Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar  (läst 7872 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #20 skrivet: 19 apr-17 kl 12:56 »
Hahaha, ja höns och ankor äter liksom vad de kommer över   :-[ Alla djur har inte riktigt förmågan att själv känna vad de behöver ha i sig...
Men en slickhink går dom inte på. Så än en gång - för MIG passar det bättre!! Jag sköter mina djur och trodde man skulle kunna få ställa en enkel fråga utan att behöva redogöra varför jag gör på det sätt jag lärt mig av många, bla min uppfödare.

Kan tillägga att jag blev lite "varnad" för att ställa getfrågor här, då "vissa" anser sig kunna allt...jag trodde det var överdrivet. Men ärligt talat så blir det lite jobbigt.
Varför kan vi inte bara enas om att vi alla gör det som passar oss bäst??
Frågan gällde ju faktiskt inte hurvida det är bäst med hink eller granulat, vill man ha en sån diskussion så finns det säkerligen flera andra trådar om det??



SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #21 skrivet: 20 apr-17 kl 13:09 »
Jag tycker också det är konstigt att de getägare som använder mineralhink till sina getter inte kan tipsa dig om vilken produkt de använder.   ???

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #22 skrivet: 20 apr-17 kl 16:53 »
Jag använder den där mineralbaljan som inte finns längre, "Effekt för nötter* och getter" (typ), så den har både nötterna och getterna, följaktligen. Kan dock inte hålla med om att mineraler eller salt skulle vara särskilt dyrt, mtp hur lite det går åt per dygn. Jag har haft min balja i 3 år nu, eller rent av 4, och än finns det ett par av de 25 kilona kvar. Brukar hälla på melass om jag tycker att de verkar vara ointresserade av mineralerna, och sen är de som klistrade vid baljan :) .


*Nötter= nöt, nötkreatur i plural. Ett nöt, flera nötter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #23 skrivet: 23 apr-17 kl 13:23 »
Hahaha, älskar din böjning på nöt -nötter  ;D ;D Det är rejäl svenska det!

Undrar bara lite, hur länge kan man egentligen ha en mineralbalja?? Blir den inte gammal? Jag har nog haft min typ lika länge som du skräptanten, och visst finns det kvar även i min.
Men jag fick lite dåligt samvete när jag insåg hur länge getterna haft samma hink, så jag tänkte att jag måste byta...
Men visst, om man kan ha samma i så många år utan att den blir gammal, då är det ju inte alls dyrt med mineraler.  :)

Kanske jag är överförsiktig som trodde att den behöver bytas ut då?
Du får gärna berätta vad du går över till för balja sedan skräptanten, när det blir dags för dig att byta.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #24 skrivet: 23 apr-17 kl 19:29 »


Hur kan man bry sig om ifall en mineralbalja innehåller 200mg koppar eller 700mg istället för 800mg (vilket är frågeställningen i trådstarten) när man samtidigt tycker det är ok om getterna får i sig en tiondel eller en tjugondel så mycket mineraler per dag som de ska få i sig enligt rekommendationerna? Blir det inte kopparbrist då oavsett vilken sorts mineraler man väljer?

Äter inte getterna av mineralerna är det inte smakligt för dem, och man bör byta till något de äter, om man inte vill de ska få selenbrist, eller varför inte kopparbrist, trots att de innehåller 800mg per kg?

Jag förstår inte hur vissa av er resonerar. Och sen tror ni säkert att era getter kan reglera sitt mineralbehov själva, att de får i sig så mycket mineraler som de själva behöver för att de har ett sjätte sinne som vet att de behöver selen etc, eller hur? Visst tänker ni så? Det kanske bara är en fördel för er att mineralerna är äckliga och svåra att äta för då blir det billigare och mineralerna räcker längre?

Här är en artikel som handlar om att alla djur behöver mineraler. Och att de inte kan reglera sitt behov själva förutom NaCl, men ni kanske inte tror på det heller?
http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/not/kunskapsbank/artiklar/2013/e/430/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

När det gäller hållbarheten är det naturligtvis så att mineraler inte kan försvinna någonstans oavsett om bäst före datumet har gått ut, men att vitaminer är en färskvara. Det är därför man har vitaminer i det mineralfoder man serverar på vintern, men att man kan skippa det på sommaren (mineralbalja) då det är gott om vitaminer i färskt gräs. I hö så försvinner vitaminer allt eftersom.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #25 skrivet: 26 apr-17 kl 12:12 »
Det är stor skillnad i mineralbehov hos djur i olika stadier av sin livscykel.  Växande, dräktiga och digivande djur behöver förstås mer än sällskapsdjur.  Som jag förstått det är Nyfikenskånes getter rena sällskapsdjur?

  olivia.k:s länk är intressant, men kom ihåg Hammarbergs varning:  "Det är då man kan få förgiftningar.  Om djuren måste äta mängder av mineral för att få i sig salt."

  Det hände några gånger att mina getter förstörde smakligheten i sitt mineral genom att kissa i baljan.

  Nyfikenskåne, om vi skulle vända på resonemanget?  Har dina getter några som helst symptom på brist eller överflöd av något spårämne?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #26 skrivet: 27 apr-17 kl 16:05 »
Nu blir ju detta löjligt snart, har nu definitivt förstått varningen för att skriva frågor här!!

Jag kan ärligt säga, olivia k, jag fattar inte hur du resonerar heller?? Nu har jag känt att du försöker övertala mig hela tiden om vad mina getter ska äta. Vem är du??
Är du så enormt mer kunnig än alla andra som har getter?? Jag säger inte att jag kan allt, men nog måste du väl begripa att man först och främst litar på och lyssnar till sin uppfödare istället för någon som påstår sig kunna allt här? Min uppfödare har haft getter i herrans många år, jag har hälsat på många gånger under åren och vet att hennes getter mår absolut utmärkt!
Så självklart lyder jag hennes råd. Anledningen till att jag just nu inte väljer att kontakta henne är att hon har drabbats av en stor tragedi och har dragit sig undan, jag önskar henne allt gott och hoppas hon kommer tillbaka snart.

Mina getter mår alldeles utmärkt och ja det är sällskapsgetter. Annars hade jag väl nämnt om jag tänkt para dom.

Om du inte gillar min fråga så sluta svara då.

Vad jobbigt altt verkar bli här i getforumet...
 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #27 skrivet: 27 apr-17 kl 20:08 »
Om nu Nyfikenskånes getter är sällskapsgetter, så BEHÖVER de inte alls lika mycket näringsämnen av någon sort!  Att de mår bra är det viktigaste att titta efter!  Hink fungerar alltså bäst för dig.  Skillnaden mellan 700 och 800 enheter per kilo är väl ändå inte så stor?

  Om de verkar ha tröttnat på hinken, så kan du ju prova att skura ur den med vatten.  Ifall någon skulle ha råkat kissa i den!

  Jag hoppas verkligen att du känner dig välkommen hit, Nyfikenskåne!  :) :)  Med dina två raringar!  Det finns för övrigt flera här på gettavlan som har bara ett par sällskapsgetter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Mineralhink Granngården Nöt Eko med koppar
« Svar #28 skrivet: 19 maj-17 kl 21:16 »
Utan att ha läst igenom allt ni skrivit så vill jag rekommendera mineralbalja från Kvarnbyfoder som är lagom smakligt ;) Mineraler är viktigt och inget som man ska hoppa över. Skåne är mitt landskap också så berätta var du bor så kan vi kanske sambeställa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser