Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 34860 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #20 skrivet: 04 sep-08 kl 13:07 »
För det första är inte längre Belgian Blue förbjuden i Sverige.. Tyvärr, den avlas och säljs för fullt på de svanska markerna och i slakterierna.

Man får importera Belgian Blue till Sverige och man får para dom importerade djuren med varandra. MEN man får INTE använda avkomman i avel !

Import x Import= Avelsförbud avkomma.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #21 skrivet: 04 sep-08 kl 14:56 »
Men samtidigt Kimma, har ju kennelklubben, likt som det visades i filmerna, hållit de etablerade och meriterade kennlarna om axlarna.
Det är ju som jag tidigare skrev, SJV, med EU-direktiv som krävt in avelsplaner och åtgärder för "sjuka" raser. Inte SKK, de är ju tvugna att samarbeta, för att få behålla sin roll som registerförande. Frågan är hur de agerat annars?

Angående kennlars seriositet!!! så har jag min hane som gott exempel. Där jag tingade en tik, men det "räckte" inte till mig, varpå jag övertalades att ta emot en hane som var "helt perfekt" för mina ändmål. Fick senare reda på att både temperament, bett och kulor var fel. Alltså inte utställningsbar. Att detta skulle hänga ihop förnekades, samtidigt som jag förväntades betala som för en utställningshund! Vilket jag vägrade och har fått skit för >:( Hade jag känt till bristerna hade jag inte köpt hunden alls.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #22 skrivet: 04 sep-08 kl 15:15 »
Jag håller med, den enda fördel Skk har i mina ögon idag är just att den förbjuder inavel. Något som även framhävdes i filmen,dessvärre verkar sverige vara det enda landet som har den regeln.

Ja man vet inte om man ska skratta eller gråta. Dock vet jag att jag valt hundar efter deras mångfald och inte deras stamtavla. Aldrig mer en stamtavlehund. Min renrasiga stamtavlelösa Ovtjarka gör lika bra arbete som en MED tillhörande papperslapp.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vargerik

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #23 skrivet: 13 sep-08 kl 00:45 »
Speciellt schäfer... Dess rasbeskrivning har skrivits om ett antal gånger... Beats me. Ska man kunna ändra på den allteftersom modets svänger? Schäfern på bilden i länken ser ut som en jättelik råtta, såå sa de va! Detta har säkert hänt med andra raser också, men nu råkar jag vara hjärntvättad på just schäfer...

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #24 skrivet: 15 sep-08 kl 19:53 »
Men samtidigt Kimma, har ju kennelklubben, likt som det visades i filmerna, hållit de etablerade och meriterade kennlarna om axlarna.
Vad många verkar glömma är att kennelklubben är inte som många verkar tro bara en övervakande myndighet över kennlarna, utan det är ju faktiskt en intresseorganisation som drivs av engagerade hunduppfödare.
Både sådana hunduppfödare som bara är ute efter en vacker(?????) vinstrik hund,och tro det eller ej, även hunduppfödare som strävar efter en sundare ras.
Allt är inte bara svart eller vitt, det finns tusen gråzoner också.
Summan av kontentan är att det finns idioter överallt, oavsett om det handlar om hundar, hästar, katter eller bodybuilding.
När kennelklubben har nått sina mål vad gäller sundare avel så kommer idioterna bara byta klubb.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #25 skrivet: 16 sep-08 kl 08:09 »
Jo, sia det sista kan jag hålla med om! Men kennelklubben är ingen myndighet alls utan som du skrev en intresseorganisation, startad av ett gäng kennelägare i slutet på 1800-talet för att styra upp hundaveln. De har ju tillåtits ha rätten att vara registerförande och för att behålla detta ansvar måste de ställa krav på de olika rasföreningarna.
Naturligtvis har de inte bara jobbat för att stötta den sjuka aveln, det är nog ingen som tror ??? Men meriterade kennlar har en hel del inflytande i sina intresseriktningar.
Om idioterna byter klubb? Tveksamt, då det kan generera avsaknad av giltiga stamtavlor, som för dessa är A och O.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #26 skrivet: 17 sep-08 kl 23:09 »
Vilka är idioterna Birgit? Uppfödarna? utställarna? ???
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Vargerik

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #27 skrivet: 18 sep-08 kl 14:35 »
Vilka är idioterna Birgit? Uppfödarna? utställarna? ???

Nu är jag inte Birgit... "Idioterna" är modet, egoismen när man avlar fram hundar som har en kropp och lynne som inte fungerar till ett hundliv. Så tycker jag.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #28 skrivet: 18 sep-08 kl 14:36 »
Hänvisade bara till sias nedersta rad i inlägget!

 

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #29 skrivet: 18 sep-08 kl 20:31 »
Nu är jag inte Birgit... "Idioterna" är modet, egoismen när man avlar fram hundar som har en kropp och lynne som inte fungerar till ett hundliv. Så tycker jag.


Jaha! Du menar de som håller på med blandrasavel!! Ja, då förstår jag! Det ligger ju i mode nu att ha blandisar som inte fungerar som de borde i kropp & huvud! Blanda hit och dit för sitt egna nöje..."Den är ju så snäll"......
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #30 skrivet: 18 sep-08 kl 20:43 »
 Fast jag tycker i alla fall att kennelklubbarna bär ansvaret, det är dom som lejer in domare till utställningarna och domarnas "tycke" styr ju aveln för de som vill ha meriterade hundar. Det borde inte vara helt omöjligt att välja domare som meriterar livsdugliga hundar före vackra.
Alvin: Det finns en Blandrastråd om du känner för att hacka på Blandrashundar...
 Jag tycker inte att  misslyckade Blandrashundar uppväger det vissa "seriösa" Renrasuppfödare sysslar med, det är två helt skilda saker.
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #31 skrivet: 18 sep-08 kl 21:21 »
Fast jag tycker i alla fall att kennelklubbarna bär ansvaret, det är dom som lejer in domare till utställningarna och domarnas "tycke" styr ju aveln för de som vill ha meriterade hundar. Det borde inte vara helt omöjligt att välja domare som meriterar livsdugliga hundar före vackra.
Alvin: Det finns en Blandrastråd om du känner för att hacka på Blandrashundar...
 Jag tycker inte att  misslyckade Blandrashundar uppväger det vissa "seriösa" Renrasuppfödare sysslar med, det är två helt skilda saker.
                          Mvh
                         Charlotte


Har gjort några försök att förklara mig ang. denna tråden , men raderat detta............. Ingen idé.....
Jag är ju ändå bara en sån där idiot......(=renrasuppfödare.,( som tycker om ALLA hundar))




Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Vargerik

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #32 skrivet: 18 sep-08 kl 21:35 »

Jaha! Du menar de som håller på med blandrasavel!! Ja, då förstår jag! Det ligger ju i mode nu att ha blandisar som inte fungerar som de borde i kropp & huvud! Blanda hit och dit för sitt egna nöje..."Den är ju så snäll"......

Nu förstår jag mig inte på den tonen du använder... Nej, jag gillar inte blandrasavel, skulle inte kunna tänka mig en sån hund då man omöjligt vet vad man får för en hund. Ofta stöter jag på blandningar border/schäfer som i 9 fall av 10 blir hypernervösa och tokvaktiga. Hundavel skall skapa friska och glada hundar till den tillämpningen de är avsedda till!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #33 skrivet: 18 sep-08 kl 21:42 »

Har gjort några försök att förklara mig ang. denna tråden , men raderat detta............. Ingen idé.....
Jag är ju ändå bara en sån där idiot......(=renrasuppfödare.,( som tycker om ALLA hundar))





Vem har sagt att du är en idiot? Eller inte tycker om ALLA hundar?
OM du avlar på hundar som inte kan gå, andas eller föda sina valpar, då kan man ju ifrågasätta saker och ting... Men gör du inte det så föstår jag inte den arga tonen?
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #34 skrivet: 18 sep-08 kl 21:55 »
Jag är inte arg.....Uppgiven är nog mer korrekt.

Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #35 skrivet: 18 sep-08 kl 22:28 »
 Jag tycker inte man kan ställa Blandrasavel mot sjuklig Renrasavel...
Jag skrev i trådens början att man kan undra varför det klagas på lite Blandrasavel, med det menade jag att Kennelklubben osv inte borde Kasta sten i Glashus... eller Sopa rent framför sin egen dörr...
 Jag förstår inte varför man inte som uppfödare av renrasiga hundar bara kan erkänna att man har problem (om man nu avlar på en "sjuk" ras), varför dra upp blandrasaveln? Det verkar som om Kennelklubben vill skyla över det fula i branschen? Riktigt sjukliga raser blir väl inte "bättre" för att "det föds så många oplanerade blandraser"?
                                  Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #36 skrivet: 19 sep-08 kl 00:45 »
Jag tycker inte man kan ställa Blandrasavel mot sjuklig Renrasavel...
Jag skrev i trådens början att man kan undra varför det klagas på lite Blandrasavel, med det menade jag att Kennelklubben osv inte borde Kasta sten i Glashus... eller Sopa rent framför sin egen dörr...
 Jag förstår inte varför man inte som uppfödare av renrasiga hundar bara kan erkänna att man har problem (om man nu avlar på en "sjuk" ras), varför dra upp blandrasaveln? Det verkar som om Kennelklubben vill skyla över det fula i branschen? Riktigt sjukliga raser blir väl inte "bättre" för att "det föds så många oplanerade blandraser"?
                                  Mvh
                                Charlotte

AMEN!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #37 skrivet: 19 sep-08 kl 00:50 »

Har gjort några försök att förklara mig ang. denna tråden , men raderat detta............. Ingen idé.....
Jag är ju ändå bara en sån där idiot......(=renrasuppfödare.,( som tycker om ALLA hundar))






Jag vill börja med att jag inte alls tycker illa om uppfödare av renrasiga hundar i allmänhet.  ;) Jag har inte läst blandras-tråden, men är bara lite nyfiken på vad det är för ras du föder upp?

Om jag överhuvudtaget skulle dra nån som helst parallell mellan blandrasavel och avel på renrasiga hundar så vill jag nog säga det att oplanerad/ostrukturerad/ogenomtänkt renrasig avel är lika illa som blandrasig dito. Folk som inte har koll ska inte hålla på helt enkelt... Men där tror jag nog att du håller med...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #38 skrivet: 19 sep-08 kl 08:03 »
Instämmer med sistnämnda talare. Det är inget fel på renrasig avel, så länge det är djurens väl och ve som gäller, inte poängen i ringen (om det gynnar felaktigheter)
Är själv inte för den ointelligenta blandrasaveln heller, där man har två/trevägskorningar i båda leden. Där man alltså inte har någon koll på vad för typ av hund det blir av avkomman. Alla valpar är ju söta, men hur vet man att rätt person köper valpen då?
Jag sätter funktion och duglighet främst och anser att de flesta raser behöver en meningsfull tillvaro, inte bara vara "gosedjur".
Men det är inte hundarnas fel i något läge utan de som skapat dem oavsett ras eller brist på.


Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #39 skrivet: 21 sep-08 kl 13:25 »

Jaha! Du menar de som håller på med blandrasavel!! Ja, då förstår jag! Det ligger ju i mode nu att ha blandisar som inte fungerar som de borde i kropp & huvud! Blanda hit och dit för sitt egna nöje..."Den är ju så snäll"......
Med idioterna menade jag inte dom som håller på med blandrasavel, utan samtliga som tar kullar utan att se hundens sundhet framför allt annat, det gäller både renrasuppfödare och blandrasuppfödare.
Citera
"Idioterna" är modet, egoismen när man avlar fram hundar som har en kropp och lynne som inte fungerar till ett hundliv. Så tycker jag.

Men hur ska man göra då?
om man vill köpa en hund utan att riskera att få en hund med genetiskt bundna sjukdomar,
om man nu varken kan lita på att blandrasuppfödare eller renrasuppfödare sköter sitt jobb?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser