Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kronans gårdspump  (läst 16484 gånger)

Ljung

  • Inlägg: 50
Kronans gårdspump
« skrivet: 26 sep-12 kl 19:27 »
Sprillans ny Kronan på brunnslocket och vattnet är plötsligt gråsvart o odrickbart o luktar illa när det värms.
Känner någon igen bekymret?
Efter tre bortkastade hinkar klarnar vattnet o går att använda till BDT men detta blir en vinter utan dricksvatten.
Den troligaste förklaringen är väl rester efter gjutsanden men jag undrar hur lång tid det ska ta innan vattnet blir rent igen o vilka kemikalier gjutkärnan innehöll. Har inte fått svar från Kronan än. Ni som vill ha Kronan på locket.. köp begagnat! Det jä-  igaste är att den förorenar brunnsvattnet varje gång den tömmer ur evakueringshålet efter varje pumpning.
En konstig grej är att trots att det aldrig står ngt vatten i pumpdelen ovan jord så blir vattnet svartare ju längre jag väntar mellan varje urpumpning. Varför?
Vattnet är mjukt m normalt ph.   Några råd?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kronans gårdspump
« Svar #1 skrivet: 26 sep-12 kl 19:30 »
Har du provat att ta isär pumpen fullständigt och diska delarna grundligt?
Det är inte så att någon kolvpackning eller liknande kan vara insmord med något olämpligt?

Händig Man

  • Gäst
SV: Kronans gårdspump
« Svar #2 skrivet: 26 sep-12 kl 19:32 »
Ta ett vattenprov och skicka på analys så får du ju reda på vad det innehåller  o:)

Broberg

  • Gäst
SV: Kronans gårdspump
« Svar #3 skrivet: 26 sep-12 kl 20:05 »
Låter oroväckande... Har en ny ståendes här som senare ska monteras..

Broberg

  • Gäst
SV: Kronans gårdspump
« Svar #4 skrivet: 26 sep-12 kl 20:22 »
Det är inte så att någon kolvpackning eller liknande kan vara insmord med något olämpligt?


De få packningarna och de grejerna av läder kan väl inte ha så mycket smörj på sig att flera spänner behövs pumpas upp först?

http://www.gårdspump.se/?sida=3

Vad är det för rör/slang ner under pumpen? Jag köpte till ett svart "plastslangspaket". Ska vara vanlig sån som man brukar ha till dricksvattenpumpar. En sån som fäller ut nåt skit?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kronans gårdspump
« Svar #5 skrivet: 26 sep-12 kl 20:52 »
Det kostar ju både tid och pengar att få en "riktig" vattenanalys gjord. Under tiden kan du göra en del analysförsök själv:

-Blir det någon fällning (bottensats) om det gråsvarta vattnet får stå några timmar?
-Kan du beskriva noggrannare hur det luktar och smakar?
-Ändras lukt, smak eller några andra egenskaper om du kokar upp vattnet och sedan låter det kallna?
-Händer något intressant (t ex fällning eller att vattnet ändrar färg) om du provar att ändra pH genom att tillsätta litegrann av en syra (t ex ättika eller saltsyra) eller bas (t ex lut eller maskindiskmedel)? Gör detta med två olika vattenprover, droppa i syra i det ena och bas i det andra.
-Flyter någonting (typ oljig hinna) omkring på ytan?
-Verkar vattnet "simmigt"?

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #6 skrivet: 28 sep-12 kl 18:26 »
Lopt... Torbjörns förslag om att diska delarna före montering verkar va en bra ide.. gör det... Själv ids jag inte plocka isär bröten igen, det var ett helvete å få dit den...
Vanlig pp-slang inunder. Röraffären blev ställd mot väggen o svor på renheten, dessutom kollade jag m en slangbit som blev över. Den låg i två veckor i brunnsvatten o fällde inte ett dugg.
Torbjörn.. Ingen fällning när vattnet står. Lukten är gummi o lite svavel. Ingen hinna på vattnet. Inga partiklar.
Luktar värst varmt men känns oxo vid lägre temperatur. Ska kolla det där m ph... fast jag vet inte hur jag ska tolka resultaten..
Tack för era råd. Återkommer när Kronan himself har svarat.. så vi får veta..

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Kronans gårdspump
« Svar #7 skrivet: 28 sep-12 kl 18:42 »
Jag har en sådan pump sedan ett 10-tal år tillbaka.

Är det inte bara lite rost?

Isf kan det troligen hjälpa lite att ha i brunnskalk i brunnen.

Men trots att jag har brunnskalk brukar jag alltid få slänga den första spannen när jag inte har pumpat på ett par dagar. Vattnar blommorna och kryddorna med det vattnet.

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #8 skrivet: 29 sep-12 kl 16:11 »
Färgen är gråsvart, inte brun. Sista jag hörde från Kronan var: -Vi har haft det problemet en gång förut. ska be försäljningschefen ringa dej måndag.. Vi får se. Kanske tar jag bort den o gör nån hinkabrovinsch istället. Rep på en rulle m vev, tak över. Kan gå.

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #9 skrivet: 03 okt-12 kl 18:11 »
Ok.
Hyfsat tillmötesgående representant f firman som tillverkar Kronan, ringde. Kontentan var: "Det har hänt ngr gånger förut men vi vet inte riktigt varför. Vid de andra tillfällena hjälpte det att byta kannan (klumpen på röret under pumpen" så vi skickar en ny kanna kostnadsfritt".
Efter lite dividerande kom vi fram till att jag skulle be återförsäljaren ordna hantverkare som kommer hit m ny kanna o gör jobbet, på firmans bekostnad. Nu grunnar jag på vad jag ska begära för ersättning f mitt förorenade vatten...
Kannan (som är den egentliga pumpen. Gjutjärnsgrejen ovan jord är egentligen bara handtaget) levererades färdigmonterad. Då var jag lättad över det för den består av massor av smådelar, men kanske hade jag upptäckt nåt klet om jag fått montera ihop den själv. Kan va värt att kolla för dej som ännu inte fått pumpen på locket.
Lite frustrerad att jag inte fick honom att spåna runt på HUR och VARFÖR o VAD o VILKA KEMIKALIER men säljchefer är väl bra på att hålla masken. Eftersom Kronan är den ojämförligt bästa gårdspumpen borde vi självförsörjare kräva en del av företaget vad gäller funktion. Vanligtvis säljs den väl som prydnad i villaträdgårdar o då sjunker kvaliten på vitala delar..
Återkommer m slutet på sagan..

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #10 skrivet: 12 okt-12 kl 20:06 »
Behöver lite stöd här... Har en ny kanna i en låda som jag ska pröva i vatten ng dar. Sen får den lokale rörmokaren trixa dit den. Har hotat m alternativ:s hela forum för att få tillverkaren att reagera. Är ni med mej...?

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #11 skrivet: 16 okt-12 kl 12:37 »
Kanna nr 2 oxo kontaminerad

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #12 skrivet: 10 nov-12 kl 17:29 »
Ok. Stödet uteblev. Men jag får ändå meddela att, efter mycket dividerande o trixande m teknisk kunnig hos återförsäljaren kom vi fram till att missfärgningen bestod av resterande garvsyra i läderpackningarna i kannan. EMS i Åhus, som importerar från Kina, var mycket tillmötesgående o erbjöd sej att komma o byta packningar (sköljda o rengjorda) men vid det laget började mina egna packningar att bli ursköljda, efter ändlöst pumpande o slängande. Jag var rädd att byta ner mej, packningsmässigt, o föredrog att fortsätta den strömmandevattenväg jag valt. Kemisk analys av vattnet var däremot akut o EMS gick med på att betala analysen, utan prut. Nu väntar jag på svaret av vattenprovet o har stängt av tills jag vet mer. Jag kan sörja lite över att Kronan inte längre tillverkas i Halmstad utan i Kina, som är lite för stora på gifter... Skulle dock tro att huvudimportören EMS efter dom här turerna har bättre koll på just den här detaljen, men du som har en Kronan stående... plocka isär kannan o skölj!

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #13 skrivet: 21 nov-12 kl 17:27 »
Och kemisk analys av vattnet visar grönt ljus! En del har förändrats sen den första analysen f 1,5 år sen men sen dess har brunnen fått cementringar o tätt lock så det kan lika gärna bero på uteblivet ytvatten. Ökade järnmängder, dock, hänger nog ihop m kannan, som är av gjutjärn.. Långt från skadliga nivåer iaf. Alltså må ingen skugga falla på gamla Kronan. Nu hoppas vi att de använder enbart sköljda packningar i fortsättningen.

Själv ska jag fortsätta pumpa o slänga tills allt känns helt ok, sen drar jag in det i huset. Vad kostar 60 m pp-slang? Och hur smart är det, egentligen, att hänga i en klump gjutjärn i dricksvatten... har jag tänkt på på sistone....

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Kronans gårdspump
« Svar #14 skrivet: 23 nov-12 kl 19:22 »
Pumpen kan du väl ha inne i huset och bara en slang i brunnen
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Ljung

  • Inlägg: 50
SV: Kronans gårdspump
« Svar #15 skrivet: 10 dec-19 kl 21:03 »
Kanske meningslöst m uppdatering eft 7 år men ändå... Kronanpumpen funkar fortfarande utan mankemang o inget vatten har blivit indraget i huset av olika skäl, delvis ekonomiska men oxo f att brunnen är grund o sinar torra somrar.  O d går åt mera vatten om du får d från kran. Bär in [cykelkärra] i dunkar m kran o har genom åren vant mej o det är faktiskt ingen big deal. Familj o vänner undrar
men j tycker att campingdusch framför spisen funkar bra. Lite handtvätt o sen tvätt hos barna när jag är där.
  Men j undrar hur d gick f dej som hade en Kronan ståendes. Var packningarna ok el hur gick det. Man får pumpa bort sex-sju rostiga tag som gjutjärnet levererar men sen ska d vara klart.

Praline1... Jag har bott m pump i huset o blev tokig på oväsendet så fort man öppnade kranen. Hellre i brunnen el ett pumphus nära brunnen

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Kronans gårdspump
« Svar #16 skrivet: 13 dec-19 kl 05:55 »
Tackar för uppdateringen.
Intressant tråd som jag missat tidigare.
Funderar själv på att installera en gårdspump.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kronans gårdspump
« Svar #17 skrivet: 13 dec-19 kl 18:39 »
Ja, verkligen toppen när gamla frågor och frågare kommer tillbaka med resultat och erfarenheter efter att svaren använts. Tumme upp på det!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

aha

  • Inlägg: 1
SV: Kronans gårdspump
« Svar #18 skrivet: 22 feb-20 kl 16:08 »
Mycket intressant tråd för mig som vill installera gårdspump i vår djupborrade brunn som har en djupvattenpump och ger oss allt vatten in i huset. Vattnet står bara några meter under markytan. Jag vill verkligen inte vill få vårt dricksvatten förorenat eller svartfärgat  ::)
Däremot vill jag kunna få upp vatten även om strömmen går  Yess

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Kronans gårdspump
« Svar #19 skrivet: 05 mar-21 kl 17:31 »
En gammal tråd men det kan vara av allmänt intresse, läderdetaljerna i pumpen skall vara av vegetabilgarvat läder, det skall inte ge någon bismak till vattnet, men det är stor risk att man kan få läderdelar som är garvade med andra metoder och de kan ge förfärlig bismak åt vattnet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 5 användare
xaelanar, malle h, Tur-Johan, Numera, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser