Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa, hur länge rekommenderas?  (läst 2409 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« skrivet: 06 mar-09 kl 19:20 »
Ett nu 2 veckor gammalt lamm som flaskmatas, men går tillsammans med sin mamma i en box i stallet, HUR LÄNGE behöver hon ha tillskottsvärme av VÄRMELAMPA? Vi har en utetemperatur på ca plus 4 dagtid till minus 2 nattetid. Kan tilläggas att jag inte vet hur mycket hon är alldeles intill sim mamma och kan få värme av henne eller OM HON ENS BEHÖVER få värme "utifrån", dvs av mamman eller lampan.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-09 kl 19:36 »
Du borde absolut kunna ta bort lampan nu!
Det borde bara vara de första dagarna som de behöver lampa om det är minusgrader.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #2 skrivet: 06 mar-09 kl 19:55 »
Förra året födde en av mina tackor 3 lamm... 2 baggar och 1 tacka.
Efter några dagar såg vi att bagglammen "blockerade" tacklammets möjlighet att dia.
Till följd av detta såg vi att flickan (hennes namn blev Mini) blev svagare och svagare.
Det slutade med att vi plockade in henne och i det mest kritiska läget så sondmatade vi henne.
Därefter flaskmatade vi henne hos modern.
Modersinstinkten försvann aldrig... modern skyddade, värmde och värnade om henne lika mycket som hennes bröder. Bröderna uteslöt henne inte, men hon åt inte av modern. Ganska fanastiskt att se faktiskt! Vi behövde aldrig ge henne tillskottsvärme i form av värmelampa... kanske hade vi tur! "Familjen" värnade om varandra!

Frågan är: Är ert lamm en del av en familj, eller är det så att tackan utesluter henne trots att de rent rumsligt är nära?

Angelica
Älskar djur... människor också!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #3 skrivet: 07 mar-09 kl 08:46 »

Frågan är: Är ert lamm en del av en familj, eller är det så att tackan utesluter henne trots att de rent rumsligt är nära?

Angelica
Tackan verkar "beskydda" henne och bräker hjärtskärande ("mammabräk") då vi tar ut lammet ur boxen och vi ser också att lammet söker skydd bakom tackan så man kan nog säga att vår tanke att "tvinga" ihop tackan med lammet har lyckats, men lammet har aldrig fått dia eller så. Det är som om tackan aldrig fattade att hon fått ett lamm.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 09:01 »
Tror inte lampan behövs mer.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #5 skrivet: 07 mar-09 kl 09:13 »
när dom väl är torra (några timmar) klarar dom sig utan lampa bra dom äter som dom ska, oavsett hur kallt det är.

men titta på lammet, verkar det som om det fryser? ligger den alltid under lampan så låt den sitta nån vecka till, det görabsolut ingen skada om den kan använda sin energi till att växa istället för att hålla värmen..

Här har vi en lammgömma i ett hörn av fårhuset där bara lammen kommer in och där hänger det ett par värmelampor ända tills vi släpper ut dom på bete.
Lammen brukar hellre ligga där än någon annanstans..
Kennel SweetCaileanz

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #6 skrivet: 07 mar-09 kl 14:04 »
Vi har stängt av värmelampan nu och skall hålle ett extra öga på lammungen under dagen. Hon får nappflaska 4 ggr/dag och har vuxit mycket under sina 2 första veckor och har ett väldigt gott hull. Får se hur hon verkar till morgonen, om hon verkar frusen, men jag känner att jag riskerar att hamna i "pjoskfällan", vilket varken gagnar mig eller lammungen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #7 skrivet: 07 mar-09 kl 14:22 »
hahaha, inte hamnar du i pjoskfällan inte.. 

det är när man har ströar med halm i badkaret för att kunna ha flasklamm inne så man slipper ut i fårhuset för att mata dom i tid och otid...
Har även haft ett par för tidigt födda tvillingar av pälsfår i en korg brevid sängen, men då sa min dåvarande bättre hälft ifrån...
så han fick sängen för sig själv och jag ställde korgen brevid soffan istället ;D

Kennel SweetCaileanz

 

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #8 skrivet: 07 mar-09 kl 15:51 »
hahaha, inte hamnar du i pjoskfällan inte.. 

det är när man har ströar med halm i badkaret för att kunna ha flasklamm inne så man slipper ut i fårhuset för att mata dom i tid och otid...
Har även haft ett par för tidigt födda tvillingar av pälsfår i en korg brevid sängen, men då sa min dåvarande bättre hälft ifrån...
så han fick sängen för sig själv och jag ställde korgen brevid soffan istället ;D


Känner igen det där. Hos oss var det dottern som fick dela säng med en lammunge för ett par år sedan, vilket ledde till att lammet lärde sig gå på kattlådan och blev rumsren ;D
Grannen delade förresten kökssoffan med en nyfödd älgkalv i 3 veckor. Hennes fästman fick finna sig i att sova ensam........
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 09:20 »
Skrattar gott ;D
Har precis berättat för maken om innehållet i denna tråd och han log igenkännande!
Själv har vi bildbevis på hur han, ällingen Ebba och lammet Mini sitter tillsammans i en fåtölj i vardagsrummet och tittar på TV!

Ja, jäklar vad gör man inte för de små!!

Älskar djur... människor också!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 10:14 »
Skrattar gott ;D
Har precis berättat för maken om innehållet i denna tråd och han log igenkännande!
Själv har vi bildbevis på hur han, ällingen Ebba och lammet Mini sitter tillsammans i en fåtölj i vardagsrummet och tittar på TV!

Ja, jäklar vad gör man inte för de små!!


;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #11 skrivet: 08 mar-09 kl 12:40 »
 ;D ;D den bilden hade jag velat se  ;D ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #12 skrivet: 08 mar-09 kl 15:39 »
ska försöka ladda upp den!!
Älskar djur... människor också!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #13 skrivet: 08 mar-09 kl 16:24 »
Naah vad gulligt!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fungilla

  • Inlägg: 268
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #14 skrivet: 09 mar-09 kl 23:17 »
Jag använder blöja på mina " innelamm" och det är jätteskönt att ligga i soffan...
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #15 skrivet: 10 mar-09 kl 08:40 »
Jag använder blöja på mina " innelamm" och det är jätteskönt att ligga i soffan...


okay, säkert smidigt, men det var en bit över gränsen för mig iaf  :)
Kennel SweetCaileanz

fårmamma

  • Inlägg: 23
SV: Värmelampa, hur länge rekommenderas?
« Svar #16 skrivet: 19 mar-09 kl 12:57 »
Hur länge behöver sju flasklammungar (som kurrar ihop sig med varandra), men utan mamma en värmelampa ? Dom är två till fyra veckor gamla.
Just nu bo dom i snickarboan -för att där är el -men om vi kunde flytta dom till stallet kunde dom får mer solljus -men ingen värmelampa.   ???
Det är i Småland, inget snö kvar här, men kan frysa ibland någon natt.

överlever dom att det fryser utan mamma ?





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser