Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar en getabock?  (läst 2719 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Hur fungerar en getabock?
« skrivet: 27 feb-08 kl 20:03 »
Hej,

jag vill veta hur en getabock beter sig! Jaha säger ni, vad menar du med det?

Jo,

jag har en väldigt vacker getabock som heter Thore, han tillhör en bockring i Dalarna, han är 4 år gammal och han har varit hos oss i ca 6 veckor.
Sedan tidigare har jag två vackra töser framavlade av Gruff  i mitt "stall". Thore hämtade jag i början av januari detta år. Thore är fyra år gammal och otroligt vacker...men... han är den störste av bockarna BRUSE!!....enligt honom själv.


Min fråga är: Hur skall jag kunna bemästra honom på getavis? Vad kuvar en getabock? Jag måste veta eftersom det är ett stort problem för mig!

kram/angelica
Älskar djur... människor också!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-08 kl 20:32 »
Thore's fd. husse frågade mig senast idag om jag visste hur det hade gått. Så ring till honom vetja, för de mest aktuella tipsen om just denna individ :) För individer är dom ju, sannerligen. Viktigt är nog att man aldrig visar sig rädd eller ens tveksam, så att dom ser det. Och backa ALDRIG när han kommer. Om min Totte här hemma blivit lite väl prövande, välter jag honom och så får han ligga där med mina händer placerade över honom tills han slappnar av och visar att han givit sig.

Så kan det ju vara så med en bock, att man får acceptera att just den individen inte är så kelen. Att ordna så att man kan mata i höhäck och sköta vatten utifrån hagen t.ex.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-08 kl 21:33 »
Hej!

Av och till fick jag ha uppgörelser med bockarna om vem som bestämmer. Välte också omkull dem, ibland svårt, de har ju ett ben i varje hörn. Om bocken har horn underlättar det ikulläggandet. Sedan fick man hålla honom, som Gruff säger, tills han ger sig.

Om man inte hinner lägga honom brukar ett stadigt tag i skägget hjälpa för stunden, så att situationen lugnar ner sig. Visa aldrig att du blir rädd eller tveksam. Du är bockchef!


Edgar

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-08 kl 21:47 »
Vill man välta ett får eller get skall man om man står vid sidan av djuret greppa fram och nakben på motstående sida och dra dom hastig mot sig samtidigt som man ger djuret en knuff med överkroppen eller knäet. Är man resolut och snabb funkar det varje gång.

 

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #4 skrivet: 28 feb-08 kl 13:10 »
Tackar för era svar!!

Jag skall försöka praktisera ikullvältandet!! PUH ;D
Älskar djur... människor också!

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #5 skrivet: 29 feb-08 kl 10:26 »
Ikullvältandet är en bra teknik. Det är dock viktigt att man tar tag i benen OVANFÖR "knät", annars kan man bryta dem!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-08 kl 15:15 »
Det var bra att du sade det!!!

Älskar djur... människor också!

fröken fröken

  • Inlägg: 83
  • skogstokig
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-08 kl 23:31 »
.. det är just viktigt att inte bara kasta omkull, utan verkligen hålla honom tills han ger sej, han ska ha slutat försöka resa sej och slappnat av fast du håller honom. Han ska ge sej psykiskt.. Det jag har skrivit på tråden "alltid snälla getabockar" gäller ju mest unga bockar eller de som är snällare, men teoretiskt gäller det alla bockar..(/djur)

Jag är mycket intresserad av getternas beteende.. bara för att vara besvärlig kan man ju fråga: brottas bockarna i naturligt tillstånd? är det det bästa sättet att handskas med en besvärlig bock. Visst fungerar det, men.. Om man är liten och har en väldigt stor bock t.ex. ? Det finns ju människor som hanterar bråkiga djur som är omöjliga rent fysiskt att lägga omkull...
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur fungerar en getabock?
« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 00:48 »
Jo, man har ju sett getter som varken är så stora eller bråkiga bara slänga onda ögat efter någon som genast backat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1199 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser