Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igenproppad trekammarbrunn  (läst 85420 gånger)

Marieberg

  • Gäst
igenproppad trekammarbrunn
« skrivet: 14 apr-07 kl 19:56 »
Under de senaste två åren har vi två ggr. per år varit tvungna att tömma vår trekammarbrunn p.g.a. att vi har haft intrycket av att den har varit full. Det har blivit dyrt, eftersom det tillkommer extra avgifter om man tömmer brunnen mer än en gång per år.

Idag fick jag för mig att jag skulle undersöka brunnens innehåll; för att vara ärlig så har jag haft problem att tro att ett tvåpersoners-hushåll kan fylla en relativt stor brunn på ett halvår.
Jag körde ner en hink i brunnen, ett snöre var fäst i hinkens handtag och jag tryckte ner hinken under det översta lagret m.h.a. en lång käpp. Under ett 15 cm tjockt "skitlager" (främst bestående av icke nedbrutet toalettpapper) fanns vatten!

Jag använde den vattenfyllda hinken för att med snörets hjälp pumpa hinken upp och ner genom det översta lagret, för att på detta sätt sönderdela det.

I kväll hittade jag denna länk och tror att vi har samma problem som kobbe har haft.

Kommer dagens insats att löna sig eller kommer allt papper att ha lagt sig på ytan i övermorgon igen?

Hur ofta tömmer ni er trekammarbrunn? (Hur stor & hur många pers.?)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #1 skrivet: 14 apr-07 kl 20:53 »
Det ska ligga en "kaka" på vattnet och den ska långsamt förmultna. En trekammarbrunn fungerar ungefär som en kompost men jag tror faktiskt inte man ska blanda runt i den (men jag vet inte säkert). Kakan kan bli för hög om man använder toapapper som inte löser upp sej så lätt eller spolar ner andra saker som har svårt att brytas ner (tamponger och sånt).

Sen vi bytte toapapper har vår trekammarbrunn fungerat bättre.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #2 skrivet: 14 apr-07 kl 21:01 »
Men en trekammarbrunn blir inte full på det viset, det är ju en sorts slamavskiljare. "Slubbet" (skit och dasspapper) stannar kvar i brunnen, och vattnet filtreras ut i marken i en sandbädd eller nåt.
Det räcker att suga trekammarbrunnen en gång om året (om man inte använder väldigt svårnedbrytbart papper, förstås), och det ska vara en hel del klägg i den, den ska inte vara helt tom.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

signe

  • Inlägg: 498
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #3 skrivet: 14 apr-07 kl 21:12 »
Utloppsröret från brunnen ska ha en böj nedåt, som gör att det som rinner in i röret är vätskan under "kakan". Vissa partiklar sjunker till botten, andra flyter upp och det som är mellan är det som rinner ut. Får ni stopp i utloppsröret? Det låter konstigt att ni måste tömma två ggr per år om ni bara är två.

Marieberg

  • Gäst
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #4 skrivet: 14 apr-07 kl 21:38 »
Utloppsröret från brunnen ska ha en böj nedåt, som gör att det som rinner in i röret är vätskan under "kakan". Vissa partiklar sjunker till botten, andra flyter upp och det som är mellan är det som rinner ut. Får ni stopp i utloppsröret? Det låter konstigt att ni måste tömma två ggr per år om ni bara är två.

Vi fick ett igenproppat utloppsrör i mars för ett år sedan. "Kakan" hade nåt höjden på utloppsröret och tjälen gick djup så att innehållet i röret (det som inte kunde rinna ut p.g.a.  det hindrades av "kakan") frös.
Det blev omedelbar tömning och spolning av röret = dyrt  :(
Varför kakan steg till höjden av avloppsröret när den flöt på en vattnig  slemmassa, förstår jag inte.

Kobbe hade en trevlig slamtömmare, tycker jag, som informerade om pappersproblemet. Det har vår slamtömmare inte gjort.

Varför ska det ligga en kaka på ytan?

Edit:
Kobbe: Du som verkar ha haft ett liknande problem; vad använder du för dasspapper idag? Funkar det bättre nu?
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 21:44 av Ior »

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #5 skrivet: 14 apr-07 kl 23:03 »
Om det är för mycket i brunnen så skulle jag tro att infiltreringen kan vara tät.
Då är det inget annat än att gräva ny.
Den sissta fick jag gör genom att lägga i en pump och pumpa upp i en ny bädd. Placerad så att jag denna gången kan förlänga den om det skulle bli tätt igen. Men nu gjorde jag en avluftning i slutändan samt att jag pumpar så torrläggs den med jämna mellanrum så syre kommer till.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #6 skrivet: 14 apr-07 kl 23:08 »
Kakans tjocklek är beroende på hur mycket papper du använder och av vilken sort, som jag förstod det när jag pratade med vår slamtömmare. Jag var med när han tömde brunnen och fick en hel lektion i bajs, tamponger och toapapper ;D

Han rekommenderade det billigaste toapappret (euroshopper) på ica, så det bytte vi till och sen dess funkar det bra. Jag är så nyfiken att jag rusade ner till brunnen när han kom ett år senare. Stod där och glodde över kanten på kakan medan jag frågade tusen frågor... konstiga intressen man får av att vara självhushållare :P.

Nu har vi även byggt utedass så dit går vi rätt ofta så när slamtömmaren kommer i höst får vi säkert en guldstjärna  ;D ;D ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #7 skrivet: 16 apr-07 kl 11:06 »
Om det är för mycket i brunnen så skulle jag tro att infiltreringen kan vara tät.
Då är det inget annat än att gräva ny.
Den sissta fick jag gör genom att lägga i en pump och pumpa upp i en ny bädd. Placerad så att jag denna gången kan förlänga den om det skulle bli tätt igen. Men nu gjorde jag en avluftning i slutändan samt att jag pumpar så torrläggs den med jämna mellanrum så syre kommer till.

I förra hemmet var det oxå problem med trekammarbrunnen. Från denna gick vattnet till en gammal stenkista. Stenkistan tömdes och trekammarbrunnen funkade igen. Och så blev det problem... och alltihop upprepades till leda. Grävde ny infiltration och idag fungerar trekammarbrunnen utan problem, enligt den kära person som bor i huset.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #8 skrivet: 16 apr-07 kl 22:10 »
Om det är för mycket i brunnen så skulle jag tro att infiltreringen kan vara tät.
Då är det inget annat än att gräva ny.
Den sissta fick jag gör genom att lägga i en pump och pumpa upp i en ny bädd. Placerad så att jag denna gången kan förlänga den om det skulle bli tätt igen. Men nu gjorde jag en avluftning i slutändan samt att jag pumpar så torrläggs den med jämna mellanrum så syre kommer till.



Helt rätt, för att förstå varför se www.fann.se

Hälsn Leif

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #9 skrivet: 29 apr-07 kl 16:08 »
Hej detta har hänt hos mina föräldrar. Vår jätteduktiga slammtömmare löste det enligt följande: Han hämtade vatten i sin tank och sprutade ut vattnet i brunnen ovanpå kakan. Sedan drog han iväg och gjorde fler jobb den dagen. På tillbakavägen kom han och sög bort och då hade kakan blivit mjuk och mina föräldrar har aldrig mer haft problem.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #10 skrivet: 29 apr-07 kl 17:24 »
Vilken tur, det är väldigt sällan att ett så enkelt knep kan lösa problemen. Men vänta och se. Hoppas att det håller i sig, men jag är lite tveksam.

Hälsn Leif  :)

Marieberg

  • Gäst
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #11 skrivet: 30 apr-07 kl 20:22 »
Hos mig har en ny kaka bildats. Jag ska ner nästa helg & rota i brunnen igen, för tillfället har vi långväga gäster, så "skitjobbet" får vänta.  ::)
Jag förmodar dock att filtreringen är igenproppad.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #12 skrivet: 02 maj-07 kl 15:17 »
Hos mig har en ny kaka bildats. Jag ska ner nästa helg & rota i brunnen igen, för tillfället har vi långväga gäster, så "skitjobbet" får vänta.  ::)
Jag förmodar dock att filtreringen är igenproppad.
Vad har du för filtrering?
Hemma hos mig har jag en gruskista direkt efter första kammaren.
Har du en sådan så är det nog där problemet ligger, dom kan slamma igen efter ett tag. Om du gräver precis vid bortre kanten på första tanken så hittar du ett lock en bit ner, öppna det och kika ner har du sten/grus där så måste du ta upp gruset och antingen fylla på med nytt eller transportera bort det en bit, spola rent det och sedan lägga tillbaka det.
Häröver rekomenderar dom slamsugning och byteav filtergrus vart fjärde år....min hade gått bra i 16 år innan den började trilskas.

Det finns billiga bakteriekulturer som man spolar ner genom toaletten.
Den jag använder heter Rid-X....finns andra också.
Bakterierna förökar sig i tanken och hjälper till att äta upp framtida "skitkakor".
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Marieberg

  • Gäst
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #13 skrivet: 02 maj-07 kl 17:08 »
Jag börjar tycka at det är riktigt intressant med "skitsnack"! ;D
Tack för all info! Jag har fortfarande väldigt lite förståelse för vad som försiggår i en trekammarbrunn  :-[ , ska läsa på lite och återkommer till helgen med ett foto. Det där med filtreringen är inte helt lätt att förstå. Vår brunn, ärvd av farföräldrarna, består av en cementring uppdelad i tre fack.
Filtrering? Gruskista?
Äh, jag bifogar, som sagt, foto till helgen.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 18:05 »
Jag börjar tycka at det är riktigt intressant med "skitsnack"! ;D
Tack för all info! Jag har fortfarande väldigt lite förståelse för vad som försiggår i en trekammarbrunn  :-[ , ska läsa på lite och återkommer till helgen med ett foto. Det där med filtreringen är inte helt lätt att förstå. Vår brunn, ärvd av farföräldrarna, består av en cementring uppdelad i tre fack.
Filtrering? Gruskista?
Äh, jag bifogar, som sagt, foto till helgen.

Jag har nämnt det förrut, och jag nämner det igen.

Vi har på forumet en mycket bra länk, titta på den.

www.avloppsguiden.se

/ Leif   :)

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #15 skrivet: 04 maj-07 kl 08:37 »
Vad jag har förstått så funkar en trekammarbrun ungefär så här.

Vattnet rinner vidare från varje del i olika nivåer. På så sätt avskiljs det som sjunker till botten och det som flyter till ytan.

Kära Vattendoktorn fd.
Länkar är säkert bra men man hamnar ofta på websidor där det inte alltid är så lätt att hitta just det man söker. Särskilt inte om man inte själv redan har grundkunskaper.
För fördjuptning, Ja.
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 08:38 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #16 skrivet: 04 maj-07 kl 12:22 »
Vad jag har förstått så funkar en trekammarbrun ungefär så här.

Vattnet rinner vidare från varje del i olika nivåer. På så sätt avskiljs det som sjunker till botten och det som flyter till ytan.

Kära Vattendoktorn fd.
Länkar är säkert bra men man hamnar ofta på websidor där det inte alltid är så lätt att hitta just det man söker. Särskilt inte om man inte själv redan har grundkunskaper.
För fördjuptning, Ja.

OK, skall försöka så lättfattligt som möjligt:

En avloppsanäggning består av ett första mekaniskt avskiljning genom slamavskiljning i en slamavskilljare.

För anläggning med BDT-vatten (Bad-Disk-Tvätt) 2-kammare.
För anläggning med BDT+ WC (Kl Klosett) vatten 3-Kammare.
För enskild anläggning  räknas alltid för minst 5 personer.
För enkelhetens skull tar jag ett exempel som berör frågan i denna tråd (kan göra en mer omfattande enkel beskrivning om moderator önskar).

En slamavskiljare 3-kammarbrunnen skall vara utförd så att slammet avskiljes, med olika nivåer för avledning från 1:a kammaren till 2:a kammaren på en nivå som ligger på en nivå som ligger under en nivå mellan ytslamkakan och bottenslammet.
Likaså gäller från 2:a till 3:dje kammaren. Någon övrig reningseffekt har inte slamavskiljaren, utan avsikten är att vattnet från 3dje kammaren skall vara slamfritt innan det leds vidare för nästa reningssteg.

Detta reningssteg där den biologiska reningen skall äga rum är en infiltrationsanläggning, den skall för ett normalhushåll vara dimensionerad för 5x200 liter för att vara godkänd.
Detta reningssteg kallades för stenkista, sjunkbrunn, om det överhuvudtagit fanns.
En infiltrationsbädd skall dimensioneras med hänsyn till 1000 liter/dygn (med Wc)
den skall ligga så att markvatten, vatten under bädden som bildar en trattformig förhöjning under bädden, aldrig får komma i kontakt med med makadamlagret, där bakterierna växer. De bakterier som arbetar i en inf bädd skall vara aeroba
(behöver syre). De bakterier som arbetar i en anaeorob (utan syre) jobbar bara med en kapacitet av ungfär 5% mot de syrekrävande.

Därför i en "modern" inf anl sätts i slutet av bädden luftningsrör till makadamlagret. (kan ändå brädda över, om förhållandena är ogynsamma, se nedan).

På en inf anl som blivit överbelastad (fått ta emot mer vatten än den klarar av) bildar de anaeroba bakterierna en tät beläggning som håller vattnet kvar i bädden, vattnet kan inte infiltreras i marken. Då bräddas bädden över av avloppsvatten. Då är det kört, avloppsanläggningen har slutat fungera, och det obehandlandade vattnet tar sina egna vägar, om det kan det. Blir det inte stopp i huset, rinner vattnet som i värsta fall blandas med vad som kanske användes till dricksvatten då bädden bräddas över.

För att göra en avloppsanläggning krävs att en fackman är med från början, bedömning av markförhållandena, lutning på mark, avledning av det renade vattnet, dricksvattentäkts placering (skyddsavstånd).

Att rätt slamavskiljare avändes (typgodkända).

Att göra en dränering för att skydda bädden, och funktionen.

Jag kan skriva hur mycket som helst, men behöver tid, att spalta upp mer på ett så lättförståligt sätt som möjligt, men det för moderatorn avgöra.

Hoppas att detta rätat ut några frågetecken i den här tråden.
(jag kan utföra anläggningsbeskrivning för infiltration i lera)

Hälsn Leif :)

Marieberg

  • Gäst
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #17 skrivet: 09 maj-07 kl 14:30 »
Det här är ingenting för finsmakare  ;D här kommer en bild från vår brunn.
Ingen tvivel om saken, facket till vänster är "direktavlopp" från toalettstol & dusch. Vilken funktion har de båda andra facken?
Och, ännu intressantare, hur kommer vätskan dit från det första facket?
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 14:30 av Ior »

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #18 skrivet: 09 maj-07 kl 19:01 »
"Skitsnygg" bild.

1. den större kammaren är den första kammaren, inloppet syns inte, det gör det inte alltid, men verkar vara OK.

2. den andra kammaren längst ner till höger visar på slamflykt från första kammaren, håva över det till 1:a kammaren.

3. den tredje kammaren med T-röret ut till fördelarbrunn för infiltration, ev till inf direkt. Skall vara slamfri, skyffla omedelbart över till första kammaren.
Det verkar att inte vara någon dämning av inf bädden, då man kan se att vattnet är i underkant på T-röret. Skulle inf bädden vara dämd, är vattennivån ut högre än vad som kan ses här.

Alltså bra jobbat med bild, det underlättar alltid, men flytta genast slammet från 2:a o 3:e kammeren till1:a, och jag antar att du har en fungerande avloppsanläggning.

Ett tips, när du fått den här 3-kammarbrunnen tömd, skall ske 1 gång / år, fyll den med vatten så ser du hur vattnet transporteras i den, samtidigt så minskas slamflykten. (Du skall naturligtvis fylla 1:a kammaren enbart)

Du kan ta en sil, (hushållssil på kvastskaft) så får du med minsta slammet också.

Var noga med din hygien, hanskar, tvål och vatten.

Mvh Leif

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:igenproppad trekammarbrunn
« Svar #19 skrivet: 09 maj-07 kl 19:11 »
Tillägg igen, transport av vatten från 1:a kammaren till 2:a sker via ett kvadratiskt hål i väggen, någonstans mellan botten och toppen av vad du kan se, väggen som delar brunnen mittuti.

Nästa hål sitter i väggen mellan 2:a och 3:e kammaren, något lägre ner. Allt för att avkilja slammet.

Leif


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser