Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till stövlar?  (läst 8546 gånger)

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
Alternativ till stövlar?
« skrivet: 17 jun-18 kl 16:35 »
Letar efter ett bra alternativ till vinterns gummistövlar för användning i trädgården och på gården nu på sommaren.

Även korta gummitövlar blir för varmt, men behöver något som skyddar mot vatten, lera och taggar, plus ger tillräckligt stöd när man bär tungt på ojämn mark (så tyvärr inga trätofflor).

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-18 kl 20:37 »
 Jag går i sandaler, foppatofflor eller kängor.

Behovet av svalka kontra skydd styr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-18 kl 21:14 »
Jag brukar också springa runt i foppatofflor, men för det mesta är det lite för blött för dem egentligen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-18 kl 22:21 »
Man får spola av fötterna när man går i foppatofflor i lera, jord och fårskit ;D De skyddar mest mot stenar, och det behövs när man inte är barn längre (ömfoting som man blivit, kommer ihåg hur roligt brodern och jag hade åt vuxna som trippade över grusplan). Taggar är dock ett elände, för det är inte mycket trampskydd i dem.

Jag brukar gå i jodpurs året om, men då måste man ha strumpor. Foppatofflorna fungerar utan, men som sagt, då blir man skitig om fötterna.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #4 skrivet: 24 jun-18 kl 13:29 »



Jag brukar gå i jodpurs året om, men då måste man ha strumpor. Foppatofflorna fungerar utan, men som sagt, då blir man skitig om fötterna.


Bra idé! Har funderat på det tidigare men nu passade jag på att köpa ett par från farmers' co-op. Dock hade de bara "safety" varianten inne så får de hur bekväma de är, men å andra sidan kostade de mycket mindre (ingen moms).

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #5 skrivet: 24 jun-18 kl 21:27 »
farmers' co-op ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #6 skrivet: 24 jun-18 kl 22:26 »
farmers' co-op ?

Så som Lantmännen var förr, Coop och OKQ8 en förening som gör inköp gemensamt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

VS

  • Gäst
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #7 skrivet: 25 jun-18 kl 21:57 »
Letar efter ett bra alternativ till vinterns gummistövlar för användning i trädgården och på gården nu på sommaren.

Även korta gummitövlar blir för varmt, men behöver något som skyddar mot vatten, lera och taggar, plus ger tillräckligt stöd när man bär tungt på ojämn mark (så tyvärr inga trätofflor).

Postat med Alternativ.nu´s app



Googla på kajakskor så kanske hittar du nåt som passar med viss kompromiss..

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #8 skrivet: 05 jul-18 kl 14:08 »
Mitt svar är rätt onödigt nu, men jag använder också jodpurs-dojor året runt. Jag har nyss köpt mitt tredje par av märket Mountin horse och dom har också stålhätta. Dom passar perfekt på mina breda och rätt flata fötter. För övrigt använder jag mest sandaler, vår o höst med strumpor i. Har ett par som är är ett nummer för stora och har tjocka sulor, dom är fula men skyddar bra om jag vill hålla på med till ex veden.  Hittade ett par sportskor, jogging-sko modell, på Jula som är ganska bra för dom är inte särskilt varma och dom torkar snabbt om dom blir fuktiga. Till stadsbruk har jag äkta skinnskor från Kero, dyra men håller länge.

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #9 skrivet: 07 jul-18 kl 12:19 »
farmers' co-op ?
Konstigt, det här kom inte upp förrän idag!? Iaf, jag bor i Wales och ett lokalt kooperativ har ett par affärer i regionen som säljer grejor som bönder och smallholders behöver. Jag köper mest fodervete och strö till ankorna där, men de har även arbetskläder, hund- och hästrelaterat och lite blandat till kök, tvätt och trädgård.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #10 skrivet: 07 jul-18 kl 12:21 »
Mitt svar är rätt onödigt nu, men jag använder också jodpurs-dojor året runt. Jag har nyss köpt mitt tredje par av märket Mountin horse och dom har också stålhätta. Dom passar perfekt på mina breda och rätt flata fötter. För övrigt använder jag mest sandaler, vår o höst med strumpor i. Har ett par som är är ett nummer för stora och har tjocka sulor, dom är fula men skyddar bra om jag vill hålla på med till ex veden.  Hittade ett par sportskor, jogging-sko modell, på Jula som är ganska bra för dom är inte särskilt varma och dom torkar snabbt om dom blir fuktiga. Till stadsbruk har jag äkta skinnskor från Kero, dyra men håller länge.
Nä inte alls! Det är alltid bra att ta del av andras erfarenheter.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Alternativ till stövlar?
« Svar #11 skrivet: 19 jul-18 kl 14:36 »
Barfota fungerar bra för mig hela sommaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser