Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologiska frön för spånadslin  (läst 3540 gånger)

Anja.

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
    • Anja Hynynen - Ekologiska kläder, konst & hantverk
Ekologiska frön för spånadslin
« skrivet: 21 maj-09 kl 17:10 »
Hej!

Jag drömmer om att tillverka linne- och hampatyg. Första steget blir att provodla någon kvadratmeter spånadslin ekologiskt! Nu söker jag efter bra frön. Det brinner förstås i knutarna för att hinna sätta de i jorden så här års. Skulle bli väldigt glad om någon har tips på var jag kan hitta bra frön? Eller kan kanske till och med någon ha några frön till övers att sälja!

/Anja

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #1 skrivet: 15 jun-09 kl 01:07 »
Fick du tag på frö?

Anja.

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
    • Anja Hynynen - Ekologiska kläder, konst & hantverk
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #2 skrivet: 16 jun-09 kl 11:08 »
Hej Anders!

Nej, tyvär belv det inga frön i jorden.

smultronbett

  • Inlägg: 33
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #3 skrivet: 20 jul-09 kl 23:30 »
Hej! Häromdagen hittade jag fina linspånadsfrön på Botaniska trädgården i Göteborg.

Till nästa år...

Nu kör jag sådana jag fått av en kolonigranne för tre år sedan! Vilka ger både långt lin
och fröna är goda.

DrakenSpektakel

  • Inlägg: 192
  • "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 21:57 »
Väcker liv i denna gamla tråd - har samma fråga men inte helt lika bråttom. Ekologiska frön till spånadslin. Någon?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 11:47 »
Här finns det linfrö, det står att det är ekologiskt odlat. http://runabergsfroer.se/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 11:59 »
Här finns det linfrö, det står att det är ekologiskt odlat. http://runabergsfroer.se/


Ja blomsterlin och lin för linfröodling, men det är ju knappast samma sak som spånadslin

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 22:35 »
Vill också ha tag på lin. Men bara så det räcker till ca 10 kvadratmeter som ett litet försök. Men hur fröodlar man lin? säkert en jättedum fråga ::)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #8 skrivet: 29 feb-12 kl 09:35 »
Jag kan inte mycket om lin, men här är några allmänna synpunkter.

Oljelin (frölin) är ju avsedd att ge mogna frön. Så fröodling i betydelsen odling av frö är det normala. Vill man dessutom att det ska vara utsädesodling så lär det inte krävas så mycket mer. En bra frömognad blir särskilt viktig. Och att undvika korsningar om det finns annan linodling intill. Känner dock inte till korsningsrisker eller pollination för lin.

Spånadslin har jag aldrig odlat. Vet inte om fröet får mogna vid vanlig odling, men jag tror det. I alla fall måste fröet få mogna om man vill ha det till utsäde. För övrigt lär det vara samma som frölinet.

AndersR

  • Inlägg: 8
    • Hälsingland
SV: Ekologiska frön för spånadslin
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 00:09 »
Är också intresserad av linfrö som utsäde för att anlägga en vacker linäng på Skogs hembygdsförening. har någon tips? Det ska alltså vara lin som blommar vackert blått, inget annat krav.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 5 användare (1 dolda)
RindertD, köksträdgård, S. K., javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser