Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helrenovering av husvagn  (läst 14011 gånger)

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Helrenovering av husvagn
« skrivet: 19 feb-20 kl 10:39 »
Hejsan!

Jag har fått en äldre husvagn och tänkte helrenovera den som litet hobbyprojekt, dock är jag helt oerfaren kring egentligen all form av renovering och snickeri, men det hindrar mig inte från att lära och utvecklas.

När jag fick husvagnen insåg jag fort att jag behöver riva ut golv, tack och väggar, till par frågor...

Vad är lämpligast att isolera med, frigolit antar jag och i sådana fall vilken sort? Någon som kan länka kanske.

Material till tak, väggar och golv, vad kan jag använda som är billigt?

Tanken med husvagnen är att kunna ta den till vattnet och övernatta par dagar lite då och då, det gör alltså ingenting om det inte är den bästa kvalitén, jag kommer hellre ner i pris då jag lever på existensminimum :) Så en billig men så hållbar renovering som möjligt! :)

Tack

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #1 skrivet: 19 feb-20 kl 12:09 »
Vad är det för fabrikat och årsmodell på vagnen, och hur är vagnskorgens uppbyggnad gjord från fabrik?

Avser du att låta vagnskorgen stå kvar på ramen under renoveringen, eller ska du lyfta den så det går att arbeta underifrån med "trossbotten"?

Ska vagnen bli i fullt kördugligt och besiktningsbart skick efter renoveringen, dvs måste du hålla dig inom samma viktbudget som tillverkaren fick göra en gång i tiden?

Ska du ha någon form av värmesystem i vagnen eller ska den bara användas under årstider då ingen uppvärmning behövs?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #2 skrivet: 19 feb-20 kl 13:33 »
När du skriver "riva ut golv, tack och väggar" så blir det ju inget kvar ;)

En gammal husvagn brukar bestå av tunna träreglar med ett ytterskal av aluminium och isolering av fogskum och ett innerskal av masonit/plywood. Det är reglarna som ruttnar först, och det är de man får byta på strategiska ställen. Så man lyfter försiktigt skalet på de ruttna partierna, sågar/fräser bort det ruttna, ersätter och limmar, och viker ned och limmar skalet. Skummet är sällan dåligt annat än i anslutning till det ruttna träet.

Stod jag där utan kunskap och verktyg skulle jag först och främst vara försiktig och starta i ett (1) hörn. Det verktyg som underlättar är ett multiverktyg https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/multiverktyg/multiverktyg-mft-180-2000024006 . Sedan behöver du en kniv, en flaska fogskum och fogmassa till ytterväggskarvarna.

Du behöver värmefläkt för att torka ur vagnen, och det går lättast om du får in den under tak, men några reglar och en presenning fungerar om lokal saknas.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #3 skrivet: 19 feb-20 kl 13:52 »
Okej, då ska vi se, det är en Polar 470, vet ej årsmodell, ska ta reda på och återkommer då med info.

Först och främst lite bilder på hur den ser ut just nu. Har börjat skruva ner hyllor och skåp etc.







Vad är det för fabrikat och årsmodell på vagnen, och hur är vagnskorgens uppbyggnad gjord från fabrik?

Avser du att låta vagnskorgen stå kvar på ramen under renoveringen, eller ska du lyfta den så det går att arbeta underifrån med "trossbotten"?

Ska vagnen bli i fullt kördugligt och besiktningsbart skick efter renoveringen, dvs måste du hålla dig inom samma viktbudget som tillverkaren fick göra en gång i tiden?

Ska du ha någon form av värmesystem i vagnen eller ska den bara användas under årstider då ingen uppvärmning behövs?


Jag borde väl kanske lyfta den men har inga direkt verktyg till det.

Den behöver inte vara besiktningsduglig eller fullt körduglig. Jag bor ute på landet och vill egentligen bara kunna transportera den par km ner till vattnet och kunna ligga över en natt eller två.

Kommer förmodligen inte ha något värmesystem i.

Jag tänker att jag ska ha den för enkla resor, en säng, lite sitt bänk kanske i ena änden och något bord, lite hyllor.
Har egentligen ingen färdig ritning utan "freestylar" fram lite.

Jag tänker att jag behöver ju alla fall börja med själva grunden? Kolla väggar och tak, starta med att få det duglig sedan börja med själva inredningen, eller tänker jag fel där?

När du skriver "riva ut golv, tack och väggar" så blir det ju inget kvar ;)

En gammal husvagn brukar bestå av tunna träreglar med ett ytterskal av aluminium och isolering av fogskum och ett innerskal av masonit/plywood. Det är reglarna som ruttnar först, och det är de man får byta på strategiska ställen. Så man lyfter försiktigt skalet på de ruttna partierna, sågar/fräser bort det ruttna, ersätter och limmar, och viker ned och limmar skalet. Skummet är sällan dåligt annat än i anslutning till det ruttna träet.

Stod jag där utan kunskap och verktyg skulle jag först och främst vara försiktig och starta i ett (1) hörn. Det verktyg som underlättar är ett multiverktyg https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/multiverktyg/multiverktyg-mft-180-2000024006 . Sedan behöver du en kniv, en flaska fogskum och fogmassa till ytterväggskarvarna.

Du behöver värmefläkt för att torka ur vagnen, och det går lättast om du får in den under tak, men några reglar och en presenning fungerar om lokal saknas.


Nej, och det lär förmodligen inte bli så mycket kvar, den är ordentligt fuktskadad  :)

Jag tänkte att jag skulle ta bort hela väggen (samt golvet) och köpa ny plywood och skruva upp, tänker att det är lika bra att börja från början. Som ni ser på bilderna är det inget direkt att spara på, eller hur hade du/ni gjort?

Multiverktyg, fogmassa och fogskum ska då inköpas! Tack för det tipset.

Jag får bygga en ställning till den helt enkelt, ej tillgång till lokal.

Tack för visat intresse ni! Hoppas ni följer mig på den här resan, ska bli kanon roligt. :)




Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #4 skrivet: 19 feb-20 kl 14:42 »
Jag skrotade en sådan vagn förra sommaren.

Golvet, är uppbyggt av reglar av trä. och täckt med plyvod och isolerad med helt vanlig frigolit som du kan köpa i bygghandeln.
Väggarna och taket ärplåt, träreglar, masonit och

Det jag skulle titta på allra först är "sitter väggarna fast" är det i dåligt skick så har du ett mycket besvärligt jobb framför dig..
Är det mer än någon regel i golvet som är kasst då blir det oxå besvärligt.

Om du ger dig och beslutar för en annan infallsvinkel så av med hela lådan och bygg från grunden.
Det är inte så svårt och du behöver inte ha plåt i väggarna utan kan använda tunn plywood.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #5 skrivet: 19 feb-20 kl 14:55 »
Jag skrotade en sådan vagn förra sommaren.

Golvet, är uppbyggt av reglar av trä. och täckt med plyvod och isolerad med helt vanlig frigolit som du kan köpa i bygghandeln.
Väggarna och taket ärplåt, träreglar, masonit och

Det jag skulle titta på allra först är "sitter väggarna fast" är det i dåligt skick så har du ett mycket besvärligt jobb framför dig..
Är det mer än någon regel i golvet som är kasst då blir det oxå besvärligt.

Om du ger dig och beslutar för en annan infallsvinkel så av med hela lådan och bygg från grunden.
Det är inte så svårt och du behöver inte ha plåt i väggarna utan kan använda tunn plywood.

Hmm... Hur menar du med av med hela lådan och bygg från grunden? Det lät intressant.

Alltså, det är i princip garanterat mer än en regel i golvet som är dåligt. Förmodligen behöver jag lägga om allt, bygga själva "skelettet", det gör mig arbetsmässigt ingenting, har gärna någonting att gå och fila på par år om det är så. :)

Alla väggar måste också bort, det kommer väl i princip bara vara ytterhöljet kvar kan jag tänka, men hade nästan räknat med det, och sedan bygga därifrån?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #6 skrivet: 19 feb-20 kl 15:30 »
Hmm... Hur menar du med av med hela lådan och bygg från grunden? Det lät intressant.

Alltså, det är i princip garanterat mer än en regel i golvet som är dåligt. Förmodligen behöver jag lägga om allt, bygga själva "skelettet", det gör mig arbetsmässigt ingenting, har gärna någonting att gå och fila på par år om det är så. :)

Alla väggar måste också bort, det kommer väl i princip bara vara ytterhöljet kvar kan jag tänka, men hade nästan räknat med det, och sedan bygga därifrån?

Om du tänker dig att renovera så kan du inte riva ut allt och sedan fixa.
Utan du måste ta sektion för sektion. Det är inget lätt jobb tyvärr.

Jag rev av hela bolådan och stod med en tom ram.
Min plan att det skulle bli en släpvagn som ska besiktigas.
Vart annat år då den är mer än trettio år gammal.
Jag tänker även bygga en kåpa eller låda som jag kan ställa på och då få glädje av vagnen som bovagn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #7 skrivet: 19 feb-20 kl 15:56 »
Om du tänker dig att renovera så kan du inte riva ut allt och sedan fixa.
Utan du måste ta sektion för sektion. Det är inget lätt jobb tyvärr.

Jag rev av hela bolådan och stod med en tom ram.
Min plan att det skulle bli en släpvagn som ska besiktigas.
Vart annat år då den är mer än trettio år gammal.
Jag tänker även bygga en kåpa eller låda som jag kan ställa på och då få glädje av vagnen som bovagn.

Om jag nu ska renovera den, var bör jag börja? Golvet känns ju logiskt?

När man renoverar sektion för sektion, menar du då att ta ruta för ruta eller t.ex. hela golvet och sedan en vägg o.s.v...?

Det lät ju riktigt skoj att göra en kåpa/låda och ställa på. Själv tänker jag inte direkt göra min besiktningsvänlig, ska ändå bara ha i krokarna, köra ner och ligga vid vattnet en natt exempelvis, någon km bort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #8 skrivet: 19 feb-20 kl 17:12 »
Om jag nu ska renovera den, var bör jag börja? Golvet känns ju logiskt?

När man renoverar sektion för sektion, menar du då att ta ruta för ruta eller t.ex. hela golvet och sedan en vägg o.s.v...?

Det lät ju riktigt skoj att göra en kåpa/låda och ställa på. Själv tänker jag inte direkt göra min besiktningsvänlig, ska ändå bara ha i krokarna, köra ner och ligga vid vattnet en natt exempelvis, någon km bort.

Snarare 1/5 del av en vägg, golv åt gången.
Du måste tänka på att det är en självbärande konstruktion, och så fort man börjar röra i den så försvagar man den och juh mindre man rör per gång desto stabilare håller det sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #9 skrivet: 19 feb-20 kl 17:34 »
Snarare 1/5 del av en vägg, golv åt gången.
Du måste tänka på att det är en självbärande konstruktion, och så fort man börjar röra i den så försvagar man den och juh mindre man rör per gång desto stabilare håller det sig.

Tack!

Då öppnar jag 1/5 del och tar bort och lägger nytt, bit för bit, över hela husvagnen helt enkelt :)
Tänker att jag då kopierar det som redan är med nytt material.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #10 skrivet: 19 feb-20 kl 20:41 »
Ytterhöljet är tunn aluminium som man får vara väldigt försiktig med.

Jag har renoverat en liknande en gång, och det är lite som att vara tandläkare, borra ur det ruttna och lägga i nytt. Tråkigt men billigt. Bygger du nytt så blir det rätt fort tusenlappar eftersom plywood mm kostar en slant, och det är några kvadratmeter. Golvet kommer du kanske inte undan att göra om, men tänk dig för innan du ger dig på väggarna om du skall hålla låg budget.



Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #11 skrivet: 20 feb-20 kl 16:12 »
Ytterhöljet är tunn aluminium som man får vara väldigt försiktig med.

Jag har renoverat en liknande en gång, och det är lite som att vara tandläkare, borra ur det ruttna och lägga i nytt. Tråkigt men billigt. Bygger du nytt så blir det rätt fort tusenlappar eftersom plywood mm kostar en slant, och det är några kvadratmeter. Golvet kommer du kanske inte undan att göra om, men tänk dig för innan du ger dig på väggarna om du skall hålla låg budget.

Ja, okej.

Ska försöka hålla låg budget men har svårt att tänka mig att det inte skulle vara problem med väggen.
Jag måste ju in bakom och titta, hur gör jag det lämpligast?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #12 skrivet: 20 feb-20 kl 18:28 »
Har skrotat flera såna och på alla var stommen i väggarna ruttna.
Det är träreglar med vanlig vit frigolit som isolering och tunn plywood på insidan.
Lätt att laga inifrån.
Enklast att kolla hur slut den är om du kikar efter långsidan och ser om den har jäst ut, sen kan du trycka på väggarna och se om det sviktar.
Ruttnar mest nere framtill, längst bak vid golvet, runt dörren, runt fönster nertill och vid takluckan.
Behöver du nå delar har jag en del kvar.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #13 skrivet: 22 feb-20 kl 09:02 »
Har skrotat flera såna och på alla var stommen i väggarna ruttna.
Det är träreglar med vanlig vit frigolit som isolering och tunn plywood på insidan.
Lätt att laga inifrån.
Enklast att kolla hur slut den är om du kikar efter långsidan och ser om den har jäst ut, sen kan du trycka på väggarna och se om det sviktar.
Ruttnar mest nere framtill, längst bak vid golvet, runt dörren, runt fönster nertill och vid takluckan.
Behöver du nå delar har jag en del kvar.

Ja, vad bra! Ska kolla idag lite om den "jäst".

Finns det någon möjlighet att det inte går att renovera den? Finns det något sådant scenario? Så länge då ytterhöljet är helt.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #14 skrivet: 22 feb-20 kl 09:55 »
Ja, vad bra! Ska kolla idag lite om den "jäst".

Finns det någon möjlighet att det inte går att renovera den? Finns det något sådant scenario? Så länge då ytterhöljet är helt.

Nu är jag gnällpelle men det är bättre någon gnäller innan du lagt ner massor med arbete.
Du får inte göra förändringar i husvagnens konstruktion eller utförande utan att typbesiktiga den igen. Och det är nästan omöjligt. Du måste visa hållfasthetsberäkningar, brandhärdighet mm.
En husvagn är en besiktigat släpfordon som ska besiktigas med bestämda mellanrum. Utan besiktning och skatt får den inte köras på väg.
Du kan inte sätta en LGF skylt på husvagnen och tro att du kan köra den i trettio på väg. Det enda sättet att transportera din husvagn är att lasta den på en släpkärra så länge den inte är godkänd i besiktning och skattad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #15 skrivet: 22 feb-20 kl 12:54 »
Kanske har blivit hårdare där, men jag typade om den jag lagade. En tusenlapp ungefär, invägning och lite koll, men inga hållfasthetsberäkningar.

Men Tionde tänker köra olagligt, så det löser sig.


Det går att renovera den även om alla reglar är ruttna, man byter bara en i taget. Men det är tråkigt. Troligen är det dock bara hörnen som är ruttna så du behöver fixa dem. Och så ett nytt golv så du slipper trampa igenom.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #16 skrivet: 22 feb-20 kl 16:38 »
Nu är jag gnällpelle men det är bättre någon gnäller innan du lagt ner massor med arbete.
Du får inte göra förändringar i husvagnens konstruktion eller utförande utan att typbesiktiga den igen. Och det är nästan omöjligt. Du måste visa hållfasthetsberäkningar, brandhärdighet mm.
En husvagn är en besiktigat släpfordon som ska besiktigas med bestämda mellanrum. Utan besiktning och skatt får den inte köras på väg.
Du kan inte sätta en LGF skylt på husvagnen och tro att du kan köra den i trettio på väg. Det enda sättet att transportera din husvagn är att lasta den på en släpkärra så länge den inte är godkänd i besiktning och skattad.

Det är ett nja..  på att köra längs väg som efterfordon.
Som husvagn, nej.  Men omgjord till bastu, värmestuga, omklädningsrum eller annat som inte är boende är ok.
Renovera den är inga problem om man inte förändrar konstruktionen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #17 skrivet: 22 feb-20 kl 21:07 »
Nu är jag gnällpelle men det är bättre någon gnäller innan du lagt ner massor med arbete.
Du får inte göra förändringar i husvagnens konstruktion eller utförande utan att typbesiktiga den igen. Och det är nästan omöjligt. Du måste visa hållfasthetsberäkningar, brandhärdighet mm.
En husvagn är en besiktigat släpfordon som ska besiktigas med bestämda mellanrum. Utan besiktning och skatt får den inte köras på väg.
Du kan inte sätta en LGF skylt på husvagnen och tro att du kan köra den i trettio på väg. Det enda sättet att transportera din husvagn är att lasta den på en släpkärra så länge den inte är godkänd i besiktning och skattad.

Det är ett nja..  på att köra längs väg som efterfordon.
Som husvagn, nej.  Men omgjord till bastu, värmestuga, omklädningsrum eller annat som inte är boende är ok.
Renovera den är inga problem om man inte förändrar konstruktionen.



Okej, tack för infon ni!

Kanske har blivit hårdare där, men jag typade om den jag lagade. En tusenlapp ungefär, invägning och lite koll, men inga hållfasthetsberäkningar.

Men Tionde tänker köra olagligt, så det löser sig.


Det går att renovera den även om alla reglar är ruttna, man byter bara en i taget. Men det är tråkigt. Troligen är det dock bara hörnen som är ruttna så du behöver fixa dem. Och så ett nytt golv så du slipper trampa igenom.

I helgen kommer jag också ta upp första 1/5 delen av golvet så får vi se hur det ser ut. :)

Jag ska åka till biltema på fredag och inhandla verktyg, fogskum och fogmassa, fungerar dessa?

https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-2000023259

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogskum/fogskum-2000021448

Angående värmefläkten, hur bör jag tänka kring användandet av den? Fungerar denna?

https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w-2000041878

Jag har för övrigt byggt ett presenningsgarage vagnen står under nu.
« Senast ändrad: 22 feb-20 kl 21:14 av Tioende »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #18 skrivet: 22 feb-20 kl 21:42 »

Du får inte göra förändringar i husvagnens konstruktion eller utförande utan att typbesiktiga den igen. Och det är nästan omöjligt. Du måste visa hållfasthetsberäkningar, brandhärdighet mm.

Kan du visa någon källa till det påståendet?  Möjligen kan det gälla om husvagnen är så modern att den är helfordonsgodkänd, men om den är typbesiktigad enligt de gamla nationella svenska reglerna, så finns det inget regelverk alls för detaljer i vagnskorgens uppbyggnad.
Så länge yttermått och tjänstevikt är oförändrade och de specifikt typgodkända delarna i chassit (bromsar, påskjutsanordning mm) är av ursprungligt utförande, så finns det ingen laglig möjlighet att kräva ny registreringsbesiktning. Märk väl att det är inte frågan om typbesiktning utan registeringsbesiktning då det bara rör sig om ett enstaka exemplar. Typbesiktning är något som görs av ett exemplar ur en massproducerad serie av identiskt likadana fordon, och något sådant är det ju inte frågan om i detta fall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Helrenovering av husvagn
« Svar #19 skrivet: 22 feb-20 kl 23:58 »
Jag var slarvig med namnen, givetvis var det en registreringsbesiktning jag gjorde. Jag ändrade vagnens användning.


Tionde, passa på och köp något dammskydd för dina lungor när du ändå är på bygghandeln.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser