Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nät till kålodling  (läst 9539 gånger)

van Flanders

  • Inlägg: 12
nät till kålodling
« skrivet: 29 maj-09 kl 17:00 »
Hejsan hej!
Jag har sett i en engelsk trädgårdstidning en kålodling där de använde ett finmaskigt nät mot kålfjärilar och andra flygande marodörer. Det såg både snyggt och praktiskt ut. Någon som har tips på var man kan köpa det? Antar att det är ungefär samma som bärnät (som iof alltid verkar vara blått, vilket jag inte vill ha)

Tips någon?
zon 1-2

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: nät till kålodling
« Svar #1 skrivet: 29 maj-09 kl 17:39 »
Värends bär brukar ha (kålnät), men ett billigare alternativ som ser nästan exakt likadant ut och som fungerar lika bra är nätgardiner från Ikea.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: nät till kålodling
« Svar #2 skrivet: 29 maj-09 kl 19:46 »
På IKEA kan du köpa en gardin, Lill 280x250 cm x 2 st, för 35:- och den använder jag som kålnät.
MVH Rosita zon 1

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: nät till kålodling
« Svar #3 skrivet: 29 maj-09 kl 20:38 »
Jag köpte sådan vit väv de har som skydd på byggnadsställningar och det har väl hållt ca 15 år redan.

Det använder jag till morötter och kål och som skuggväv till växthuset och täcker också rödbetor och lök så att de skall få en bra start.



van Flanders

  • Inlägg: 12
SV: nät till kålodling
« Svar #4 skrivet: 31 maj-09 kl 12:55 »
gardin från IKEA var ju faktiskt inte dumt alls. Fast bilden de har på sin hemsida var inte särskilt upplysande. Nån som har en bild på sin kålodling med IKEA-nät?

tjing
zon 1-2

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: nät till kålodling
« Svar #5 skrivet: 31 maj-09 kl 13:13 »
Här kommer en bild på min kål under nät:

MVH Rosita zon 1

van Flanders

  • Inlägg: 12
SV: nät till kålodling
« Svar #6 skrivet: 31 maj-09 kl 20:02 »
Hmm...jag tänkte mig att nätet skulle vara i princip genomskinligt.

Som på den här bilden. Längst ut till vänster ser man nätet över kålodlingen. Det ska vara svart eller vitt dock, inte grönt.

http://www.fredriksdal.se/upload/Fredriksdal/Pressbilder/köks%20frukt%20örtträdgård/Fredriksdal%20köksträdgård%20fruktträdgård.JPG
zon 1-2

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: nät till kålodling
« Svar #7 skrivet: 31 maj-09 kl 20:39 »
På bilden ser man inte kålplantorna, men i verkligheten kan man se dem genom nätet. Tidigare hade jag vanlig odlingsväv och då såg man inte plantorna igenom.
MVH Rosita zon 1

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: nät till kålodling
« Svar #8 skrivet: 01 jun-09 kl 10:58 »
I år odlar jag Kålrabbi och Grönkål. Kålrabbin ska vara tidig och ska enligt utsago inte behöva några speciella skydd. Men Grönkålen som skördas seeent lär väl kanske vara utsatt. Är det kålfjärilarna som lägger larver, eller hur är det? Hur vanligt är det att dom gör det?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: nät till kålodling
« Svar #9 skrivet: 01 jun-09 kl 16:00 »
I år odlar jag Kålrabbi och Grönkål. Kålrabbin ska vara tidig och ska enligt utsago inte behöva några speciella skydd. Men Grönkålen som skördas seeent lär väl kanske vara utsatt. Är det kålfjärilarna som lägger larver, eller hur är det? Hur vanligt är det att dom gör det?

Kålfjärilen lägger ägg som sedan blir larver och de är glupska! Kålrabbi är ju lite annorlunda mot annan kål och tåler lite mer. Hos mig är det mycket vanligt att larverna äter upp kålen, därför använder jag kålnät.
MVH Rosita zon 1

idalinda

  • Inlägg: 86
SV: nät till kålodling
« Svar #10 skrivet: 12 jun-09 kl 13:41 »
grönkålen behöver ingen skydd heller !

jag har odlat den under flera år , inget problem alls, även om jag har fått skydda dom andra kålväxterna ordentligt.

Jag bygger en båge av el-rör ( runt 10 kr på bygghandeln)
de är 3 meter långa .
Jag använder en hel och böjer ner och binder dom ihop med snöre längst jorden ( vid både änder).
Sedan sydde jag ihop flera lill-gardiner och bredde den hela över rören.

jo, det finns en kraftig snöre runt bågarna på toppen också så att de håller sig på sin plats och tyget inte svajar.
den översta snöret sitter fast i slutet i en jordankare.

tyget har tyngder runt om ( stenar och lecablock )

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: nät till kålodling
« Svar #11 skrivet: 12 jun-09 kl 15:29 »
grönkålen behöver ingen skydd heller !

jag har odlat den under flera år , inget problem alls, även om jag har fått skydda dom andra kålväxterna ordentligt.



Vilken tur du har då!  :o    Jag får alltid mask i min grönkål!  :(
MVH Rosita zon 1

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: nät till kålodling
« Svar #12 skrivet: 12 jun-09 kl 22:46 »
Man kan ju alltid spruta med Turex om man inte gitter hålla på med nät.
snus? vad är priset på en pris?

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: nät till kålodling
« Svar #13 skrivet: 13 jun-09 kl 13:05 »
Jag köpte sådan vit väv de har som skydd på byggnadsställningar och det har väl hållt ca 15 år redan.

Det använder jag till morötter och kål och som skuggväv till växthuset och täcker också rödbetor och lök så att de skall få en bra start.

har tänkt i samma banor men undrar vart du köpt din?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: nät till kålodling
« Svar #14 skrivet: 13 jun-09 kl 18:48 »
Ulvsunda industriområde. Jag frågade på en ställningsfirma där jag jobbat och de gav mig adressen som jag glömt.

Finns det kvar på samma ställe, kan du titta på gula sidornas karta sid 35 till vänster om U i Ulvsunda industriområde man får korsa ett järnvägsspår och så minns jag en liten trappa upp till butiken medan porten till lagret fanns till vänster.
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 18:55 av Bo »

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: nät till kålodling
« Svar #15 skrivet: 18 jun-09 kl 23:35 »
tack bo. nu blir det över 150mil bilfärd ToR om jag ska följa din anvisning till pricka ;D
men jag tar med mig det matnyttiga och frågar byggnadsställningsjobbarna vart jag kan köpa sådant.

idalinda

  • Inlägg: 86
SV: nät till kålodling
« Svar #16 skrivet: 19 jun-09 kl 16:41 »
Jag har köpt mitt kålnät från Ikea, deras gardin "Lill"  fungarar bra och är billig.
 2 stycken 250x 280 cm i en förpackning , kostar kanske 40 kr

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: nät till kålodling
« Svar #17 skrivet: 21 jun-09 kl 13:37 »
Hur pass mycket skuggar den gardinen? Man vill ju inte förlora allt för mycket ljus.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: nät till kålodling
« Svar #18 skrivet: 21 jun-09 kl 16:19 »
Hur pass mycket skuggar den gardinen? Man vill ju inte förlora allt för mycket ljus.

Den skuggar inte så mycket, utan släpper igenom det mesta ljuset.
MVH Rosita zon 1

Lucie

  • Gäst
SV: nät till kålodling
« Svar #19 skrivet: 27 jul-09 kl 02:03 »
Hej! Jag så en bra variant i ett danskt trädgårdsprogram  där odlaren skruvade ihop en platt, rektangulär ram (mått efter odlingslandet) som skulle ligga på marken. I ramen borrade han hål där han stack ner plaströr så de bildade bågar tvärs över ramen. Alltihop målade han svart och fäste sedan fast svart tyll (finns att köpa i vanliga tygaffärer) som han ansåg ha rätt storlek på hålen så inte skadedjuren kan ta sig in. Och då tänker man ju "svart?" Varför då? Jo effekten blev mycket mer dämpad än om man använder vitt nät. Det svarta smälte bättre in i miljön på något sätt.

Hoppas det kan vara till användning!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 4 användare
Tur-Johan, alternaiv, Adels, Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser