Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mandragora  (läst 7574 gånger)

Helios

  • Gäst
Mandragora
« skrivet: 17 jul-05 kl 21:20 »
Är det nån som ha prövat att odla Mandragora, häxadrottning-örten?
Jag tror sol-gränsen för Den går vid central-europa men kanske kan man trixa lite med Elementarna... Jag vill gerna undvika växthuset eftersom Mandragora behöver både Sol- och Måne-ljuset för att ha en ordenlig tillväxt..  ;)

Retardo

  • Inlägg: 45
Re:Mandragora
« Svar #1 skrivet: 17 jul-05 kl 21:40 »
Det ska gå utmärkt att odla Mandragora utomhus ända upp till zon 5. Var bor du?
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Mandragora
« Svar #2 skrivet: 18 jul-05 kl 20:35 »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
Re:Mandragora
« Svar #3 skrivet: 07 feb-06 kl 02:41 »
Hej!

Jag har en mandragora som jag planterade 2002 tror jag, frön från impecta. 3 av 6 frön grodde, en planta dog med en gång och en dog förra vintern när krukan åkte i golvet.

Denna mandragora har bott i mora, stockholm, insjön och skåne, och har klarat sig bra i alla lägen. Den vissnar ner helt med jämna mellanrum, för att komma tillbaka med fler- och större blad. Nu är det tre bladrosetter på gång från samma rot. Den har stått i sol och i skugga, planterad i jord blandad med bark, kompost och sten. Tål att både bli för fuktig och för torr.

Vad menas med det där med Sol o Måneljuset?

Det man vill är ibland något annat än det som är.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Mandragora
« Svar #4 skrivet: 22 feb-06 kl 09:44 »
Hej odlaren!

Bara för nyfikenhetens skull: varför odlar ni mandragoran? För att den är så fin eller för att använda dess delar ???

Alla växtdelar är ju giftiga och eftersom en privat odling inte nödvändigtvis ger samma alkaloidhalter som en professionell odling (som ju undersöks) så kan det handlar om liv och död när man - även av en ren olyckshändelse - får i sig någonting av växten. Man kan bl.a. dö i kvävning när andningsapperaten förlamas.  Sedan är det också så att upprepade intag av smådoser med "bra säkerhetsmarginal" kan leda till att kroppen överreagerar på ett av de små intagen med en chockreaktion som kan sluta lika illa som en stor dos.

Nyfiken på svar!
Martin

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Mandragora
« Svar #5 skrivet: 14 mar-08 kl 06:15 »
Hej!

Såg inte svaret förrän nu, något år senare, sorry:)

Mandragoraprojektet inleddes efter att vi genom släktforskning fått reda på att 9 av 24 "häxor" som brändes 1669 i Mora är våra släktingar. Det behövde uppmärksammas på något vis. Kanske lite fånigt? Jag har djup respekt för alla läkemedel, syntetiska som växtliga. Jag tycker det är spännande att lära om hur människan biologiskt och psykiskt påverkas av olika "yttre påverkan", ner på receptornivå. Just nu jobbar jag på en palliativ avdelning där vi handhar mycket potenta läkemedel, det är en vetenskap i sig att få det rätt men så fantastiskt när man lyckas hjälpa någon att andas, bli smärtfri eller ångestfri utan att känna sig drogad. Jag är privat  väldigt drogfri och har haft människor nära som svirrat iväg i olika överkonsumtioner och förlorat sig själva, så det är inget jag finner lockande.... men odlar alruna av känslomässiga skäl kan man nog säga. Det är en respektingivande planta. Tjusigare än någonsin i år!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Mandragora
« Svar #6 skrivet: 05 sep-08 kl 10:03 »
Hm intressant det där med alrunan....
 I min släkt däremot var det mest Vallonsmeder och hästtjuvar  :-[....

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Mandragora
« Svar #7 skrivet: 04 maj-09 kl 09:05 »
Jag är också nyfiken på vad månljuset skulle ha för inverkan på Alrunas tillväxt.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Tonysson

  • Inlägg: 83
    • Värmland
SV: Mandragora
« Svar #8 skrivet: 08 maj-09 kl 15:32 »
Tänkte också att det kunde vara intressant att ha en eller några Alrunor bredvid växthuset.
Det är ju en växt omgärdad av mystik, bl.a. att den skriker om man drar upp den ur marken :).

Men, att dra upp den från frö, kan ta ett halvt till ett år, för att få den att gro och börja växa. :(

Alltså är min fråga: var kan jag hitta en planta/plantor?

Tony

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Mandragora
« Svar #9 skrivet: 09 jun-09 kl 04:17 »
Mina frön grodde på en gång, tre av sex. Plantor har jag inte sett till försäljning. Min planta har inte skrikit, vid omplantering, man blir ju besviken....
Det man vill är ibland något annat än det som är.

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Mandragora
« Svar #10 skrivet: 09 jun-09 kl 14:18 »
Har ett tiotal alrunor och många av dem är självsådda. De äldsta är 12 -14 år gamla och mycket stora. Jag bor i zon 4 på småländska höglandet och alrunorna har inte haft några svårigheter att övervintra. Årets självsådd har jag satt i krukor. Tänkte skicka en bild på en av alrunorna men vet inte hur man gör.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Mandragora
« Svar #11 skrivet: 09 jun-09 kl 14:19 »
Klicka på "Svara" och sen på "Fler alternativ", efter "Bifoga" har du en knapp där det står "Browse", tryck på den och bläddra fram bildfilen.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Mandragora
« Svar #12 skrivet: 09 jun-09 kl 14:36 »
Tack för hjälpen! Skickar en bild på några av alrunorna som växer i Häxans kvarter. Hoppas att det fungerar. /Isatis Inger

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Mandragora
« Svar #13 skrivet: 09 jun-09 kl 14:56 »
Dom var minsann vackra! Tills nästa säsong ska jag ge Alruna-odlandet en chans, helt klart.
Är det palsternacka i bakgrunden eller vad är det för något?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Mandragora
« Svar #14 skrivet: 09 jun-09 kl 20:08 »
Det är fjällkvanne, Angelica archangelica, som syns i bakgrunden. Jag använder den till smaksättning av snaps, kokar sylt (Änglasylt kallar vi den) och saft, i rabarberpaj och dessutom kanderar jag den.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Mandragora
« Svar #15 skrivet: 10 jun-09 kl 08:51 »
Aha. Kvanne har jag försökt hitta. Men tycker det är lite svårt att identifiera nu när de inte blommar än (inte här i alla fall).
Hittade en hel del växter förut som jag trodde var Kvanne, men visade sig vara Palsternacka. Är väl något med bladens uppenbarelse. De är lite glänsiga, gummiaktiga nästan på Palsternackan.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Mandragora
« Svar #16 skrivet: 11 jun-09 kl 13:43 »

Har tre små ex. av alruna (ettåringar), som jag tänkt avyttra. Tänkt pris 30:- /st. +porto

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Mandragora
« Svar #17 skrivet: 11 jun-09 kl 14:13 »
tench.

Jag kan ge dig frön av kvanne i höst, om du vill ha. I år har jag fjällkvanne och grönsakskvanne.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Mandragora
« Svar #18 skrivet: 11 jun-09 kl 14:16 »
Ja, gärna :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser