istället för att bli jogurt eller ost.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Fryst mjölk till färskost?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-16 kl 17:55 »
Det går alldeles utmärkt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Banelinjen, UngJägarn, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser