Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kardmaskin  (läst 1549 gånger)

akb36

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Kardmaskin
« skrivet: 14 jul-11 kl 22:30 »
Har nyligen blivit beroende av att spinna ullen från mina finullsfår, men själva kardningen är inte så kul. Är det någon som vet var man kan hyra en kardmaskin eller helst köpa för en inte allt för stor kostnad? Bor i Ale kommun.

Liljelids

  • Inlägg: 23
  • Spännade liv med massor av djur!
    • Västergötland
SV: Kardmaskin
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 21:36 »
Hej detta är nog ett ämne för textilforumet men jag har oxå finull tycker det är underbart att spinna. Det finns någon som hyr ut maskiner ,hittade det på nätet men köp en egen om du ska hålla på med att spinna. Jag köpte en Louets är jätte nöjd med den, Gudruns Ullbod säljer Ashford maskiner och spinnrockar som jag varmt kan rekommendera hon har det mesta i ullhantering. Lycka till :)
Vi Jan och Susanne har en liten gårdsverksamhet utanför Nossebro med hästar, finullsfår, höns. våra två trotjänande hundar samt katten Iris!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Kardmaskin
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 18:37 »
Kolla här. Jag har köpt en kardmaskin härifrån och den är jag mycket nöjd med. Jag köpte först från ett annat ställe, samma märke men det var tydligen något parti, som det var fel på för den fungerade inte alls och var dyrare än den jag köpte sedan. Som tur var fick jag lämna tillbaka den och fick pengarna tillbaka. De som säljs från adressen nedan vet jag är bra.
© Ullbutik / Ardo Slegh AB, Risätersvägen 1, 683 93 Råda. Orgnr 556683-7984, telefon 0563-42033, e-post info@ullbutik.se. Hemsida:www.slegh.se
Åsenfår, hundar och katter

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Kardmaskin
« Svar #3 skrivet: 24 jul-11 kl 21:27 »
Många skolor har en kardmaskin som står i textilslöjdssalens förråd och används sällan eller aldrig. Så ett tips är att kontakta textilslöjdsläraren  på skolor i närheten och fråga om det finns en kardmaskin och om det i så fall är av intresse för barnen om ni kan komma dit en dag och visa dem hur kardning av ull går till.  Kan kanske kombineras med lite föredrag om får och hur man tar tillvara ull etc.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

927 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser