Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måttfjärilar -hur blir jag av med dom?  (läst 2255 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Måttfjärilar -hur blir jag av med dom?
« skrivet: 08 jul-19 kl 14:31 »
Jag  råkar vara fått mottfjärilar i huset. Det är en slags ohyra som gillar mjöl och gryn. Det blir klibbigt  nät i påsarna. Jag har lagt allt möjligt i burkar och städat köket och ett tag blev dom borta men nu är dom tillbaks. Idag slog jag ihjäl fem st i sovrummet uppe på övervåningen, men vad lockar dom dit? Går det att göra någo  slags fälla själv? Jag har googlat och det finns fällor att beställa.
« Senast ändrad: 08 jul-19 kl 16:29 av Nina W »

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Måttfjärilar -hur blir jag av med dom?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-20 kl 01:58 »
Lite sent att svara på det här inlägget, men det kan ju vara till hjälp för någon annan med samma problem. Städa köksskåpen flera gånger med ett par veckors mellanrum. Packa in allt som de gillar i "mott-täta" burkar och lådor. Det går att bli av med dem jag har lyckats. Fick in dem i huset med fågelmat jag köpt. Det verkar som om de lägger ägg ??? som kläcks efter en tid.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Måttfjärilar -hur blir jag av med dom?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-20 kl 09:55 »
Vi har haft samma problem! Min sambo fick städa ur och gå igenom alla påsar och paket. Hon använde städvatten med diskmedel och ättika i. Efter några veckor blev det även för oss att städa igen, för då kom det en ny mindre omgång. Nu är vi noga med att ha alla paket och påsar noga tillslutna med klämmor.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser