Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga tipi?  (läst 19034 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Bygga tipi?
« Svar #20 skrivet: 16 apr-07 kl 20:14 »
tack * glad *

som sagt, duken har jag köpt färdig i indien. pålarna har jag fixat själv. har haft problem med duken dock. det dröjde nämligen inte länge innan det blev små svarta mögelprickar på den ?? så nu måste jag impregnera och vaxa den. eller om jag rent av köper en färdig vinteranpassad duk från andra sidan atlanten.

när jag själv gick i sy-eget-tankar så hittade jag en superbra sida som hette något i stil med "the mathematical way to make a tipi" och på den så kunde man bara lägga in vilken golvyta man ville ha så genererade den ett färdigt mönster/ritning på duken. men nu hittar jag den inte såklart . . . hör av mig så fort jag finner den igen :)

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Bygga tipi?
« Svar #21 skrivet: 16 apr-07 kl 20:25 »
här är en bra inspirationslänk med massor av bilder och tillverkare *

http://www.tipis-tepees-teepees.com/tipi_makers.htm
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Bygga tipi?
« Svar #22 skrivet: 19 apr-07 kl 21:11 »
Enligt ett rykte jag hört ska det vara den skillnaden mellan kåtor och tipis att de förra är cirkelformade medan de senare är ovala, ska ha nåt med rökevakueringen att göra.  Men jag vet inte, har bara hört.  Enligt samma rykte ska det finnas några energiska typer i Lettland som syr tipis till ett lägre pris än Moskoselkåtans.

Konformen är mera effektiv som bostad än man kan tro när man bara tittar på den.

Och såvitt jag kan förstå är kåtor och tipis alltid menade att bo i MED hushållseld.  En lite mer avancerad metod är faktiskt att ställa in en kamin med rökrör.

Redigering:  Se upp med ozonbildning på insidan av plast/presenning när solen skiner!  Ett lager tyg på insidan med luftspalt emellan leder bort ozonet ganska bra.  Isolerar oxo.

En variant är den mongiliska jurtan.  Finns visst utannonserad här på Alternativ.nu.
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 21:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Bygga tipi?
« Svar #23 skrivet: 19 apr-07 kl 22:42 »
Jag har en kompis som bodde i en trärietipi i några år, sommar som vinter och med barn.
Om någon seriöst funderar på att bo i tipi kan jag kanske förmedla kontakt.
Själv funderade jag i många år på att bo i militärtält eller jurta, vet inte om det är bättre tält men militärtälten är i alla fall billiga och har ju kamin vilket är mycket praktiskt till skillnad från tipis.
Har några vänner som växt upp i kåtor och iglos (samer och enuiter)och enligt dom är det inte bara trevligt att bo under primitiva förhållanden. Samtliga bor idag i hus eller lägenhet....
Men visst är det en fantastisk känsla att bo "utomhus" delar av året.
 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Bygga tipi?
« Svar #24 skrivet: 21 apr-07 kl 02:13 »
Nä, inte bara trevligt.  Till exempel när det rinner in regnvatten och blöter ner alla sängkläder, och man inte har nån annan stans att ta vägen.  Men att vakna av solen en härlig sommarmorgon, mums!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

little_me

  • Gäst
Re:Bygga tipi?
« Svar #25 skrivet: 14 maj-07 kl 14:59 »
Jag har en kompis som bodde i en trärietipi i några år, sommar som vinter och med barn.
Om någon seriöst funderar på att bo i tipi kan jag kanske förmedla kontakt.
Själv funderade jag i många år på att bo i militärtält eller jurta, vet inte om det är bättre tält men militärtälten är i alla fall billiga och har ju kamin vilket är mycket praktiskt till skillnad från tipis.
Har några vänner som växt upp i kåtor och iglos (samer och enuiter)och enligt dom är det inte bara trevligt att bo under primitiva förhållanden. Samtliga bor idag i hus eller lägenhet....
Men visst är det en fantastisk känsla att bo "utomhus" delar av året.
 

hej!
Vi har planer på att bygga en tipi och bo där sommarhalvåret med barn. din kompis kanske har några bra tips till oss.  

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bygga tipi?
« Svar #26 skrivet: 14 maj-07 kl 16:34 »
Då jag jobbar som trapper under höst och vinter blir det en hel del nätter utomhus. Dock inte i år då jag ägnat tiden nu åt att vara hemmapappa ett tag.

Med en pressenning eller canvas och lite rep i pulkan är det inga problem att klara ganska många minusgrader.
Men det är inte några "tipis" som gäller då utan låga vindskydd med en eld i öppningen. Dubbla "Union Suites", varma kängor och gott om rejäla raggsockor är också att rekomendera när nattemperaturen kryper ner under minus 20..
 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Bygga tipi?
« Svar #27 skrivet: 10 jun-07 kl 23:57 »
kanske är det denna matematiska uträkning du menar,Soulflow?
http://www.csus.edu/indiv/o/oreyd/papers/tipi.Selin.Article.final.mht


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser