Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??  (läst 6424 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« skrivet: 30 jul-12 kl 00:31 »
Hej!


Planerar (i vanlig ordning...) för en sol + vind -anläggning. Tänker mig dryga 1 kW sol och drygt 1 kW vind. Komponenter jag funderar över är 2 st 24 V 3*230 W solpaneler [size=78%]http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_70&products_id=564[/size] samt 2 st 24 V 600 W vindkraftverk [size=78%]http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=116_2&products_id=230[/size] men jag blir inte klok på alla reglerkomponenter som behövs. Här är bakgrunden till min fråga [size=78%]http://handbok.alternativ.nu/User:Jens_Gran/NoGrid/No_grid_wiki/Egen_el[/size]


Jag tänker mig en MPPT-regulator som laddar en 24 V batteribank (antingen en bunt billiga batterier som parallellkopplats - trots problemen med parallellkoppling - eller ett par AGM-batterier). Sen förstår jag det som att jag måste ha dumpmotstånd för att göra av med strömmen från vindkraftverket när det inte belastas på annat sätt (varför?) och kortslutning av vindkraftverket när det blåser för mycket (är det så man gör?). Vad gör man med solpanelernas ström när den inte används?


Tittar jag på en värstingregulator typ [size=78%]http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=351[/size] så står det att den kan massa saker men inte hantera vindkraft, varför inte? Vad ska man ha för regulator för att få bra laddegenskaper men ändå kunna hantera både vind och sol? Eller hur bygger man lämpligen någon kombination av komponenter?


Nästa problem; när hela anläggningen går för fullt - det blåser bra och solen skiner - så kommer den att ge kring 2,5 kW vilket med 24 V blir typ 110 A. Hur hanterar man den strömmen när de allra maffigaste regulatorerna klarar max 80 A? F.ö. dänger man väl aldrig in 100+ A som laddström i ett batteri, det kommer väl att gå ihjäl rätt fort då? Gissningsvis dumpar man bort strömmen i de lägena och då kommer frågan om hur man styr så att överskott i första hand går till pannan och i andra hand till att bara dumpas.


Vänligen
Jens











Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 13:20 »
Om ett vindkraftverk går obelastat så går det upp i för högt varv och går sönder. Det är därför man behöver en särskild typ av vindregulator som kortsluter eller dumpar ström när batteribanken är full eller om det blir storm.

Jag tror att det enklaste är om du bygger upp två separata system. Ett för vind och ett för sol. Sedan väljer du beroende på laddläget vilket system du plockar ut ström från.  Du kan vid behov rentav ladda mellan systemen för att utjämna och utnyttja batteribankerna. Det är annars rätt knepigt att bygga ett kombinerat system. Antingen fungerar det dåligt för vind eller dåligt för sol.

Kolla på 24Volt. Där finns det exempel på sådana dubbla system.

http://24volt.eu/el_dubblasystem.php

Att dela upp i två delar innebär att du kan ha två olika typer av regulatorer och även kan dela upp laddströmmarna.

Ju större system man har dessto vettigare att öka spänningen för att minska strömmarna.

BörjeH

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 23:29 »
Funderar också på samma frågor. Då jag har fått bidrag beviljat till solceller och nu har elanslutet nät hemma, funderar jag på att ansluta solcellerna till nätet (krav för bidraget). Tittat lite på vart jag kan köpa solceller och vindkraftverk. Är inne på att köpa från Tyskland, priser verkar bättre än här i Sverige (http://www.prevent-germany.com/). Har någon erfarenhet från import av solceller? Det är ju inget strul längre med tull och moms inom EU.

Växelriktaren för solceller fungerar vid varierande likspänning. Tänkte använda den och komplettera med ett litet vindkraftverk. Min tanke var att det blåser mest på vintern och då är solinstrålningen liten. På sommaren blåser det sällan så mycket när sol skiner.

Växelriktaren får dimensioneras för maximal effekt som vindkraftverk och solceller kan ge tillsammans. Genom att hela systemet är nätanslutet slipper man problemet med batterier. Batterier är inte roliga att använda; dyra, ineffektiva och kräver underhåll. Dumpload behövs inte heller, då nätet finns. Vid nätbortfall måste dock vindkraftverket nödstoppas.

Nackdelen är ju att de inte betalar så mycket för överskotts-elen. Det bästa är ju om man själv kan göra av med all elenergi.

ManPåGården

  • Inlägg: 112
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #3 skrivet: 09 sep-12 kl 21:50 »
Tänkte också investera. Får se vart det tar vägen!
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #4 skrivet: 09 sep-12 kl 22:26 »
Den 12V anläggningen jag har byggt ser ut på följande sätt:
Vindgenerator 400W med medföljande laddregulator kortslutningsbroms mm. Till denna regulator går att koppla en solpanel på 100W, vilket jag hade fram till dess att jag även köpt en shuntregulator på 45A och två dumplastelement på totalt 600W vilket gjort att jag har anslutit ytterligare 50W solpanel som jag hade liggande sedan tidigare. Jag har även köpt elpatron för varmvatten, men den har jag inte kopplat i ännu då mina försök visade att en gamla varmvattensberedaren jag hade liggandes var för stor och måste byggas om. Har även funderingar på att köpa ett system för att leverera in på nätet. Men som någon skrev här är de fortfarande väldigt dyra och lär knappast betala sig under min livstid.
Men jag har hittat ett system som faktiskt inte verkar så farligt dyrt. http://varuhuset.etc.se/sv/product/742/A3-Startpaket Detta system tycker jag verkar ganska prisvärt så jag kanske provar ändå bara för att det går  :D
Min bästa ägodel är min vedspis!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #5 skrivet: 09 sep-12 kl 23:23 »
Titta på Stecagrid 300 och 500, de är cirka 1000kr billigare än ovannämnda.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 08:53 »
Titta på Stecagrid 300 och 500, de är cirka 1000kr billigare än ovannämnda.
Jag har tittat på de också och skall du ha ett helt system med dessa så blir det inte billigare. Fördelen med ovanstående är att du kopplar ihop det på DC sidan när du kopplar ihop och bygger ut det. Kommer du sedan upp i ett system på över 500W så räcker inte dessa till utan du måste köpa ytterligare växelriktare eller byta upp dig till en Steca 2000.
Min bästa ägodel är min vedspis!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 09:17 »
Jag har tittat på de också och skall du ha ett helt system med dessa så blir det inte billigare. Fördelen med ovanstående är att du kopplar ihop det på DC sidan när du kopplar ihop och bygger ut det. Kommer du sedan upp i ett system på över 500W så räcker inte dessa till utan du måste köpa ytterligare växelriktare eller byta upp dig till en Steca 2000.

Man kopplar väl båda på AC-sidan? Jag har tryckt fem stycken steca 300 mot varandra och sen in i mätarskåpet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 09:47 »
Man kopplar väl båda på AC-sidan? Jag har tryckt fem stycken steca 300 mot varandra och sen in i mätarskåpet.
Ja, det var ju så jag skrev. När man bygger ut måste man ha fler växelriktare. Det jag länkade till var ju kompletta system med solpanelerna och växelriktare. Mycket är ju förstås kopplat till priset på solpanelerna. Nackdelen med Steca är att du behöver en driftspänning på minst 45 volt på AC sidan. Om jag räknar lite snabbt på det så blir det med Steca system på 230W enligt följande: Solpaneler 2x230W 24V 6000:- + växelriktare 3800:- = 9800:- Egen el:s alternativ med 230W 12V komplett 6800:- En skillnad på 3000:- iaf.
Min bästa ägodel är min vedspis!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 22:48 »
Ja, det var ju så jag skrev. När man bygger ut måste man ha fler växelriktare. Det jag länkade till var ju kompletta system med solpanelerna och växelriktare. Mycket är ju förstås kopplat till priset på solpanelerna. Nackdelen med Steca är att du behöver en driftspänning på minst 45 volt på AC sidan. Om jag räknar lite snabbt på det så blir det med Steca system på 230W enligt följande: Solpaneler 2x230W 24V 6000:- + växelriktare 3800:- = 9800:- Egen el:s alternativ med 230W 12V komplett 6800:- En skillnad på 3000:- iaf.

Och halva effekten. Jag betalade 1800kr för min steca300.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #10 skrivet: 10 sep-12 kl 23:06 »
Och halva effekten. Jag betalade 1800kr för min steca300.
Det var ett bra pris. Så billigt har jag inte hittat någonstans, varken i Sverige eller utomlands-
Min bästa ägodel är min vedspis!

klevaerik

  • Inlägg: 1
  • lekamensförvaltare
    • Västergötland
    • EK-logisk
SV: 1 kW sol + 1 kW vind, regulatorer, shuntar, dumplast??
« Svar #11 skrivet: 08 nov-12 kl 22:24 »
Att "dumpa" sol och vind kändes fel för mej så jag laddar 24V sol/vind direkt i batteriet utan spärrar, sen styr jag nyttobelastningen med en enkel PLC i fyra steg så jag alltid har mellan 24-28V i batteriet på DC/AC sidan har jag växelriktare on-grid (22-40V) och autonoma grupper med offgrid inverter 3000W samt 24V DC laster.
Jag har kört detta i tre år utan driftsstopp, och till vettigt pris...
kleva erik


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser