Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 33227 gånger)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #20 skrivet: 24 jul-09 kl 15:23 »
Nu har jag studerat slungor in action. Man får inte ut ljug ur självvändande utan perforering, man kan lika gärna ha en radial och perforera när man ändå måste!! För det funkar!!

Varför skall alla ha självvändande slungor med dubbla korgar 4 ( 8 ), 6 ( 12 ) när en radial som tar 12 kostar hälften och fungerar skitbra?

Man behöver inte större slunga än vad man hinner avtäcka lixom.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #21 skrivet: 24 jul-09 kl 16:12 »
Så nu har jag testat nyförvärvet och det kändes bra. Den är en rostfri "noname" från LP:s - modell 108280M, Slunga 4 r. Motor. Tyckte den lät precis som tvättmaskinen i rummet bredvid.  :)

Man får vända ramarna själv och tyvärr saknas 1 cm (!) för att få plats med två 3/4L - funderar på att göra ett litet urtag i varje ram för det är inte mycket som krävs. Kompletterar med bilder sen.

Jag har ju egentligen ingenting att jämföra med men den kändes robust och det gick bra att köra på med ojämnt fyllda ramar i låg-mellan fart utan att den hoppade iväg. Plexiglas uppåt. En detalj som jag störde mig på lite var varför mikrobrytaren till locket satt på undersidan - dvs inuti "slungrummet" - varför inte placera den ovanpå istället! Dessutom tyckte jag att motorn blev lite väl varm - trots att jag bara slungat 20 ramar - men det är nog inget problem...

Kostnad tror jag var sagt ca 8700 kr - men det går ju alltid att pruta lite...  ;)

20 kg honung! Härligt!  :D

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #22 skrivet: 27 jul-09 kl 18:42 »
Hur ser det ut hos LP's, har han något i butiken (är det lönt att åka dit?) eller får man oftast beställa hem?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #23 skrivet: 27 jul-09 kl 21:25 »
Det verkade som om den bara "passerade" - dvs de hade den för påseende några dagar innan de skickade vidare den. Eftersom alla manualer var på tyska skulle jag tro att de direktimporterade den och sålde vidare den till mig. Alltså lite eller inget på lager.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Slungtips
« Svar #24 skrivet: 27 jul-09 kl 23:26 »

20 kg honung! Härligt!  :D
20 kilo!!! Det var inte dåligt :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #25 skrivet: 28 jul-09 kl 08:26 »
Nu har jag totat ihop min process och det blir skitdyrt!!

Jag väljer en radialslunga som tar 20 ramar, så slipper jag allt det där med vändning och elektronik/mekanik som strular och skall underhållas.
Slungan blir också lättare att ta med sig och får bra kapacitet. Tycker det här med "självvändande" har blivit en masspsykos lite i överkant.

Vad använder ni för kärl för förvaring? Vilken typ av "hinkar" är enklast att jobba med?

Jag väljer ett kontinuerligt filter samt ett förfilter från slungan med lite värme vid filtrering.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #26 skrivet: 28 jul-09 kl 13:50 »
SaBLAR! Det blev en 6 ramars självvändande till slut.

ptakaplay

  • Inlägg: 125
SV: Slungtips
« Svar #27 skrivet: 28 jul-09 kl 16:27 »
har du blivet drabbad av masspsykosen     

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #28 skrivet: 28 jul-09 kl 16:51 »
Ledtider, allt möjligt! Jag vill göra något annorlunda, men det kanske blir så i alla fall.
Såhär blir prylarna så att man kan växa med hoppas jag, ambitionen är att det skall bli flera samhällen med åren som kommer.
Det är svårt att anpassa allt till en liten verksamhet för att det senare skall fungera även vid 20x större.
Det blir dubbelt så dyrt nu (onödigt dyrt) i den lilla biodlingen men tar igen det senare, det är bara att hoppas det tar sig! Då betalar det sig.

Burkar, hinkar och chafs är förstås med i leveransen.

Artikelnummer mm är från LP's Biodling där allt är beställt.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 09:06 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #29 skrivet: 28 jul-09 kl 19:46 »
Notera att LP's har den gamla slungan på bild i sin katalog/shop. Man kan gå till Swienty's hemsida för att se hur den egentligen ser ut!
Men den har samma artikelnummer!

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Slungtips
« Svar #30 skrivet: 28 jul-09 kl 23:41 »
Fråga:
Varför använder du metalburkarna istället för plasthinkar?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #31 skrivet: 29 jul-09 kl 04:34 »
Det beror lite vad man skall göra med sina "hinkar", det blir något i plast också. Hygienfaktorn spelar roll ibland och vid transport för egen del kan metall vara lite robustare.

Apparaterna kostar nästan 1.500 kg honung om man säljer den vidare grovsilad, bara 1.400 kg kvar ...
« Senast ändrad: 29 jul-09 kl 06:54 av Sten-Åke Lindell »

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #32 skrivet: 29 jul-09 kl 09:12 »
Köpte 20 liters plasthinkar och man är rädd att botten ska gå ur eller handtaget ska lossa. Förstår varför metallhinkar.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #33 skrivet: 29 jul-09 kl 11:41 »
Det räcker att kolla handtaget på en 16kg Biforhink så blir man rädd. Jag satsade på 28kg hinkar, superfos. Vi får se om det duger, HF tar emot dem i alla fall.
« Senast ändrad: 29 jul-09 kl 11:45 av Sten-Åke Lindell »

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland
SV: Slungtips
« Svar #34 skrivet: 29 jul-09 kl 19:19 »
Är det någon som vet skillnaden mellan den självvändande 6 korgars slungan på LPs för 39.787 kr inkl:

http://www.lpsbiodling.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=26&artnr=108399&visa=34-66&Sort=Beskr&Visn=Std

och den självvändande 6 korgars slungan från SBIO för 19990 kr inkl :

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=SBIO&gid=33

det är ju en stor pris skillnad iallafall ???

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #35 skrivet: 29 jul-09 kl 19:52 »
Den på LP's är en CMF slunga med automatik medan SBIO säljer en från Lyzon med semiautomatik.

Notera korgstorlekarna, att ingen av den klarar 2 x 3/4 Langstroth dvs slunga 12 ramar åt gången enkelt.

Ser man till kvaliteten så är CMF bäst men så bra att det motiverer dubbla priset är den inte, den är inte dubbelt så bra och håller dubbelt så länge.
Det kan vara så att CMF slungan har någon form av full automatik (räknar ner vändningar upp till 6 vändningar).
Men du kan garanterat räkna med att service (reservdelar) på CMF kostar skjortan!

Marknaden har varit ganska konservativ och gamla bigubbar kan inte tänka sig något annat än CMF. CMF har t ex 0.5 mm tjockare plåt! Väger som f-n = Gedigen.
Men idag är det riktigt bra prylar i alla slungor och kvalitetsskillnaderna håller på att planas ut, dock inte priserna från Carl Fritz.

Jag valde en slunga från SAF Italien som duger bra som slunga och kostar 19.841:- dagspris (idag) på Biredskapsfabriken, LP's är faktiskt lite dyrare.
I princip har jag en 12 ramars självvändande slunga för Ferrar som står sig länge, den har dessutom lite större diameter 92 cm.

Forumet går L Å N G S A M T i kväll.
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 10:53 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #36 skrivet: 30 jul-09 kl 09:27 »
Puh! Nu har jag hunnit rita färdigt mitt slungrum (det lilla slungrummet) med rätt stor kapacitet med lite enkla förändringar, en tuff start!

Avtäckning: Kniv och låda, annars blir det så in i helsike med vax i vaxavskiljaren (även kallad förfilter/minisump/grovfilter). Målet är att här skall allt vax skiljas av, så mycket det bara är möjligt.

Slunga: 12 ramars självvändande från SAF Italien för 3/4 Langstroth, men den klarar alla format med 6 ramar.

Vaxavskiljare: En minisump med bottenvärme från Carl Fritz (CMF). Används sjölies, supergaffel eller andra krafsmetoder får man tömma vaxavskiljaren ibland.

Mindre Klartank: En klarningstank där resterande vax och partiklar skall flyta upp till ytan på ett dygn, restvärmen från vaxavskiljaren räcker.

Finsil: Består här av ett kontinuerligt filter från Carl Fritz (CMF), en flytsilfunktion med värme som gör att små vaxrester inte sätter igen den fina nylonsilen.

Ymptank: När honungen är finsilad och varm flyttas den över till en ymptank. Vid ympning skall honungen vara max 25 grader och röras 2 min 5-6 ggr per timme med tidur.
 
Själva ymp och tappning kommer jag att provköra på små serier tills allt fungerar och att det sitter inför nästa sässong, alltså prov med mindre mängder (mindre tankar).

Lägger in nya bilden igen för den är så upphetsande och jag gillar den ....
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 10:54 av Sten-Åke Lindell »

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #37 skrivet: 30 jul-09 kl 11:23 »
Tja vad ska man säga! Vad tog det alternativa vägen som detta forum handlar om?  ;)

Skämt åsido - fantastiskt spännande att följa en med ambitioner och som dessutom vill dela med sig! Forsätt skriva - det inspirerar!

Får man se en liten skiss/bild på ditt slung-/beredningsrum så blir jag än mer inspirerad!

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #38 skrivet: 30 jul-09 kl 11:31 »
Som alternativ metod är det säkert inget fel, det borde inte bero på priset på apparaten eller gammalt och nytt utan andämålet att flytta ut på landet, ha kupor och kunna hantera honungen.
Man kan göra detta i liten skala, mellanstor skala och storskaligt. Har man 25-30 kupor på raps plus allt annat blir det hundratals kilo honung som skall tas omhand ( ca 1 ton).
Man kan sälja allt på bulk eller så burkar man en del också och får in lite mera slantar för sitt arbete.
Som senior vill jag att denna verksamhet skall bidra med slantar ovanpå pension, ett lite mera oberoende liv.
Alla som har kossor här eller 55 getter mjölkar säkert inte alla för hand utan med mjölkmaskin, eller plöjer sin åker med häst & plog, utan med traktor.
Målet är inte tillbaka till stenåldern utan att leva fritt och oberoende på sin lilla näring i den mån det nu går.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 11:33 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #39 skrivet: 31 jul-09 kl 06:42 »
Vilka kranar använder ni vid t ex tappning om man tappar från kärl?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser