Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på hur man lär hunden att skilja på höger å vänster?!  (läst 5538 gånger)

Staina_

  • Inlägg: 33
    • Dalarna
 ???hur får jag min bodercollie att lära sig att skilja på höger å vänster ??? :-*
hon är väldigt läraktig men jag vet inte hur jag ska göra ????
vädjar om tips på detta !'
hon är över året nu å vallar kor,getter ,lamm,katter!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hej Stina

Det är faktiskt ganska enkelt dock något tidskrävande.
Börja med att lära hunden gå fot ordentligt, dvs med sin skuldra i rak linje med dit ben. Sen går du runt i rutmönster, och varje gång du svänger (tvärt 90 grader) säger du "vänster" resp "höger". Samtidigt som du puttar till hundens skuldra så att den svänger.

Jag lärde min egen hund "vänster-fot" "höger-fot" i ett ord, och det tog inte lång tid innan han förstod, han viker av tvärt i en 90 graders sväng utan att jag behöver putta honom mot skuldran med låret.

Nästa övning får hunden att verkligen fatta galoppen:
Du sätter hunden bredvid dig, så att hans skuldra lutar lite mot ditt lår och så ger du han komando "vänster" resp "höger. Då ska han lyfta rumpan och ta 1 steg åt sidan och sen sätta sig omedelbart igen. Ungefär som en soldat vänder på sig.

När han kan det åt båda hållen utan att du behöver upprepa komandot går du till nästa övning.
Du sätter hunden framför dig och lägger tydligt ner 2 godisbitar en till vänster och en till höger om hunden. Inte så nära att den kan sträcka sig fram och ta dem. Sen ger du han tillåtelse att ta den godis som ligger antingen till höger eller vänster.

När min hund får äta något säger jag alltid "varsågod" Så följande kommandå blir "vänster-Varsågod", alltså hör hunden: Jag får nu lov att ta vänster godis.

Upprepa detta momentet tills vänster fungerar innan du går över till höger. Hunden kommer att bli mycket förvirrad i början när han inte får ta den andra godisbiten men den lär sig med upprepning.

NÄr du anser att han har förstått kan du börja använda dig av höger och vänster när hunden går framför dig. Hunden bör i detta läget veta vad det betyder och vika av lite åt ena eller andra hållet, beröm då, även om hunden bara "tenderar " att gå åt sidan.

Med andra ord, tidskrävande, men det går, min hund har varit otroligt lättlärd och det tog mig en månad att sätta höger och vänster så hårt hos honom att jag numera kan skicka honom höger och vänster när han drar en släde eller kälke framför mig.

Lycka till!

KImma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Det går också att lära in när man går på promenad med hunden kopplad. När man svänger till vänster säger man vänster osv. Hunden behöver inte gå fot.

Det finns böcker om hur man tränar vallhundar på bibban.

Ska hunden valla/ tävla är det viktigt att kommandona och inlärningen blir rätt.
Då ska ju hunden gå ut ifrån föraren i höger/vänster gir och inte lära sig koppla ihop fot/vänster fot/höger.

Tyvärr vet jag inte var min vallhundsbok  :-[ är f n men om jag hittar den kan jag ju återkomma.


Hälsar
Bondmoran som blev sugen på att börja träna med hundarna igen
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Oj oj...Kan alla hundar lära sig detta? Då ligger jag i lä :-) Jag är vänster- högerblind och likaså min mamma. Jag måste alltid göra några sekunders överslag i hjärnan där jag konstaterar vilken hand jag skriver med, och först då vet jag vad som är höger, och då måste rimligen den andra handen vara vänster.

Jag är 35 snart och har än så länge överlevt med denna metod. Men när jag är stressad eller måste ta snabba beslut, tex vid livlig trafik, där någon i en korsning uppmanar mig att svänga höger, tja, då kan det lika gärna bli vänster, det är ju 50% chans att jag svänger åt rätt håll.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
Ville bara återkoppla till vad "bondmoran" säger -det går bra att göra det med kopplad hund. Själv änvänder jag både kommandoord och visselsignaler. Min erfarenhet är att det snabbaste sättet att träna in höger och vänster är medels cykling. Cyklingen gör att hunden måste vara mer uppmärksam på vad du gör - eftersom det går lite fortare än att gå. Vilket även ger lite simultanträning både för dig och hunden och så får ni bra med motion ;)

Du börjar med att först svänga sedan ge kommado och sedan gradvist förändra det till att först ge kommado och sedan svänga. Men kom ihåg att köra olika vägar hela tiden - hundar snappar lätt upp vanor.

Efter att du tränat "höger" och "vänster" cyklandes och du märker att hunden fatttar (bror på hur ofta du gör det, ponera att du cykeltränar fyra ggr om dagen så bör den lära sig det grundligt på en vecka), så är det bara introducera kommandona i nya situationer. Som all träning gäller det att vara super-konsekvent (vilket oftast är svårast för tvåbentingen...)

Du kan även utveckla det till kommandon som: fot, stanna, frammåt, etc.

Tilläggas kan att jag har Border Collie.
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 09:02 av PopCorn »
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

butler

  • Gäst
knyt ett band runt høger ( eller vænster) framben ett tag samtidigt som du trænar den vad som ær høger och vænster :)

Staina_

  • Inlägg: 33
    • Dalarna
tack för alla tips men nu har jag redan lärt henne höger å vänstér ,,,sa höger å pekade höger å skrek nej om hon gick fel å nu behöver jag inte peka längre ,det lärde hon sig snabbt

Alfa

  • Gäst
???hur får jag min bodercollie att lära sig att skilja på höger å vänster ??? :-*
hon är väldigt läraktig men jag vet inte hur jag ska göra ????
vädjar om tips på detta !'
hon är över året nu å vallar kor,getter ,lamm,katter!
Hej!
Hade en kompis som höll på mycket med agillity. Hon hade en boder/schäfer tik.
Hon ställde upp två hinder mittemot varandra efter varje hinder stod en hink. Hon visade hunden med stora gester att hoppa över de vänstra hindret och komenderade vänster i hinken låg en godis. Sen övade hon höger, man är ju tvungen att lägga go´dis i den hink åt viket håll man tänkt träna. Om hunden tar fel håll ska det ju inte ligga en godis i hinken. Alltså bara belöning när hunden gör rätt. Lycka till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser