Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sedum att äta?  (läst 3587 gånger)

silas

  • Inlägg: 9
    • -
sedum att äta?
« skrivet: 17 feb-20 kl 18:55 »
Hej!

Någon som har testat att äta några sedum-växter som kan odlas inomhus, och kan ge tips på sorter?
Jag vill odla mer mat att äta inomhus, och behöver lättskötta växter som klarar sig länge utan omvårdnad. Är inte ute efter några stora mängder mat utan mer roliga saker att slänga i salladen. Har diverse kryddor, en malabarspenat och löparfetblad redan, men är sugen på mer! Hittar flera uppgifter om att "de flesta" sedumarter är ätliga - men nån som har testat och kan tipsa?

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: sedum att äta?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-20 kl 19:24 »
Kärleksört som växer vilt har jag testat att smaka på.  Smakar saftigt.  Det är ju en storväxt sedumart som jag också har sett odlad i trädgårdar.  Hur den funkar inomhus har jag ingen aning om.

Sen kan man ju grodda, tar ett par dar, kräver passning då, men så länge är man väl oftast hemma i taget och kan passa?.

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: sedum att äta?
« Svar #2 skrivet: 18 feb-20 kl 14:29 »
Ja, visst är kärleksört gott! Det var just den jag tänkte på när jag fastnade för upplysningen om att sedum i allmänhet skulle gå att äta :) Har tyvärr redan testat att ta in en kärleksört utan nåt vidare bra resultat - jag lyckades inte att få den att överleva inomhusluften.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: sedum att äta?
« Svar #3 skrivet: 18 feb-20 kl 16:50 »
Klipper du ner kärleksört och tar in kvistarna kan de klara sig en hel vinter i ett glas vatten. De får rötter och du kan plantera ut nya plantor till våren. De kanske inte kan växa inne i kruka men tar du in en ordentlig bukett kan du nog äta av den också om du inte tar för mycket och för ofta.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: sedum att äta?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-20 kl 07:27 »
Bare å klippe en liten bukett og sette i
vatten til den har røtter,og så sette i en
potte jord,vokser supert.Har 3 planter
som har bodd inne i mange år   ;)
There is no way to happiness,
happiness is the way !

 

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: sedum att äta?
« Svar #5 skrivet: 19 feb-20 kl 11:03 »
Har 3 planter
som har bodd inne i mange år   ;)


Aha, jag kanske bara hade otur med mitt inomhusförsök på kärleksörten då? Värt att försöka igen, håller med om att den är toppen!

Men är ändå nyfiken på att prova nåt nytt med, så om nån har testat fler sorter så säg till  :D

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: sedum att äta?
« Svar #6 skrivet: 01 mar-20 kl 13:48 »
Jag läste just en roman där de sa att man i Smögen åt taklök förr i tiden. Kan det vara  nåt?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

silas

  • Inlägg: 9
    • -
SV: sedum att äta?
« Svar #7 skrivet: 01 mar-20 kl 16:44 »
Spännande! Verkar i alla fall stämma enligt den här länken: http://rawedibleplants.blogspot.com/2012/04/common-houseleek-sempervivum-tectorum.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, Jon.b, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser