Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha några få fjällkor i GBG-området en bra idé?  (läst 2215 gånger)

Johan Bengtsson

  • Inlägg: 1
Ha några få fjällkor i GBG-området en bra idé?
« skrivet: 03 jun-18 kl 21:25 »
Jag har egna hagar, grannars hagar och säkerligen en del skog som också skulle kunna hägnas in så jag har hektaren och tillväxten som behövs för några kor. Jag har gått och trott att det är Highland Cattle jag ska skaffa mig av följande anledningar:
  • Klarar sig ute året runt med endast vindskydd
  • Kalvar själva
  • Djur som generellt är väldigt friska
  • Är som stora getter, äter allt
  • Hedenhös-looken

Nackdelarna med farliga horn, osociala djur och en ras vars utveckling och bevarande inte ligger mig närmast om hjärtat tänkte jag att jag fick acceptera.

MEN... så fick jag upp ögonen för fjällkor. Nu går jag i den naiva tron att alla nackdelarna ovan är borta med fjällkor och att min punktlista med alla de positiva kanske även gäller för fjällkor. Men medan Highland Cattle finns både här och där härikring så tror jag att Fjällkor är mer sällsynta och därför kan vara mycket svårare att hålla på med i en mindre skala utan ett närliggande nätverk.

Jag ber ödmjukast om detta forums åsikter, rekommendationer och erfarenheter på området. Jag ser framför mig 4-6 boskap för nötproduktion utan krav på vinst som jag kan lägga tid på för att förhoppningsvis äta bättre och bättre kött för varje år efter avling och laborering med foder.
« Senast ändrad: 03 jun-18 kl 21:36 av Johan Bengtsson »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ha några få fjällkor i GBG-området en bra idé?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-18 kl 10:34 »
Fjällkorna måste väl in på vintern, eller?

Egentligen många av dina plus blir väl minus med Fjällkorna.

Mvh
Magnus

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ha några få fjällkor i GBG-området en bra idé?
« Svar #2 skrivet: 04 jun-18 kl 13:21 »
Varför måste de in på vintern annat än för mjölkningens skull?

Det går väl att hålla både rödkullor, fjällkor, och de flesta "naturliga" koraser med endast tillgång till vindskydd.

Ska man mjölka, så behövs en bättre miljö för själva mjölkandet, men håller man dem som landskapsvårdare samt för kött så fungerar det nog.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser