Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användning av jästkrans  (läst 7491 gånger)

Marika

  • Gäst
Användning av jästkrans
« skrivet: 31 aug-04 kl 14:22 »
Efter att ha sett många gamla sk jästkransar (jäskransar?), antingen gjorda i trä (småbitar ihopflätade på ett speciellt sätt till en ring) eller en flätad ring av näver, undrar jag nu hur man använder dessa. Hur använder och förvarar man dem, för att jäskraften ska finnas kvar?

Mysan

  • Gäst
Re:Användning av jästkrans
« Svar #1 skrivet: 10 okt-04 kl 18:23 »
Jag har egentligen ingen aning om vad en jästkrans är - men av en bagare (som höll stenugnsbakningskurs och jobbar på Rosendal) fick jag höra att gammalt folk brukade prata om att det var "jäskraft" i trätrågen de använde till brödbak.
Han konstaterade att det stämde, troligtvis hade en del av den gamla jästen stannat kvar i tråget.
Antar att en jäskrans kan fungera på samma sätt...
Prova dig fram vetja.

SV: Användning av jästkrans
« Svar #2 skrivet: 10 aug-20 kl 01:03 »
Jästringar eller jästkransar används väl även till att samla upp jäst vid ölbryggning.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Användning av jästkrans
« Svar #3 skrivet: 10 aug-20 kl 20:53 »
För bakning lägger man dem i blöt, kanske med lite socker. De torkade jästsvampar som finns i kransen vaknar och börjar föröka sig i vattnet (degvätskan) sen när man fått igång det riktigt ordentligt så tar man ur kransen och torkar den och kan använda den nästa gång man ska baka.
Gamla tiders torrjäst.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Fileleene

  • Inlägg: 1
    • Öland
SV: Användning av jästkrans
« Svar #4 skrivet: 23 sep-20 kl 16:59 »
Du menar en jässkål.
Dom är till för att jäsningen ska bli jämnare både temperaturmässigt och att degen luftas underifrån.
Skillnad jag ver inte helt ärligt. enligt förståsigpåare gör det ju det

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Användning av jästkrans
« Svar #5 skrivet: 23 sep-20 kl 19:18 »
Jästkransen är ingen skål för degen att vila i utan var en krans som sagts redan av trä eller näver gjord som en fläta där jästen kunde förvaras mellan baken. Den kunde gå mellan bryggare och bagare, de hade ju sina brygghus och bagarstugor nära. Under ölbryggningen kunde kransen ligga i vörten och ta till sig underjästen från ölet som sedan bagaren löste upp i sin degvätska eller så fick kransen ligga med i degen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4stkrans


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Luffsen, Oskari, olleryd, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser