Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna russin  (läst 6320 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Egna russin
« skrivet: 22 aug-04 kl 15:53 »
 :)
Jag vill gärna göra egna russin. Men jag har ett begränsat utbud av frukter och bär, så jag undrar vad som är bäst att använda. Det jag har till gång till är rönnbär, äpplen, krusbär, vinbär, nypon och blåbär.
Torkar man dom bara i ugnen, eller hur gör man bäst egna russin?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Eulalia

  • Gäst
Re:Egna russin
« Svar #1 skrivet: 25 aug-04 kl 15:28 »
torkade blåbär är mums!

De gånger jag har gjort har jag lagt ut dem på ett nät och luft/soltorkat.
Enklare kan det inte bli.

Rönnbär, de är ju ganska sura, men blir lite bättre om man ger dem en avkylning i frysen över natten..undrar om de blir ok att torka sedan?
Kanske ska man sockra dem litegrann innan man lägger dem på tork?

berätta hur du gjorde och hur det blev om du .testar rönnbär...äh förresten ska jag testa själv, för det verkar bli ett bra
rönnbärs-år :)

svindelspindel

  • Gäst
Re:Egna russin
« Svar #2 skrivet: 21 jun-05 kl 11:24 »


Rönnbär, de är ju ganska sura, men blir lite bättre om man ger dem en avkylning i frysen över natten..undrar om de blir ok att torka sedan?
Kanske ska man sockra dem litegrann innan man lägger dem på tork?



 Att först frysa dem snabbt för att sedan torka direkt är superbra. Äter man sedan ett om dagen får man massa bra vitaminer under vinterhalvåret.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Egna russin
« Svar #3 skrivet: 05 jul-05 kl 23:06 »
Det går att torka vinbär och de får lite "russinkonsistens". Har inte provat själv men läste det i en bok; " rätt och slätt ur naturen" tror jag det var.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Sundance, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser