Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foder till ankor  (läst 1818 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
foder till ankor
« skrivet: 23 jan-20 kl 19:24 »
Jag undrar om det räcker att ge mina ankor hel havre, korn, majs och ärtor, eller behöver de mer? Tips på vad jag kan ge dem mer, så de får en riktig foderstat.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: foder till ankor
« Svar #1 skrivet: 23 jan-20 kl 20:56 »
Byt ut havren mot vete.

Utöver det du nämner skulle grönt gräs vara bra också.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: foder till ankor
« Svar #2 skrivet: 24 jan-20 kl 13:59 »
De skulle behöva snäckskal också, när de värper.
En smidig väg är att ge dem hel spannmål, som du redan gör, och komplettera med värpkoncentrat för höns, så kan du vara säker på att de får i sig allt de behöver vad gäller vitaminer och mineraler. Majs innehåller mycket kolhydrater och ärtor mycket protein, så det kan du också fortsätta med.
Det är inte lika känsligt med fodret om de får gå fritt ute, då äter de automatiskt varierat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser