Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röjning av mark..  (läst 6778 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #20 skrivet: 19 jul-18 kl 12:00 »
Hej!

Med reservation för att jag kanske missat något i tråden...

Men jag tänker spontant att du kan röja det själv med såg och röjer.

Ska du göra något staket någonstans kan du kanske använda en del sly till det... det som är lite tjockare gör du ved av. Och det allra tunnaste i kvarnen till flis. Börjar från närmast huset och jobbar dig utåt...

Sen kan det vara bra med lite träd också.... de bromsar vinden och kan ge lite skugga. Något som kan bli viktigt i framtida förändrade förutsättningar om du har lite småskalig djurhållning.  Kan du få sol ifrån söder mot skog kan det också bli värdefullt ur odlingssynpunkt... det skapar en värmeficka typ... mest vår och höst.

För jordbearbetning finns det kraftigare jordfräsar. Antingen om du investerar i en sådan för långsiktig användning om du ska odla större ytor. Eller om du tar hjälp av den efter att du röjt och ska bryta marken. Förutsatt att där inte blir fullt av stubb... då behövs en grävare för att bryta stubben.

Postat med Alternativ.nu´s app
Har stora fruktträd runt stugan, de blir kvar. På ena sidan är en svag svacka nedåt med sol hela dagen, där har jag tänkt mig växthus med "ryggen" mot skogen och odlingar framför. Tomtgränsen går rätt nära bakom någonstans. Jag borde investera i bra maskiner och bara börja någonstans ju. Största problemet nu är att inget blir gjort, utmattning i kombo av ständigt pågående distraktion av både opererade & senila obstinata hundar..

Postat med Alternativ.nu´s app


Lingonberry

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #21 skrivet: 19 jul-18 kl 12:53 »
Växthus bör inte stå i full sol, bättre med vandrande skugga annars blir det för varmt. En slänt i full sol kan användas till soldyrkande växter istället, som havtorn om det är fukt i marken.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #22 skrivet: 19 jul-18 kl 13:37 »
Växthus bör inte stå i full sol, bättre med vandrande skugga annars blir det för varmt. En slänt i full sol kan användas till soldyrkande växter istället, som havtorn om det är fukt i marken.
Lite småträd planterade framför kanske ?

Postat med Alternativ.nu´s app


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Röjning av mark..
« Svar #23 skrivet: 19 jul-18 kl 13:45 »
Min tomt är enbart 4000 kvm i dag. 2 skogsägare äger marken rumtomkring. Har funderingar på att vid eventuellt behov höra om de vill sälja av mark. Så röjningen gäller i dagsläget dessa kvadrat. Det känns som det är rätt många träd som behöver ner. Uppe runt & över stugorna. Tätt & rätt eländigt till. Har inte lyckts att finna gränsmarkeringarna ännu i djungel & snårskog.
Skogen har tagit över och krupit upp inpå, bakom och på sidorna. Bilden på granarna är från framsidan..det är den bästa öppna sidan. Var ett exempel på storleken på träd.

Kanske bör jag (eller någon annan) börja med röjsåg? så man får en klarare bild av marken. Och bättre kan nå träd som ska fällas.
Om man efter att ha röjt det mindre, skulle köra marken med jordfräs...då den är ojämn och stenhård...skulle det funka? Och sen på med gigantiska presenningar där jag nästa år vill odla..och kanske tippa matjord?

Eller skulle det funka med en minigrävmaskin för att "skrapa av" marken för att jämna till?

Anledningen till att rensningen av tomten är stor prioritet är att jag har en enorm ormskräck, jag vet. irrationellt..men ändå. Så tips på svala & bekväma skodon tas också tacksamt emot. Går ju helst barfota, dock nu i gummistövlar...lite varmt då. Kängor? Material? läder, goretex?



Postat med Alternativ.nu´s app


Hold your horses!

Ta det lite lugnt med röjandet, och i synnerhet med att ta ner stora träd.

Först och främst oroa dig måttligt för ormar: ormar "bor" inte bland träd och sly, utan i stenrösen/stenmurar (huggorm), eller i gödselstackar och komposter (snok). Och så gillar dom sol, alltså stenhällar eller öppen mark med låg vegetation.

En stenmur eller ett stenröse är "läskigare" för den ormrädde, än sly och träd.

Som stadiga i skyddande skodon, rekommendera jag rejäla arbetsjodphurs, t.ex. Blundtstone med stålhätta. Skorna går upp en bit över fotknölarna, är stadiga och bekväma att gå och jobba i, stålhättan skyddar mot tappade stenar, tyngre vedklampar eller när man slår i något hårt, och det tjocka lädret är omöjligt för ormar att bita igenom

https://www.granngarden.se/c/blundstone

Avseende röjandet:

Glöm det där med att totalröja med kedjeröjare, då försvinner allt, även sådant man egentligen vill ha kvar. Det är väl en tomt (på 4000 kvm) du ska ställa iordning, inte en åker som ska återställas för odling, eller hur?

Stubbar, om det är flera än 2-3 stycken, tas bort med grävmaskin, stubbfräs är till för villaträdgården, där man tagit ner något enstaka träd.

Och om du ändå tar hem en grävare, så kan man med maskinen passa på att gräva "annat". Kanske gräva ner en PEM-slang till en vattenpost för bevattning vid det blivande trädgårdslandet? Gräva fram en liten trädgårdsdamm? Slang till Utedusch?

Man ändrar mikroklimatet på tomten rätt ordentligt när man tar ner träd, så man behöver lära sig hur den vanliga vindriktningen fungerar på just din tomt. Så man bör vänta med att ta ner några träd alls, tills man vet hur just din tomt fungerar. Och så bör man ta ner några träd i taget, inte "allt på en gång". Låt projektet att ta ner stora träd ta ett par år. Ta ner några i år, t.ex. sådan som står så nära huset att de kan ramla över huset om de blåser ner, eller sådana som blockerar tillgång till andra ytor.

Det är viktigt för de framtida odlingsmöjligheterna att rätt mängd träd finns kvar för att få läskydd, sol, respektive skugga på rätt ställen, och det tar flera decennier att få fram nya träd om man har tagit de gamla.

Börja med att röja sly för att få fram markytan, men titta noga, så att du inte råkar röja bort fruktträd/fruktbuskage som surkörsbär, plommon och krikon.
Sådana gamla kultursorter är oftast trevliga att ha kvar, och man kan inrikta sig på att begränsa buskagen  istället för att ta bort dem helt, och skapa fler uppstammade träd för att få mer frukt.

Lämna också kvar "lagom många" småträdträd/buskar av sorter som blommar och ger frukt (till fåglar och insekter) som Rönn, Oxel, brakved och av sorter som attraherar insekter och fåglar som större aspar, ask, lind, lönn, ek m.fl. ädellövträd. Dessutom är det vettigt att ha kvar större träd ("lagom" många) av dessa arter. Insekterna vill man ha för pollineringens skull, och för att öka den biologiska mångfalden.

En och annan skuggande och/eller vindbrytande vuxen tall eller gran i rätt lägen (sol, skugga, vind) vill man också gärna ha kvar.

Jobba i "etapper" (ett delområde i taget), och gör det helst själv, ta ett delområde i taget. Skaffa en rejäl och välfungerande röjsåg, eller snarare kombitrimmer som kan köras med tråd för gräsröjning eller med klinga för slyröjning från något av de stora etablerade märkena som Husqvarna, Stihl eller Jonsered. Räkna med att en kvalitetsröjare kostar minst 6-7 tusen kronor om den ska orka genom både sly och gräs, och dessutom hålla några år.

Inventera först vad som växer var, gör en enkel kartskiss till dig själv, fundera över vindriktningar och hur solen rör sig, men kom ihåg att vi i år har haft övervägande ostliga och nordostliga vindar, när det historikt sett varit vanligast med västliga och sydvästliga vindar.

Använd sedan kartskissen för att förstå hur tomten bäst kan användas för odling och rekreation, var behövs skuggande träd, var ska träden bort, var behövs läskydd osv.

Om du tycker att det är läskigt (för ormarnas skull) att gå in och inventera bland sly och ogräs, vad som egentligen växer, hur många träd som finns och av vilken sort de är, så kanske du har någon bekant som är duktig på växter, eller så kanske någon Alternativare i din närhet kan hjälpa till.

Jag skulle kunna hjälpa dig, var bor du? Jag finns i norra Östergötland.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Röjning av mark..
« Svar #24 skrivet: 19 jul-18 kl 15:24 »
Du har ju en fin gräsmatta vid sidan av bilen på din bild. Där är nog odlat innan. Så börja där. Det där med grävmaskin tycker jag du ska så ur hågen. Där dom farit fram och grävt är det svårt att odla. Vad gäller trädfällning, så bo in dej i ett par år innan du ger dej på att fälla träd.
kretslopp

 

Lingonberry

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #25 skrivet: 19 jul-18 kl 15:38 »
Lite småträd planterade framför kanske ?

Postat med Alternativ.nu´s app


Taket behöver skuggas.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Röjning av mark..
« Svar #26 skrivet: 19 jul-18 kl 19:14 »
Min tomt är enbart 4000 kvm i dag. 2 skogsägare äger marken rumtomkring. Har funderingar på att vid eventuellt behov höra om de vill sälja av mark. Så röjningen gäller i dagsläget dessa kvadrat. Det känns som det är rätt många träd som behöver ner. Uppe runt & över stugorna. Tätt & rätt eländigt till. Har inte lyckts att finna gränsmarkeringarna ännu i djungel & snårskog.
Skogen har tagit över och krupit upp inpå, bakom och på sidorna. Bilden på granarna är från framsidan..det är den bästa öppna sidan. Var ett exempel på storleken på träd.
Det är det där som är ett elände med avstyckade torp. I en glänta med granplantering på alla sidor blir det väldigt mycket skugga, utom mitt på dagen när solen står högt. På vintern kan det vara riktigt illa. Men "skogaliten" skriver mycket klokt, bo in dig ett tag och se hur det är och vad som verkligen behöver göras istället för att försöka göra allt på en gång.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #27 skrivet: 19 jul-18 kl 22:47 »
Hold your horses!

Ta det lite lugnt med röjandet, och i synnerhet med att ta ner stora träd.

Först och främst oroa dig måttligt för ormar: ormar "bor" inte bland träd och sly, utan i stenrösen/stenmurar (huggorm), eller i gödselstackar och komposter (snok). Och så gillar dom sol, alltså stenhällar eller öppen mark med låg vegetation.

En stenmur eller ett stenröse är "läskigare" för den ormrädde, än sly och träd.

Som stadiga i skyddande skodon, rekommendera jag rejäla arbetsjodphurs, t.ex. Blundtstone med stålhätta. Skorna går upp en bit över fotknölarna, är stadiga och bekväma att gå och jobba i, stålhättan skyddar mot tappade stenar, tyngre vedklampar eller när man slår i något hårt, och det tjocka lädret är omöjligt för ormar att bita igenom

https://www.granngarden.se/c/blundstone

Avseende röjandet:

Glöm det där med att totalröja med kedjeröjare, då försvinner allt, även sådant man egentligen vill ha kvar. Det är väl en tomt (på 4000 kvm) du ska ställa iordning, inte en åker som ska återställas för odling, eller hur?

Stubbar, om det är flera än 2-3 stycken, tas bort med grävmaskin, stubbfräs är till för villaträdgården, där man tagit ner något enstaka träd.

Och om du ändå tar hem en grävare, så kan man med maskinen passa på att gräva "annat". Kanske gräva ner en PEM-slang till en vattenpost för bevattning vid det blivande trädgårdslandet? Gräva fram en liten trädgårdsdamm? Slang till Utedusch?

Man ändrar mikroklimatet på tomten rätt ordentligt när man tar ner träd, så man behöver lära sig hur den vanliga vindriktningen fungerar på just din tomt. Så man bör vänta med att ta ner några träd alls, tills man vet hur just din tomt fungerar. Och så bör man ta ner några träd i taget, inte "allt på en gång". Låt projektet att ta ner stora träd ta ett par år. Ta ner några i år, t.ex. sådan som står så nära huset att de kan ramla över huset om de blåser ner, eller sådana som blockerar tillgång till andra ytor.

Det är viktigt för de framtida odlingsmöjligheterna att rätt mängd träd finns kvar för att få läskydd, sol, respektive skugga på rätt ställen, och det tar flera decennier att få fram nya träd om man har tagit de gamla.

Börja med att röja sly för att få fram markytan, men titta noga, så att du inte råkar röja bort fruktträd/fruktbuskage som surkörsbär, plommon och krikon.
Sådana gamla kultursorter är oftast trevliga att ha kvar, och man kan inrikta sig på att begränsa buskagen  istället för att ta bort dem helt, och skapa fler uppstammade träd för att få mer frukt.

Lämna också kvar "lagom många" småträdträd/buskar av sorter som blommar och ger frukt (till fåglar och insekter) som Rönn, Oxel, brakved och av sorter som attraherar insekter och fåglar som större aspar, ask, lind, lönn, ek m.fl. ädellövträd. Dessutom är det vettigt att ha kvar större träd ("lagom" många) av dessa arter. Insekterna vill man ha för pollineringens skull, och för att öka den biologiska mångfalden.

En och annan skuggande och/eller vindbrytande vuxen tall eller gran i rätt lägen (sol, skugga, vind) vill man också gärna ha kvar.

Jobba i "etapper" (ett delområde i taget), och gör det helst själv, ta ett delområde i taget. Skaffa en rejäl och välfungerande röjsåg, eller snarare kombitrimmer som kan köras med tråd för gräsröjning eller med klinga för slyröjning från något av de stora etablerade märkena som Husqvarna, Stihl eller Jonsered. Räkna med att en kvalitetsröjare kostar minst 6-7 tusen kronor om den ska orka genom både sly och gräs, och dessutom hålla några år.

Inventera först vad som växer var, gör en enkel kartskiss till dig själv, fundera över vindriktningar och hur solen rör sig, men kom ihåg att vi i år har haft övervägande ostliga och nordostliga vindar, när det historikt sett varit vanligast med västliga och sydvästliga vindar.

Använd sedan kartskissen för att förstå hur tomten bäst kan användas för odling och rekreation, var behövs skuggande träd, var ska träden bort, var behövs läskydd osv.

Om du tycker att det är läskigt (för ormarnas skull) att gå in och inventera bland sly och ogräs, vad som egentligen växer, hur många träd som finns och av vilken sort de är, så kanske du har någon bekant som är duktig på växter, eller så kanske någon Alternativare i din närhet kan hjälpa till.

Jag skulle kunna hjälpa dig, var bor du? Jag finns i norra Östergötland.
Tack så mkt för svar.
Det får ju bli en röjsåg/trimmer.
Verkar mest logiskt börja med ändå.
Om träd som hänger över stugorna tas bort, kan ju stubbarna stå kvar, för att sen ta en grävare på det momentet vid tillfälle. Flera ormar har jag råkat på, då intill husgrunden.
Har säkert hela grunden full..
Att få in veden för vintern, ta alla vattenprover som ligger & väntar, få upp ett mindre rackigt stängsel för hundarna & få bort den värsta slyn, kan kanske vara lagom mkt att koncentrera sig på i huskategorin. Jag vill göra allt jag kommer på samtidigt...men en kan ju iaf försöka öva lite grann på att låta bli..Så trevligt att du bor i Östergötland, jag bor i södra, nära Västra Harg. Kanske går det få ihop ngn sorts Alternativ träff i höst för de som vill


Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röjning av mark..
« Svar #28 skrivet: 20 jul-18 kl 07:30 »
Tack så mkt för svar.
Det får ju bli en röjsåg/trimmer.
Verkar mest logiskt börja med ändå.
Om träd som hänger över stugorna tas bort, kan ju stubbarna stå kvar, för att sen ta en grävare på det momentet vid tillfälle. Flera ormar har jag råkat på, då intill husgrunden.
Har säkert hela grunden full..
Att få in veden för vintern, ta alla vattenprover som ligger & väntar, få upp ett mindre rackigt stängsel för hundarna & få bort den värsta slyn, kan kanske vara lagom mkt att koncentrera sig på i huskategorin. Jag vill göra allt jag kommer på samtidigt...men en kan ju iaf försöka öva lite grann på att låta bli..Så trevligt att du bor i Östergötland, jag bor i södra, nära Västra Harg. Kanske går det få ihop ngn sorts Alternativ träff i höst för de som vill


Postat med Alternativ.nu´s app


Det du har runt husgrunden är med största säkerhet ödlor, som ser ut som ormar.
Huggisen som du antagligen är räddast för har redan flytt fältet när du kommer.
Dessutom har du ju som jag det tolkar det hushållets klumpedunsar som kompisar.
Dom är effektiva i sin glädje av att komma till skogs i att skrämma bort orm, sork, mus, och andra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röjning av mark..
« Svar #29 skrivet: 20 jul-18 kl 16:02 »
Som fåret skriver kan man hamna i en väldigt liten glänta, men rätt vad det är kan de sopa ned skogen runt om, och har man då tagit ner alla sina träd blir det inte roligt heller.

Om du håller på i högt gräs och vill slippa vara orolig för huggormar så kan du komplettera dina skor med gaiters. Det är i princip lösa stövelskaft som skyddar smalbenen. Bra att ha på vintern om man gillar att gå i kängor även om snön är djup, men det finns de som sysslar med giftiga ormar utomlands som använder sådana som ormskydd. Det är sällan huggormarna stannar kvar och bits, men det kan hända om du helt plötsligt ändrar riktning och kliver in där du inte brukar. Jag bor i södra Östergötland och jag har inte sett några stora huggormar här, så de bits inte så högt upp ;D Fotknölen troligast. Men jag har rört mig i skogen länge, och även sökt upp ormar, men enda gången en orm bet i skon var när jag petade på en liten rädd krake med skospetsen.

Största chansen att få kontakt med huggorm är en solig dag i början av våren vid ett stenröse. Resten av året håller de sig oftast undan.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #30 skrivet: 20 jul-18 kl 22:17 »
Som fåret skriver kan man hamna i en väldigt liten glänta, men rätt vad det är kan de sopa ned skogen runt om, och har man då tagit ner alla sina träd blir det inte roligt heller.

Om du håller på i högt gräs och vill slippa vara orolig för huggormar så kan du komplettera dina skor med gaiters. Det är i princip lösa stövelskaft som skyddar smalbenen. Bra att ha på vintern om man gillar att gå i kängor även om snön är djup, men det finns de som sysslar med giftiga ormar utomlands som använder sådana som ormskydd. Det är sällan huggormarna stannar kvar och bits, men det kan hända om du helt plötsligt ändrar riktning och kliver in där du inte brukar. Jag bor i södra Östergötland och jag har inte sett några stora huggormar här, så de bits inte så högt upp ;D Fotknölen troligast. Men jag har rört mig i skogen länge, och även sökt upp ormar, men enda gången en orm bet i skon var när jag petade på en liten rädd krake med skospetsen.

Största chansen att få kontakt med huggorm är en solig dag i början av våren vid ett stenröse. Resten av året håller de sig oftast undan.
"så de bits inte så högt upp
Fotknölen troligast"...

Nu har jag nåt att drömma om


Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röjning av mark..
« Svar #31 skrivet: 20 jul-18 kl 22:35 »
Bättre att drömma om söta snokar på en badbrygga. Huggormar ser så sura ut...

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #32 skrivet: 20 jul-18 kl 23:13 »
Bättre att drömma om söta snokar på en badbrygga. Huggormar ser så sura ut...


Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #33 skrivet: 20 jul-18 kl 23:14 »
Det du har runt husgrunden är med största säkerhet ödlor, som ser ut som ormar.
Huggisen som du antagligen är räddast för har redan flytt fältet när du kommer.
Dessutom har du ju som jag det tolkar det hushållets klumpedunsar som kompisar.
Dom är effektiva i sin glädje av att komma till skogs i att skrämma bort orm, sork, mus, och andra.
Mmm....

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Röjning av mark..
« Svar #34 skrivet: 21 jul-18 kl 09:15 »
Mycket god getmat på den bilden, men kom ihåg att getter verkligen gillar fruktträd!  Om du ändå bestämmer dig för att ta hjälp av några bräkande vänner, så föreslår jag att du lånar av någon som kan djurslaget,  De är bland annat ganska duktiga på att rymma (då har du dem troligen snart inne i huset!!), och i grannarnas skogar kan det finnas vilda djur som tycker att get smakar gott.

  Lycka till med din tomt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #35 skrivet: 21 jul-18 kl 09:58 »
Mycket god getmat på den bilden, men kom ihåg att getter verkligen gillar fruktträd!  Om du ändå bestämmer dig för att ta hjälp av några bräkande vänner, så föreslår jag att du lånar av någon som kan djurslaget,  De är bland annat ganska duktiga på att rymma (då har du dem troligen snart inne i huset!!), och i grannarnas skogar kan det finnas vilda djur som tycker att get smakar gott.

  Lycka till med din tomt!
Tack

Postat med Alternativ.nu´s app


sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Röjning av mark..
« Svar #36 skrivet: 28 jul-18 kl 19:14 »
Hur har det gått med röjningen för dig?
Kommer att få lite lugnt om någon vecka. Saker som behöver väntas in osv.
Tänkte att jag kanske kan byta lite tid :)

Kan ta med mig min skogsutrustning och sovsäck och dra iväg på en liten weekend.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Röjning av mark..
« Svar #37 skrivet: 29 jul-18 kl 02:01 »
Hur har det gått med röjningen för dig?
Kommer att få lite lugnt om någon vecka. Saker som behöver väntas in osv.
Tänkte att jag kanske kan byta lite tid :)

Kan ta med mig min skogsutrustning och sovsäck och dra iväg på en liten weekend.
Wow, vilket fint erbjudande
Det är fullkomlig stiltje på röjningsfronten.
Är i Sthlm för tillfället, men åker säkert hemåt en sväng strax. Den beställda röjsågen verkar inte dyka upp förrän om ngn vecka tidigast. Ett krux i den fina kråksången, är ju att man inte får röja med klinga & dylikt i skogen just nu Men vill du ha ngt att göra finns det säkert ngt att gräva upp, jordgetingar att utrota eller ved att trava Du är så välkommen när du vill

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser