Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fräschare doft i fårskinnsjackan, hur?  (läst 4160 gånger)

Nallis

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
Fräschare doft i fårskinnsjackan, hur?
« skrivet: 28 okt-14 kl 20:06 »
 Hej alla kunniga på detta område!

Jag köpte på Tradera en fårskinnsjacka, typ mocka med pälsen inåt. Den luktade tyvärr ganska starkt av mögel, trots att säljaren lovat motsatsen. Nåväl, jag köpte några flaskor ättika (24 %) och badade jackan i dotterns badbalja. Lät den ligga och dra i ca en halvtimma. Dock var jag nog lite slarvig med sköljningen, så nu luktar den svagt av ättika, går inte bort trots vädring. I övrigt verkar kuren ha gett avsedd verkan, mögellukten är så gott som borta och jackan är jättefin.

Nu till min fråga: Jag tänker ge jackan en duvning till i badbaljan, ättiksbehandling som får dra ordentligt och sedan rigorös sköljning.
Finns det någon beprövad metod/produkt för att få en sista touch av väldoft efter behandlingen?

Tackar på förhand!   / Nallis

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fräschare doft i fårskinnsjackan, hur?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-14 kl 15:37 »
Det bästa sättet att få bort lukt är ju vädring. Men, det har du redan provat. Kanske värt ett försök till? En veckas vädring nu i höstens fuktiga väder kan kanske få lukten att ge med sig? Annars funkar det ju bra att "tvätta" fårskinn genom att lägga det en dag med ullsidan ner i snö men, inte riktigt rätt säsong ännu för det.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nallis

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Fräschare doft i fårskinnsjackan, hur?
« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 19:18 »
Tackar för tipset!

Nu har jag provat med "ozon-metoden" också, gick och köpte en maskin på Kjell & Co för en femhundring.
Klädde in jackan och maskinen så lufttätt det gick och lät dem stå och trivas i 10 + 16 timmar. Den metalliska doften klingar av med tiden, men även vädring förstås. Det verkar faktiskt som om jag vunnit över mögelsporerna! Efter impregnering med spray luktar den förstås lite av detta också, så nu är det egentligen bara ullsidan som möjligen doftar lite svagt metalliskt (eller nåt). Kanske något för "snöbadsbehandlingen".

/Nallis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser