Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs  (läst 1475 gånger)

Hus-Modern

  • Inlägg: 14
    • Hus-Modern
Majs
« skrivet: 31 jul-07 kl 15:36 »
Nu har majsen perfekta små mini-kolvar. Någon som tagit tillvara minimajs? Vad är bäst, förvälla och frysa eller burkkonservera?

Någon som har burkkonserverat majskorn? Blir resultatet bra?
Syltning, saftning och bakning.

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Re:Majs
« Svar #1 skrivet: 01 aug-07 kl 21:37 »
Hejsan!
Tyvärr har jag inget svar på din fråga eftersom det är första gången jag odlar majs, men jag har en egen fråga som kanske du eller nån annan kan svara på. Jag blev lite sen med mitt bygge av drivbänk på balkongen, så jag sådde inte majsen förrän i början av juli. De är nu 60-70cm höga. Tror ni att jag hinner få nån majs? Behöver de bli ca 1.5 m som det står på påsen innan de börjar blomma?
Tack på förhand.

Hus-Modern

  • Inlägg: 14
    • Hus-Modern
Re:Majs
« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 11:27 »
Hos oss är det lite blandat, en del plantor är lite lägre och blommar iallafall. Tror inte att höjden är det som sätter igång blommningen.
Vår majs såddes i början på maj. Vi har både fodermajs och sötmajs. Den söta är lägre och senare i utvecklingen.

Hittade en bra sida med info om hanteringen av majs:

http://www.pickyourown.org/howtocancorn.htm
Syltning, saftning och bakning.

hnorbeck

  • Inlägg: 13
Re:Majs
« Svar #3 skrivet: 05 aug-07 kl 22:12 »
Har för mig att majsen har ca 95 dagars utvecklingsfas. Från grodd till färdig frukt. Skulle väl innebära mitten på oktober för din del. Räcker värmen och ljuset då för att utveckla mogen majs?  

Beror väl på var du bor. Bara det inte kommer frost så fortsätter majsen att växa. Lite lätt frost (sån som får squashbladen att segna ner) brukar i alla fall min majs klara dessutom.
Annars gör man så att det som inte hunnit mogna äter man som minimajs. Gottigott!

 

symbiosis

  • Inlägg: 49
  • Jojo
Re:Majs
« Svar #4 skrivet: 08 aug-07 kl 10:52 »
Tack för all hjälp!
Jag tror på en lång och sen sommar så det blir nog en fantastisk skörd. Lycka till med konserveringen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser