Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvål och schampoo  (läst 2435 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Tvål och schampoo
« skrivet: 14 dec-04 kl 21:26 »
Här kan ni lägga upp de recept ni har och prövat vad det gäller tvål och schampoo.

Här är ett som jag använder....det är ett milt schampoo som inte löddrar så mycket (jag har ganska långt fint/tunnt hår, blont)

2 msk finhackad såpnejlikrot (eller om du använder blad o stänglar så tar du en handfull av detta)
1 "lätt" näve brännässla och kamomill
6 dl kokande vatten

Häll det kokande vattnet över nejlikan och örterna och låt det dra minst 30 min. Sedan silar du och använder avkoket när det svalnat.


Sanna

  • Gäst
Re:Tvål och schampoo
« Svar #1 skrivet: 15 dec-04 kl 09:17 »
Vad skulle du rekommendera till en som har mellanbrunt/kastanj, långt och tjockt hår? Salvia för mörkt hår har jag hört talas om, vet du isf hur man bereder den bäst? Fast problemet är att jag har slingat olika färger i håret. Bottenfärgen är mörk, sen har jag olika nyanser i slingor ovanpå (alternativt, ekologiskt och miljövänligt, eller hur? Fåfängan är tyvärr det sista som lämnar mig... :-[) Men så ligger det till...behöver nog då snarare kanske ett neutralt schampo. Några förslag?

Sanna  

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Tvål och schampoo
« Svar #2 skrivet: 15 dec-04 kl 12:45 »
Jag hade utgått från min "naturliga" hårfärg pga att det är de örter som hårbotten behöver. Använd samma bottensats men byt ut kamomillen mot salvian. Du gör på samma sätt annars.

Jag lägger upp en ny tråd här med olika örter för hårvård, så kan du prova dig fram vad ditt hår behöver mest, ofta skiftar det ju dessutom över året...

Fåfänga vet jag inte......trivs man med något, så ska man göra det tycker jag  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 6 användare (1 dolda)
Oskari, Nina W, Be, Tiomilaskogen, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser