Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässling som faller omkull och inte kan ta sig upp  (läst 2747 gånger)

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
Gässling som faller omkull och inte kan ta sig upp
« skrivet: 03 jul-15 kl 17:00 »
Vi har två gässlingar som är omkring 7 veckor gamla. Den ena har hela tiden varit större än den andra, men skillnaden verkar nästan bli större och större. I går upptäckte jag att den mindre av dem låg på marken och sprattlade med benen omväxlande med att den såg helt livlös ut. Jag skyndade ut och fick den på rätt köl och resten av eftermiddagen så drack den mycket och betade därutöver. i morse när min man släppte ut gässen så låg den på sidan och kunde inte ta sig upp, men resten av dagen har den verkat okej. Den hänger inte med övriga flocken i samma utsträckning som den större gässlingen, utan går ofta ensam i utegården medans de andra är ute på bete. Den betar bra och har inga problem med att ta sig fram till matskålen när det vankas mat så det verkar inte vara problemet. Någon som har några idéer, kunskaper eller erfarenheter om vad det kan vara för fel och vad vi kan göra för att hjälpa den?

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Gässling som faller omkull och inte kan ta sig upp
« Svar #1 skrivet: 20 jul-15 kl 13:51 »
Kan det vara att inte benen orkar bära kroppen. Jag hade en som gjorde så, jag tog ett sugrör, klippte av i lagom längd som det är mellan gåsens ben. Trädde ett gummiband i lagom storlek genom sugröret. Så fick gåsen gå ett par tre dagar och efter det var det inga problem.
Lotta

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Gässling som faller omkull och inte kan ta sig upp
« Svar #2 skrivet: 20 jul-15 kl 15:05 »
Tack för svar. Kanske var det därför den ramlade, men jag tror inte att det var därför den inte kunde ta sig upp själv för då var det mer som om den var helt hjälplös och benen sprattlade upp i vädret. Den dog tyvärr ett par dygn senare så något var allvarligt fel.

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Gässling som faller omkull och inte kan ta sig upp
« Svar #3 skrivet: 20 jul-15 kl 20:52 »
Oj, tråkigt att höra. Såg efter att jag svarat att du lade in frågan för ett tag sedan
Lotta

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Gässling som faller omkull och inte kan ta sig upp
« Svar #4 skrivet: 21 jul-15 kl 14:48 »
det var ändå snällt att du tog dig tid att svara. Och för någon annan kanske just ditt svar kan vara till hjälp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 5 användare (2 dolda)
GE202, Anders Flix, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser