Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sått vall  (läst 878 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Sått vall
« skrivet: 28 maj-14 kl 12:04 »
Får tillbaka 5.5 ha åker som varit på arrende nästa sommar.
Arrendatorn har sått korn där nu, men då vi inte ville att jorden skulle vara naken så sådde vi timotej och ängssvingel.
Det var lite dåligt harvat, så en del kvickrot kommer förekomma.

Kommer det kunna bli någon vettig vall/betsemark av detta?
Något man bör göra för att förbättra ytterligare?

Tallriksharva och så in lite klöver till våren?
Hört att man kan lägga blå lupin i svämmgödsel och sprida ut, vore det idé kanske?

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Sått vall
« Svar #1 skrivet: 29 maj-14 kl 09:26 »
Känns som om frågan är lite sent ställd. Vill du ha klöver i vallblandningen skulle du sått den ihop med gräsfröet. Tallriksharvar du i marken till våren döar du det redan sått. Den blandning du redan sått kan mycket väl bli en bra vall. Men igentligen inte så lämplig att beta. Timotej är ett kanongräs men kräver gödsel och ger dålig återväxt. Vill du ha in några mer sorter skulle jag nog satsa på att välta ner dom tidigt på våren helst när det är lite fuktigt i jorden.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Sått vall
« Svar #2 skrivet: 29 maj-14 kl 12:55 »
Ja, väldigt sent ställd fråga! :)
Vi fick reda på att arrendatorn inte hade för avsikt att så igen, och då fick vi det väldigt stressigt.
Far åkte och köpte vallfrö medan jag var på jobbet, och sedan var det superstress att få ned det innan regnet.

Kanske skulle avvaktat lite mer och undersökt mer, men nu blev det som det blev.
Vi kommer nog inte gödsla något.
Att välta ned tidigt på våren låter ju som ett ypperligt vis att få till lite mer biomassa åt vallen!
Välta och slänga på lite mer fröer för en mer mångfaldig vall.
Ringde olssons fröer och frågade, och dom tyckte det var onödigt att så någon ängsblandning om arrendatorn tänkte bespruta, då de flesta av örterna inte överlevde det.
Men nästa vår borde det gå bra isåfall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser