Problemet med linolja som rostskyddsmedel är att den blir så hård när den härdar att den får tendens att flagna av så det rostar under den, om man inte har gjort ett lika bra underarbete med rengöring, klinisk avfettning osv som inför en målning. Linoljeskiktet blir dessutom inte särskilt beständigt mot väder och vind.
För ett antal år sedan gjorde RAÄ en grundlig utvärdering av olika rostskyddsmedel för järn, och linoljan hamnade bland de sämsta, den var inte mycket bättre än att helt låta bli rostskyddsbehandling. Olika slags vaxer och mineraloljeprodukter var bättre. Idag borde det rimligtvis kunna finnas en del vaxliknande saker som biprodukt från olika slags biodieseltillverkning, som skulle fungera utmärkt som rostskyddsmedel.
Ska man rostskydda en bil som ändå har någon slags rostskydd från fabrik så brukar det vara mest viktigt att rostskydda invändigt i balkar, dubbelplåtkonstruktioner vid bakre skärmkanter, ihåliga länkarmar i hjulupphängningen mm. Utvändiga ytor på underredet som redan från fabrik är belagda med någon slags underredsmassa (ofta PVC-baserad) under färgen bör INTE sprutas med något ytterligare oljebaserat rostskyddsmedel, eftersom det drar åt sig mjukgörarna ur den befintliga massan så den blir spröd och alltsammans flagar av.
När man sprutar "selektivt" inne i balkar och hålrum så får man inte samma problem med att det dimmar omkring överallt. Sprutar man inne i en dörr ska man såklart undvika att spruta rakt på lås, fönsterhissmekanismer mm utan se till att rostskyddet hamnar där det behövs - nere i dörrbotten och nedre hörnen, eventuellt i anslutningar mellan fönsterram och resten av dörren.
Kritiska rostställen som man ofta glömmer bort är A- och B-stolpar, vindruteram, ev längsgående balkar i motorrummet eller innanför framskärmarna.
Andra viktiga saker är att se till att alla utrymmen som ska rostskyddas är helt rena och fria från sand, lera, vägsaltrester mm. Det kan vara idé att ta bort diverse gummipluggar och skymmande plastdelar, ev även ta bort framskärmar, kofångare mm, blåsa igenom med tryckluft och/eller högtryckstvätt beroende på smutsens karaktär, och låta bilen stå uppställd på tork ett par veckor efter tvättning så att det blir helt torrt även i plåtfalsar och på liknande ställen, innan man rostskyddar.
Rostskyddsmedlet måste vara blandat med något flyktigt lösningsmedel så att det är tunnflytande och kryper in väl i alla falsar och plåtskarvar.