Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Att rama eller inte rama..."  (läst 4715 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #20 skrivet: 13 jan-14 kl 17:33 »
Hej Kap Horn!

Nu tycker jag Du jämför äpplen å päron!

Hälsningar

Herman.



fler äpplen och päron!


Samma här som där...teckenen att "något" inte står rätt till finns överallt, om det är

http://www.di.se/artiklar/2014/1/13/grisvirus-hotar-baconpriset/
ob nun PCD eller CCD...


SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #21 skrivet: 13 jan-14 kl 18:22 »
Hej Kap Horn!

Va bra,då stiger nog honungspriset ochså!

Hälsningar

Härman

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #22 skrivet: 13 jan-14 kl 19:33 »
Tack för att du lagt ut bilder på din fina kupa Kap Horn!

Hoppas att vi på alternativ kan få följa dina bisamhällen och skötseln av bina när du kommit igång! Skulle vara spännande att följa dig under några år så vi andra kan se det hela i praktiken.

Ha det gott!
Biodlande torpare med hund och gäss.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #23 skrivet: 13 jan-14 kl 19:39 »
Håller absolut med  :)

Detta är OT, tråden handlar ju om ramar, men ju större och starkare ett bisamhälle är desto hälsosammare upplever jag det. Deras instinkt säger dock att inte bli stora och starka om de inte får jobba utan då istället spara sig ur krisen. Jag själv tycker det är en felaktigt uppfattande av binas värld att vi skulle pressa dem när de får samla mer, tvärtom visar de stress om de blir svaga, och att bli svag är följden av för lite jobb för bin.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #24 skrivet: 13 jan-14 kl 20:51 »

Hej Forestman


Tack, vi får väl se...med tanke på den föga konstruktiva diskussionen hitintills på eventuella alternativ som jag har stött på i detta forum så återstår det att se om jag vill utsätta mig för det!
Men antagligen så gör jag det ändå!



Hej Olof


OT hit eller dit...alla tråder blir förr eller senare OT, somliga kommer tillbaka till temat, andra inte eller det skrivs inga fler inlägg.

Så sent som förrigår läste jag en kort avhandling om just biets "sysslolöshet" (tyvärr hittar jag inte länken nu).
De kan vara sysslolösa och har inga "problem" med det.

Det är en missuppfattning att de blir "rastlösa".
Man följde ett visst antal bi i ett samhälle, olika åldrar dessutom, med radiosändare...det visade sig att även ett bi kan vara "layed back"
Det verkar snarare så att det är vi människor som tolkar in vara egna beteenden.

Ett samhälle kan bli svag av olika anledningar: en dålig drottning, sjukdommar, förgiftningar, för lite mat men jag har svårt att tänka mig att de blir det för att det inte finns en massa att göra.

Bilden av det "flitiga biet" är mera ett mänskligt påhitt.
« Senast ändrad: 13 jan-14 kl 23:32 av Kap Horn »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #25 skrivet: 13 jan-14 kl 22:00 »
Att ett enskilt bi inte har något att göra och därmed vilar är inte samma sak som att samhället är sysslolöst.

De sysslolösa bina är av två typer. Den ena är sådana som för tillfället inte har en uppgift. De andra är sådana som kommer att sättas i arbete så småningom, de brukar jag kalla "lagerbin" eftersom jag tycker det beskriver på ett bra sätt vad syftet med dem är.

Enskilda bina har en hälsostatus men den är determinstisk, t.ex. en sammanlagd flygsträcka på ett visst antal km, kan mata upp ett visst antal larver etc.

Det är samhället som är superorganismen och som har en hälsostatus vi biodlare kan bedöma. De enskilda bina förbrukas av att arbeta, men arbetet är nödvändigt för att superorganismen ska utvecklas och må bra. De enskilda arbetarna kommer att hugga in i allt arbete som finns att göra - och därmed bidra till superorganismens välmående.

Finns inget att göra så "åldras" superorganismen, medan de enskilda bina inte gör det i någon större utsträckning.

Om man vill undvika att slita ut de enskilda bina har man missförstått vad ett bisamhälle är.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #26 skrivet: 13 jan-14 kl 22:17 »

Hej Olof


Det är enbart sista satsen som jag inte får någon rättsida på...


Vem är man och hur /vad vill man undvika? Är det "arbetsgivaren" dvs biodlaren? Ser han till att det enstaka biet slits ut för samhällets bästa?


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #27 skrivet: 13 jan-14 kl 22:38 »
Det är enbart sista satsen som jag inte får någon rättsida på...

Vem är man och hur /vad vill man undvika? Är det "arbetsgivaren" dvs biodlaren? Ser han till att det enstaka biet slits ut för samhällets bästa?

Jag tolkade din formulering nedan som att det var moraliskt fel att låta bina jobba.

...Enligt min mening, så återspeglar även den "moderna" bihållningen dagens synsätt...mera, ännu mera...tillväxt och det till vilket pris som helst.
Så är det med det "moderna" lantbruket, den "moderna" tillverkningsindustrien...yes, You name it.
Det är därför en "modern" ko kan ser nästan grotesk ut...och av samma anledning har man en gång it tiden gjort större celler i mellanväggarna.
Större bi =  mera honung var tanken bakom.

Varför tror du att dagens biodlingar (de som skall ge avkastning och försörjning) skulle vara anorlunda "utformade" än "äggfabriker"?
Efter allt vad jag har läst, så är det knappast någon skillnad i synsättet mellan "indutrihonungsproduktion" och annan "industridjurhållning".
Och eftersom "proffsen" påverkar, så...de kan jo inte ha fel, eller?

Och varför skulle det inte vara rätt och bättre? Skörden blir jo större!
(att sedan "någon" alltid betalar priset, det är en annan femma och skall helst inte diskuteras)
...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #28 skrivet: 13 jan-14 kl 23:28 »
Hej Olof

Tja, det beror på hur man själv vill tolka det:

Jag kan bi (eller andra, tex min besättning ombord) låta jobba, eller ochså kan jag låta de jobba!
Eftersom jag gör det första, så blir det väl detsamm med bina.

Där kanske moralen kommer in i bilden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser