Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sinad brunn, luft i systemet  (läst 9274 gånger)

backwall

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
Sinad brunn, luft i systemet
« skrivet: 06 jun-18 kl 13:20 »
Hoppas någon kan hjälpa här. Brunnen sinade igår och tömde systemet helt på vatten.
Fick påfyllt och slog igång systemet igen, men det bara spottar och fräser.
Vattnet i båda kranarna är riktigt hett, tror det kan bero på att vattnet från varmvattenberedaren
backar tillbaka när det inte finns något tryck i systemet.

Men i alla fall, har fyllt på med vatten i det lilla hålet på "krom" delen på pumpen, luftat med "ventilen" upptill, men fortfarande
bara spottar det och det blir inget tryck. Kollat ballongen i och den har luft i sig som det verkar.
Kan det vara så att det är enormt mycket luft i systemet så man måste köra med kranar öppna inne eller så innan all luft är borta?
Brunnen ligger 300meter bort och med lite sluttning uppåt, har kört en hel del, men eftersom det inte blivit tryck än så slog jag av pumpen i väntan på svar från proffsen här.
Det hörs att det är mycket luft i rören från brunnen, behöver jag fylla/lufta för att pumpen ska kunna ta upp vatten?

MVH: Henrik


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #1 skrivet: 06 jun-18 kl 14:00 »
Jag öppnar första kranen. Fyller pumpen med vatten  i de lilla hålet. Och kollar så sugslangen har vatten.
 Sen kör igång till det kommer vatten urkranen

backwall

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #2 skrivet: 06 jun-18 kl 14:09 »
Jag öppnar första kranen. Fyller pumpen med vatten  i de lilla hålet. Och kollar så sugslangen har vatten.
 Sen kör igång till det kommer vatten urkranen
Förlåt om jag är sällsamt dum. :)
Öppnar första kranen? Inomhus menar du?
Fylla pumpen med vatten i det lilla hålet är jag med på vad du menar.
Kolla så att sugslangen har vatten, är det den slangen som går från behållaren och upp på bilden du menar? Hur kollar man det?

MVH: Henrik

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #3 skrivet: 06 jun-18 kl 14:28 »
Ja det kan vara enorma mängder luft i systemet.

Men...  Ett fel som kan uppstå är att backventilen nere i brunnen har fått in något som gör att den inte stänger tillräckligt.
Men vi oroar oss inte för det i nuläget då du har vatten i brunnen just nu.
Du behöver ha vatten för att kunna lufta systemet.
20 liter kan räcka men 40 är säkrast.
Fyll på i i påfyllningen närmast ingående rör, starta pumpen och se om det tar. Om allt är branschen skall det pysa lite lätt när du öppnar igen, fyll på mer vatten och upprepa tills det tar. I en del fall så är det lämpligt att ha en kran monterad där och en kärl med anslutning till det som man fyller på och så får det lufta väldigt långsamt.
Jag har drygt 70 meter till min brunn och det kan ta rejält med tid att få snurr på grejerna när det varit tomt eller nivån i brunnen är låg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

backwall

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #4 skrivet: 06 jun-18 kl 15:06 »
Ja det kan vara enorma mängder luft i systemet.

Men...  Ett fel som kan uppstå är att backventilen nere i brunnen har fått in något som gör att den inte stänger tillräckligt.
Men vi oroar oss inte för det i nuläget då du har vatten i brunnen just nu.
Du behöver ha vatten för att kunna lufta systemet.
20 liter kan räcka men 40 är säkrast.
Fyll på i i påfyllningen närmast ingående rör, starta pumpen och se om det tar. Om allt är branschen skall det pysa lite lätt när du öppnar igen, fyll på mer vatten och upprepa tills det tar. I en del fall så är det lämpligt att ha en kran monterad där och en kärl med anslutning till det som man fyller på och så får det lufta väldigt långsamt.
Jag har drygt 70 meter till min brunn och det kan ta rejält med tid att få snurr på grejerna när det varit tomt eller nivån i brunnen är låg.

Jättetack!
Ska testa detta under kvällen nu så hoppas jag att kunna få snurr på det. Och tänka på att det kan ta riktigt lång tid också.
MVH: Henrik

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #5 skrivet: 06 jun-18 kl 15:35 »
Förlåt om jag är sällsamt dum. :)
Öppnar första kranen? Inomhus menar du?
Fylla pumpen med vatten i det lilla hålet är jag med på vad du menar.
Kolla så att sugslangen har vatten, är det den slangen som går från behållaren och up8p på bilden du menar? Hur kollar man det?



MVH: Henrik

Har du ingen kran vid pumpen så får det bli den inomhus.
 Sugslangen är den som går ner i brunnen.
(På bilden så sitter där ingen slang monterad.
Det är hålet som går horisontellt ut från pumpen )
 Är där inte vatten  där så kommer man inte så långt😉

backwall

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #6 skrivet: 06 jun-18 kl 15:53 »
Har du ingen kran vid pumpen så får det bli den inomhus.
 Sugslangen är den som går ner i brunnen.
(På bilden så sitter där ingen slang monterad.
Det är hålet som går horisontellt ut från pumpen )
 Är där inte vatten  där så kommer man inte så långt😉
Då får det bli inomhus. :)

Då vet jag vilka slangar du menar. Den är kopplad rakt framifrån där ja, kan tänka mej att det kanske finns luft där också.
Men problemet har varit att den bara spottar in en mindre mängd vatten och massa luft in i huset. Men
jag ska följa ditt råd samt fylla pumpen i lilla hålet, köra, lufta, fylla tills det verkar dra ordentligt. Sedan får det stå bra länge
och pumpa dessa 300meter innan jag ger upp.
Vem vet, kanske jag får duscha till kvällen. :)

MVH: Henrik

backwall

  • Inlägg: 5
    • Bohuslän
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #7 skrivet: 06 jun-18 kl 16:20 »
Tack för alla underbara goda råd! Ska testa att få ihop det.
MEN nu har jag fått information som förklarar varför det strulat och inte löst sig med pumpen.
De 3000liter vatten som fylldes på i brunnen gick åt fel håll. Så torrt i marken runt här är det så
det rann undan. Fyllt på med lite till, men det kommer troligen rinna bort också.
Det blir nog cistern tills regnet kommer som det verkar.
Första gången på X antal år som detta skett. Om det någonsin tidigare har skett.

MVH: Henrik

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #8 skrivet: 06 jun-18 kl 16:57 »
Då får det bli inomhus. :)

Då vet jag vilka slangar du menar. Den är kopplad rakt framifrån där ja, kan tänka mej att det kanske finns luft där också.
Men problemet har varit att den bara spottar in en mindre mängd vatten och massa luft in i huset. Men
jag ska följa ditt råd samt fylla pumpen i lilla hålet, köra, lufta, fylla tills det verkar dra ordentligt. Sedan får det stå bra länge
och pumpa dessa 300meter innan jag ger upp.
Vem vet, kanske jag får duscha till kvällen. :)

MVH: Henrik

 Min behöver man bara fylla en gång och sen låta gå kanske 3-5min sen är där vatten i pumpen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #9 skrivet: 06 jun-18 kl 19:03 »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #10 skrivet: 06 jun-18 kl 21:10 »
På pumpautomater av den där typen med en rostfri kåpa över pumphuset, så finns det en O-ring innanför kåpan som ska täta mellan suganslutningen och det "inre" pumphuset. Om denna O-ring är dålig eller har tryckts ur sitt läge av någon anledning, så kan pumpen fungera någotsånär när den väl är igång, men den blir nästan omöjlig att lufta om den en gång har blivit torrkörd. Då återstår bara att plocka isär och lägga O-ringen tillrätta (eller kanske byta om den har tappat formen eller är hård eller sprucken). Om du ska skaffa en ny O-ring, så välj en som fungerar bra i vattensammanhang (t ex EPDM-gummi), inte det vanliga oljebeständiga nitrilgummit som är det man får om man köper O-ringar på en maskinfirma och inte frågar efter något speciellt material.

Om sugslangen inte har jämnt fall hela vägen från pump till brunn utan det finns en hög punkt någonstans på vägen, så kan det bli en luftficka där som gör det svårt att få igång anläggningen. Det kan vara bra att sätta ett T-stycke där och ett rör med plugg som går upp ur marken, så man kan fylla sugledningen därifrån.

Det är också viktigt att alla anslutningar på sugsidan (rörkopplingar mellan sugledning och pump, påfyllningspluggar mm) är perfekt täta så det inte kan ta sig in luft någonstans när det är undertryck i rören.   Dessutom måste bottenventilen i brunnen vara tät och fungera bra som backventil.

Det är ALDRIG mening att fylla en sinad brunn med vatten från annat håll, det rinner som du har märkt bara bort.

 

Wellwater

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Sinad brunn, luft i systemet
« Svar #11 skrivet: 19 jul-18 kl 12:00 »
Hej :) Har du fått någon ordning på vattnet?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser