Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kor på forumet  (läst 3697 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Kor på forumet
« skrivet: 20 feb-05 kl 21:50 »
Eftersom koforumet inte har så många trådar  ;)
Och det alltid är roligt att se vad andra har för koraser,
kan vi inte skriva lite kort om det här ?

Jag har tre Fjäll, "Örme dottern" Grima  hennes dotter Emilia och en tjur.
Grima och en fjällkviga till, fick jag i Julklapp  :)
Till vår stora förvåning började dom se rätt runda ut efter några månader och det visade sig att dom var dräktiga!
Båda dom här hade gått tillsammans med några fjälltjurkalvar och det visade sig att de var dräktiga och betäckta vid bara 8 månaders ålder  :'( ägaren trodde inte att de kunde vara brunstiga när de var så unga och så små...
Trots att han var en småbrukare och borde ha haft mer "känsla" och "förstått bättre" har jag läst i andra trådar.. :P var jag elak nu ?

Hursom hellst så klarade sig inte den minsta kvigan kalvningen utan fick avlivas..
Men Grima som var större och dessutom hade ett bättre bäcken klarade det.
Det är historien om hur det kommer sig att det går några Fjäll och leker dikor i flocken av Limousinkor hos oss.
« Senast ändrad: 01 maj-06 kl 00:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Kor på forumet
« Svar #1 skrivet: 22 feb-05 kl 22:33 »
Vi har 40 mjölkkor och ca80 ungdjur, de flesta SRB men även en del SLB.
Vi har oxå fyra jerseykorsningar som nu semineras med jersey och en fjällkokorsning som semineras med fjällras.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Re:Kor på forumet
« Svar #2 skrivet: 23 feb-05 kl 03:00 »
Hej!

Som det framgår av min fotnot har vi Rödkullor. Underbart goa (då menar jag goa som i snälla - vi har inte ätit av dem... än  ;) ).

Vi har en kossa, Sessan, som kommer från en 4-H gård. Sessan blir fem i år, är ganska ljus i färgen och mycket hanterad - lätt att ha att göra med. Sessan har en god exteriör, kalvar lätt och är en god mor. Vi vet inte hur mycket hon mjölkar, eftersom hennes kalv fått allt, men vi kommer att mjölka henne för husbehov fr.o.m. kommande laktation.

Förutom Sessan har vi hennes kvigkalv, Sessanette, som föddes här på gården. "Anette" blir ett i sommar och är ett litet biffpaket. Mörkare än sin mamma och ungdomligt temprametsfull. Anette ska vi behålla så de och deras kalvar kan sällskapa varandra, och vi har två kor vi kan mjölka.

Sessan är betäckt med Marius 166, vår kanonfina treåriga Rödkulletjur. Marius är mörkt chokladbrun, maffig att titta på och bussig att hantera. Marius ska även få betäcka Anette framöver.

Dessa tre rödkullor är vår "nötbesättning" ;-) och kommer förhoppningsvis så vara många år framöver. Vi har dem för mjölk och kött (de kalvar vi inte kan/vill sälja liv) samt för den trivsel de sprider när vi pysslar med dem och de håller markerna öppna.

För er som fortfarande går i köptankar - skaffa Rödkulla! Om man inte önskar en mjökfabrik (då bör man kanske, men notera kanske eftersom det även kan bli ekonomi i mindre mjök/ko om kon inte äter så mycket, skaffa annan "modernare" ras) är Rödkullan perfekt! Lagom stora, inga "otäcka" horn, föder sig och avkommorna lätt, är friska och har ett trevligt temprament... ja så bidrar man ju till att rädda en lantras också!

Vad har ni andra i forumet för raser? Varför föll ni för dessa?

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Kor på forumet
« Svar #3 skrivet: 25 feb-05 kl 11:54 »
Hej!

Vi har inga kor utan stutar. Köper in kastrerade och avhornade SRB-kalvar från ett par KRAV-mjölkbesättningar. På så vis slipper deras tjurkalvar säljas som konventionella till t ex mellankalvsuppfödare eller liknande där de får stå på stall hela sin korta livstid och äta en massa kraftfoder. Nej, istället får de leva i två år och gå på bete under två somrar och hjälpa till att hålla landskapet öppet. De får bara lite kraftfoder de första tre månaderna hos oss, därefter är det endast bete och ensilage som gäller, foder som vi kan producera själva.

I framtiden kommer vi antagligen att gå över till dikor och då av någon lantras eftersom dessa raser ligger oss varmt om hjärtat. Förresten så är en av våra kalvar korsning mellan fjällras och SRB så lite lantras är det allt redan i besättningen...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kor på forumet
« Svar #4 skrivet: 27 feb-05 kl 11:17 »
I framtiden kommer vi antagligen att gå över till dikor och då av någon lantras eftersom dessa raser ligger oss varmt om hjärtat.
Dikor av Lantras?
Kommer inte den djurhållningen att bli kostsam?

"bara nyfiken"
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Kor på forumet
« Svar #5 skrivet: 28 feb-05 kl 09:40 »
Det blir den alldeles säkert. Djuren är i första hand ett fritidsintresse för oss och vi räknar inte med att tjäna några pengar på produktionen.

Jag är dock inte säker på att lantraser behöver vara mindre lönsamma (mer förlustbringande) än mer komersiella raser. Det beror ju på vilken produktionsinriktning man har. Jag har t ex hellre en fårras, typ gute, som har lätta lamningar, klarar sig på enbart grovfoder samt får fina lamm enbart på bete. Det kanske blir några kg mindre kött men kostnader för foder och passning blir mindre så totalt sett behöver det inte vara ett sämre alternativ. Kan man sedan hjälpa till att bevara den biologiska mångfalden i form av en utrotningshotad lantras kan det vara värt mycket för det egna välbefinnandet.

...tänker jag

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kor på forumet
« Svar #6 skrivet: 28 feb-05 kl 09:57 »
 Intressant, Småbrukaren, jag ska precis börja räkna kalkyler på den produktionsformen du skriver om, vi får se hur det blir i slutändan....
 Håller man på i den lilla skalan är jag inte heller så säker på att det är ett dåligt alternativ.
                  Mvh
                Charlotte
« Senast ändrad: 28 feb-05 kl 09:59 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kor på forumet
« Svar #7 skrivet: 28 feb-05 kl 12:17 »
Tar man sen tillvara och förädlar övriga "produkter" som skinn, ull, fjädrar, ragg, ben, horn, blåsa, gödsel o.s.v. Så finner man att det finns dolda vinster som inte står i några tabeller.

Ja, förutom den rent själsliga vinsten förstås. Det är så himla kul med djur ju! Prata med din älsklingstacka och klappa henne på kinden, så ska du se att alla bekymmer känns väldigt avlägsna!  :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kor på forumet
« Svar #8 skrivet: 28 feb-05 kl 13:11 »
Jag är dock inte säker på att lantraser behöver vara mindre lönsamma (mer förlustbringande) än mer komersiella raser. Det beror ju på vilken produktionsinriktning man har.
  Kan man sedan hjälpa till att bevara den biologiska mångfalden i form av en utrotningshotad lantras kan det vara värt mycket för det egna välbefinnandet....tänker jag
Tyckte att du skrev att inriktningen var dikor.
Med den produktionsinriktningen så blir nog resultatet ruskigt dåligt med Lantraskor  ;) de pengar som ska försörja ko och kalv är det du får för slakten och med Lantrasdjur kan du nog lätt hålla dig för skratt när dom pengarna kommer..
Inte har du mer passning på köttraskor av rätt ras vid kalvning,
och foderbehovet ja lantrasungdjur ska väl verkligen äta bra mat om det inte ska bli bara ben på dom..(mera foder och mindre kött),
risk för högre veterinärkostnad om det är en högproducerande SKB som mjölkar för mycket för en kalv, och hög foderförbrukning för samma ko om hon inte ska bli skrikmager.
Att bevara några raser är ju bra, men man har inte råd att ha många djur på det viset..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kor på forumet
« Svar #9 skrivet: 28 feb-05 kl 13:27 »
 Det smartaste är nog att ta återtag på "Lantras köttet" och sälja det själv till kunden.
 Eftersom det fungerar att "ställa om" mjölkkor till Dikor, visserligen med noggrann passning av juver och ev urmjölkning) så kan det inte vara omöjligt att använda även Lantraser till Dikor.... Rosa, har du haft problem med dina "Fjällor"?
 Det måste finnas flera här på Forumet som använder sina Lantraskor till dikor? Rosenquist? Hur går det med Rödkullornas juver och hull?
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Kor på forumet
« Svar #10 skrivet: 03 mar-05 kl 11:23 »
Jag håller med dig Rosa om att det inte behöver vara så stor skillnad på lantraser och vanliga köttraskor när det gäller kalvningsproblem och foderbehov etc. Hade inte tänkt satsa på t ex fjällkor som mjölkar relativt mycket (i alla fall i förhållande till sin storlek)

Jag har inte tänkt sälja några lantrasdjur till slakteriet eftersom jag vet hur dåligt de betalar. Har idag gutefår och tar lammen som återtag och säljer direkt till konsument. På så vis kan jag plocka ut ett merpris jag vill ha. Jag ser det som positivt (även de som köper köttet förhoppningsvis) att man kan ladda sin produkt med flera positiva värden, t ex att det är ekologiskt, närproducerat, lantrasbevarande (dock inte för de individer som slaktas...), grovfoderuppfött vilket ger mer nyttiga Omega 3-fettsyror osv.
Det är visserligen en hel hel del arbete att själv sköta försäljningen men kundkontakten och den respons man får är väldigt stimulerande. När man hör att folk äter ens lammkött med vördnad blir det lättare att ge sig ut i snöovädret för att ge tackorna mat och vatten!

När det gäller dikor, som det här ju egentligen handlar om, finns möjligheten att korsa en del djur som man inte tänker sälja livdjur eller rekrytera från med köttras för att utnyttja heterosiseffekten.

Hoppas att det klarnade lite. Kanske ska tillägga att den eventuella dikoproduktionen ligger några år framåt i tiden. Mycket kan ske innan dess...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser