Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdshund - rovdjur  (läst 16469 gånger)

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #20 skrivet: 27 feb-08 kl 10:03 »

tycker de är roligt att man börjat med vallanlags test... :)
[/quote]


Ja, tänk om alla raser som var vallare i grunden fick fick göra dessa vallanlagstester. De är ju inte  invecklade att få till.
Oftast också väldigt trevliga tillställningar för tvåbenta med.


MVH
Alvin
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #21 skrivet: 28 feb-08 kl 12:19 »
Min långhårstik är helst ute, oavsett sällskap eller ej. Jag vill ha dem nära mig, dock, men det har hänt att hon varit ute nattetid då hönsen slocknat i syrenen och inte gått att få in i hönshuset; efter att räven norpat två av hönorna under natten så var det ju bättre att tiken fick vara ute och vakta.

En lh collie med korrekt pälskvalitet behöver ingen märklig pälsomvårdnad. Klippa runt/under tassar och snabborsta då och då. Jobbigast vid fällning förstås. Badar ytterst sällan då det mestadels brukar försämra pälsens egenskaper. Ibland måste man dock och tyvärr finns collie med magåkommor och då blir det jobbigt med den långa pälsen. Jag har haft ganska många collie genom åren och tack och lov har mina förskonats från detta.

Korthåret trodde jag skulle vara "frussen" av sig, men inga sådana tendenser. Temperaturen har i o f s varit som minst -20 i år; varm vinter i år, men ganska mycket vind och massor av snö.

Dandelia; Apropå pudeln så är de ju egentligen en jakthund. Det är ofta mycket power i en pudel! :) Det lät verkligen gulligt med din stolta pudel!

Sara zon 7; border collie är nog den som är främst om man vill ha en (vaktande) vallhund då de flesta har mkt vall kvar samt ett stort plus är att det finns stor kunskapsbank hos de aktiva BC-människorna (uppfödare, vallare etc) som man som BC-ägare kan få ta del av; det är kanske en sådan din kompis har. Tippar att din kompis andra hund kanske är en "sheltie" (shetland sheepdog) som också använts (används?) som vallhund.

« Senast ändrad: 29 feb-08 kl 09:39 av görsågotthankan »

Torparen 221

  • Inlägg: 66
    • Hälsingland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #22 skrivet: 28 feb-08 kl 16:04 »
Vi har maremma som går tillsammans med fåren, de har motat både varg och björn, räv och lodjur har vi inte ens sett spår av sedan vi skaffade dem för tre år sedan. En individ fick för sig att gå på upptäcksfärd någon gång emellanåt så hon har fått nytt hem för övrigt håller de sig med fåren eller runt hagen - fast på utsidan   ::) :-\
Har valpar kvar som är tretton veckor nu...
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #23 skrivet: 28 feb-08 kl 19:54 »
Torparen 221, du har inte försökt nå ut i rasföreningarna med dina valpar? Det gäller att hitta rätt målgrupp.
Framförallt lantraserna hålls ju mer fria och är därför mer utsatta för faror. I södra delen av landet är det kanske mest räv, korp o jakthundar. Men det kan vara rejäla problem det också.

Var kommer dina maremma ifrån? Är de köpta i Sverige, eller importerade?

Torparen 221

  • Inlägg: 66
    • Hälsingland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #24 skrivet: 28 feb-08 kl 21:56 »
Jag har annonserat på rätt många ställen bland annat via fåravelsföreningen, "fäbodbrukarna" Naturligtvis anmält till rasklubbens valpförmedlare och viltskadecenter haft kontakt med kringliggande länstyrelser. även annonserat i Hälsingetidningarna och haft en annons på blocket.  Det är inte lätt att lista ut vart man når rätt målgrupp...
Tiken vi har är född i sverige av en tik som var importerad från italien, han hunden är köpt i finland
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #25 skrivet: 29 feb-08 kl 18:35 »
Ja, jag vet inte vad som faktiskt skulle fungera? Det finns många fina raser som är aktuella. Det jag är rädd för är att få en hund som springer i byn och inte går att ha lös. Det handlar självklart om fostran, men den måste ju ha lite med sig också, ärftligt. Anlag att hålla ihop sin flock på gården och att hålla sig där. Vi skulle ju aldrig få våra två gråhundar som jagar älg att börja jaga fågel istället.
De raser jag funderar mera på är:

Lapphunden (svensk el finsk) - Är lite rädd att den har jakt i sig och inte stannar på gården om den lämnas ute själv. Lättlärd.
Pyreneer - Vore helt perfekt men dess storlek? samt att den verkar ha stora "revir" och kommer inte att nöja sig med gården. Kräver mycket jobb då den är en självständig hund.
Isländsk fårhund - verkar bra då den håller borta både räv och rovfågel, men dess skall? Kommer vi att bli tokiga?
Collie - av olika sorter. Den vanliga stora verkar faktiskt bra. Håller sig hemmavid men trivs den ute själv? Hur är den mot barn och främmande? Har fått för mej att de kan vara lite reserverade. Bordercollien - har den för mycket vallanlag? Blir den rastlös om den inte får valla (vi har ju inga får)? Eller räcker det om den tränas ex lydnad, hämta bollar osv? Promenader, eller kanske hellre cykling, spark så den får springa av sig.

Har jag glömt nån ras man bör titta närmare på? Känner att jag inte riktigt har bestämt mej, det finns för- och nackdelar med alla. FUNKAR det över huvud taget med en hund som vaktar gården mot rovdjur?
Tänker man fel, skulle man ha en hund som JAGAR räv istället??? Då kunde man kalla till rävjakt en dag när trycket ökar mot gårdens tama djur. För det är klart, rävarna kan inte få fritt fram och se gården som sitt matförråd. Rävarna måste ju hållas på en rimlig nivå och de får inte bli för närgångna eller för många.
Här har de under de sista 2 åren trappats upp, jag har förlorat ca 15 pärlhöns och nån enstaka vanlig höna. Droppen var för ett par veckor sen då den tog min 9 - åriga gåskarl mitt på ljusan dag då vi tom var hemma och ute i omgångar.
Fortsätt tråden, det är intressankt att höra hur ni andra gjort och vad som funkat hos er.

Sara



Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

birgit

  • Gäst
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #26 skrivet: 01 mar-08 kl 14:01 »
Svensk lapphund och islandshund stannar bra där de bor. Åtminstone gjorde mina det.
Islänningen skäller när något irriterar den. Det är ju meningen att den ska varna. Den talar om även när folk kommer, men har inget aggressivt i sig. Dessutom kan man träna hunden att inte skälla i onödan. Jag upplevde inte det som ett problem. Lapphunden är tystare, men inte lika vaksam mot exempelvis fåglar. Båda kan klara sig ute ensamma (med höns, får osv).
Pyrrar kräver lite utrymme, men trivs bra med sig själva dygnet runt. De är sociala när det passar dom! Mycket jobb? Vitsen är ju att man utnyttjar deras inneboende egenskaper. Håller man dom på rätt sätt, så funkar de oftast bra.
Vad gäller lapphundarna, får man ju kolla med uppfödare, så de inte avlat på jaktanlag.
Collie är säkert också bra, men vet ej hur känsliga de är för att vara ensamma.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #27 skrivet: 01 mar-08 kl 14:08 »
Mina collies kan mycket väl vara ute när jag  är inne  ett par timmar. Men de har lite tråkigt. De  kan inte riktigt ta sig för något, utan de
går liksom och väntar. Vad jag menade är att de inte vill vänta HELA DAGARNA.

Beträffande tillgängligheten.Förr i tiden var det inte ovanligt att på utställningar se collien som var reserverade  och värre. Nu  har jag
inte sett något sådant alls, och jag bhar varit på många utställningar.

De flesta collieuppfödare är mycket seriösa och avlar på mentaltestade och hälsokontrollerade hundar. Rasklubben har minimikrav för valphänvisning.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #28 skrivet: 01 mar-08 kl 14:11 »
Glömde en sak. Sysselsätt inte en border collie med en massa bollkastning. De kan bli fruktansvärt uppstressade och helt
fixerade vid bollen. Då är det bättre med uppletande och spår.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #29 skrivet: 01 mar-08 kl 16:10 »
Finns en rätt intressant artikel i "Härliga hund" nr. nr. 2 om västgötaspets. :)
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #30 skrivet: 01 mar-08 kl 17:34 »
 Jag skulle inte ha valt Border Collie enbart som Gårdshund.
  Det kan kanske fungera hur bra som helst, men är ett sätt att skaffa sig en massa onödigt jobb om man varken tänker valla eller är väldigt intresserad av att Träna hund.
 Jag känner flera BC som sticker iväg och jagar (både Vilt och Tikar) om tillfälle ges. Livsfarligt bilvallande är ett annat favoritnöje...
  Den stora skillnaden jag upplever med min BC och andra hundar jag haft är att till de andra kan man säga ungefär: Så där ja nu är vi klara, Gå och gör vad du vill (ingenting, slappa)...  Men det fungerar inte riktigt så med en BC enligt mina erfarenheter.
Inne sover och kopplar min av långa stunder ;) Men ute är han alltid i tjänst... Ska han inte jobba så är det ett kommando för att inte jobba som gäller... Alltså jobbar han med att INTE jobba i de stunderna. Utan kommando hittar han lätt på egna jobb. Att köpa en BC för att vakta gården känns lite som att köpa en värsting traktor för att klippa gräsmattan ;D Det är inte riktigt rätt hund på rätt plats ;)
 Jag skulle valt en Isländsk Fårhund, jag har några kompisar som äger såna, de är helt underbara :) Håller rävar, kråkfåglar och andra obehöriga gäster på långt avstånd.
                                              Mvh
                                           Charlotte

« Senast ändrad: 01 mar-08 kl 17:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #31 skrivet: 02 mar-08 kl 12:21 »
Ja, BC behöver mycket tid och engagemang. Allra helst de första åren. Men sedan har man en underbar arbetskompis! :-*
Alla raser kräver en hel del, dock, och detta med att få dem att förstå vad vi vill ha hjälp med tar inte över natten. Men det tror jag de flesta är medvetna om. ::)
Ingen hund är lätt att ha, speciellt inte under första levnadsåret/-åren. Och speciellt inte för oss om vi inte haft hund förut.



 

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #32 skrivet: 02 mar-08 kl 14:16 »
Jag vet att det kommer att bli jobbigt speciellt de första två åren. Vi har två hundar sedan tidigare, gråhundar som jagar älg. Den yngsta fyllde två år i januari. De går inte att ha lösa på de sätt jag tänker mej då de springer till skogs och letar upp en älg. Vilket de ju ska göra!
Som det ser ut nu blir det en svensk lapphund, kullen beräknas födas påskveckan. Vi får hålla tummarna att det blir några killar i kullen. Sen gäller det att hitta uppgifter åt hunden, förutom att vakta gården. Jag kommer att träna mycket lydnad och även ev spår. Det behövs alltid utbildade eftersökshundar i samband med jakt. Vi får se, det finns mycket kul att hitta på.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #33 skrivet: 26 dec-12 kl 12:31 »
Öppnar det här tråden igen då den stämde så bra med vad vi är ute efter..
Vi vill också ha en gårdshund som skall vakta hönsen, främst mot rovfågel. Skulle vara kul att "leka" lite lydnad, konster, kantarellsök också.

Har varit inne på de flesta herdehundar, spetsar och collie, läst massor, men har fortfarande inte kommit fram till vilken ras som skulle passa oss bäst. Herdehundarna tycker jag egentligen är för stora och flera spetsar finns ju risk att de har för mycket jakt i sig. Var väldigt inne på finsk lapphund ett tag, men där finns ju jakten så det känns riskabelt, plus att det inte riktigt "klickat" med någon jag träffat hos någon uppfödare här i närheten. Bara med en sällskapshund i norrland som jag träffade för många år sedan. Så det står just nu mellan collie och isländsk fårhund tror jag. Om en collie växer upp med hönsen, kan den trivas att vara ute själv då? Eller är en islänning bättre?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #34 skrivet: 29 dec-12 kl 15:28 »
Hej, jag måste också lämna mitt bidrag till denna intressanta tråd. Jag har haft Isländsk Fårhund, och om man vill ha en rovfågelvakt till hönsen, så finns det ingen bättre hund.  8)
Den hålls väldigt bra på gården, och den skäller inte mer än andra hundar.
Det finns både långhåriga och korthåriga, för båda gäller att de har en helt otrolig pälskvalite', de behöver aldrig någon skötsel - smutsen liksom rinner av pälsen som vatten på en gås. Svårt att tro om man inte sett det själv.
En ras jag verkligen varmt kan rekommendera. ;)
   Det enda problem jag hade med min hund var att hon blev fruktansvärt bunden till mej, så hon var olycklig och gjorde en massa fanstyg hemma om jag måste gå någonstans dit hon inte kunde få följa med. Det här tror jag inte är en rasegenskap som alla islandshundar har, och bor man på landet där hunden har sällskap ute och får vakta höns, får och ankor, så lär det inte bli sådana problem.
   Islandshunden är en vallhund, men den vallar inte djuren som en bordercollie, den strävar inte efter att de skall hållas i en flock, utan det räcker för hunden att den har koll på var alla djur i flocken befinner sej. En glad, snäll, social och trevlig hundras. Och, som sagt, den ultimata hönsvakten !
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #35 skrivet: 29 dec-12 kl 15:38 »
Jag har 2 finska lapphundar, vaktar höns och ankor. De får minsann inte gå nånstans jag inte sagt är ok, jagar bort räv och fåglar. Inga problem lära dem att höns och ankor ingår i familjen. Men jag skulle inte ha dem till gårdshund, de är ganska bundna till sin ägare. Då skulle jag hellre ta lapsk vallhund, de är mer självständiga men ändå mer samarbetsvilliga. Det är ingen risk att någon av dem fryser utomhus, bara om de blir genomblöta.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #36 skrivet: 29 dec-12 kl 22:17 »
Tack för era svar.

Nä, precis - finnar är nog för sociala.

Skall hälsa på en kennel som föder upp islänningar nästa vecka :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #37 skrivet: 29 dec-12 kl 22:52 »
Jag valde islänningen för ett par år sen och har absolut inte ångrat mig. Detta med pälsen stämmer, man behöver dock borsta ett par gånger om året när den fäller. Min hund har jag varit tvungen att bada ett par gånger då den rullat sig i den andra hundens bajs... Lera mm ramlar av när hunden torkat. Se bara till att den ligger på samma ställe och inte vandrar runt i huset.

Vår Tildri skäller ganska mycket. Fråga hur föräldrarna är. Doch inte utan anledning tycker jag. Det är när fåglar ska jagas bort och när det kommer någon. Även när grannes katter smyger sig hit. Våra höns är lösgående och han vaktar dem men jagar dem inte.

Använder hunden till vallning av getter med varierat resultat men det beror på mig. Vi har inte tränat tillräckligt. Vallningen har han i sig från början. Vad jag förstår är det här en ras som inte är "förstörd".

En mycket glad och kärvänlig hund som älskar alla. Söt, mjuk o go. Sover gärna på verandan under sommaren och ligger helst ute för att ha koll även på vintern. Han stannar numera på gården även om någon går förbi på vägen. Var lite problem i början men man måste ta sig tid de första året och tala om vad som gäller.

När jag kan övertala en man i min direkta närhet :D vill jag ha ett par islänningar till!!!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #38 skrivet: 29 dec-12 kl 23:10 »
Den här tråden gjorde mig nyfiken på Pyreene och Maremmanohunden och får mig att tänka på den tuffaste gårdshund jag träffat som var en stor Newfoundland som jag såg konfrontera en inkräktande Rottweiler på gården som han vaktade. De här Pyreeneerna verkar vara en mentalt liknande eller ännu tuffare Newfoundland i dess självständighet och bra som gårdshundar men kanske inte så lydiga?   
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #39 skrivet: 01 jan-13 kl 00:08 »
Det stämmer nog rätt bra ;) . Finns fler trådar, vilka inriktar sig mer på den typen av raser. Funderade mycket på kuvasz, pyreneer och maremma, men kom fram till att vi inte behöver en så riktigt vass hund - det passar inte här hos oss. De har ofta väldigt stora revir och vi har bara en tomt på dryga tretusen kvadrat. Plus att vi har ett promenadstråk utanför huset - kan ju inte ha en hund som ställer varenda svampplockare eller promenerare som går förbi :-[.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser