Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får i vintertid  (läst 2386 gånger)

sussi

  • Gäst
Får i vintertid
« skrivet: 18 apr-05 kl 20:33 »
HEJ
Jag tänkte höra mer er som har erfarenhet av får. Har tänkt att skaffa  5 får. Jag har sommarbete. Jag har tänkt att göra ordning i vinter så att dom kan gå ut och in som dom själva vill. Men då har jag inte möjlighet att ha dom på samma ställe. Jag har hört att det räcker med en rasthage till dom på vintern. Vet någon hur stor den bör vara? Och hur stort huset bör vara?
Hur mycket vatten räknar man med att ett får dricker?
Räcker det med hö till tackor? Har ni något förslag på någon mindre ras?

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Får i vintertid
« Svar #1 skrivet: 20 apr-05 kl 10:50 »
Hej!

Det är en klar fördel att ha flera rastfållor i anslutning till fårhuset. Då kan du växla fålla så att de inte går i samma varje år. Lammen får inte vistas i den rastfålla som tackorna använt under vintern p g a risk för infektion av coccidier.

Ju större rasthage desto bättre. Enligt KRAVs regler ska varje tacka ha tillgång till minst 2,5 kvadratmeter rasthage. Detta tycker jag är alldeles för lite för att det ska funka bra. En liten hage blir lätt gödselbemängd och upptrampad. Till fem får bör du nog minst ha några hundra kvadrat.

Om det är möjligt är det bra att odla något i vinterns rastfålla under sommarhalvåret. Då vänds den parasitsmittade jorden ner och näringen i gödseln tas om hand av växterna.

Om fåren har tillgång till rasthage bör de ha en inomhusyta på minst 1,5 kvadratmeter per tacka enl KRAVs regler. Djurskyddslagen kräver möjligen något mindre yta? Det är bättre att ta till i överkant när det gäller ytan. Du vill kanske även få plats med lamningsbox när det är dags för lamning t ex?

Får dricker inte så mycket förutom när de ger di. En hödiet medför större vattenåtgång jämfört med om de äter ensilage eller går på bete. Till fem får räcker det gott med en vanlig hink, zinkbalja eller liknande.

Det är omöjligt att svara på om det räcker med hö. Det beror helt på höets näringsinnehåll samt fårens näringsbehov. Ett bra hö räcker troligen under lågdräktigheten om tackorna är i bra hull efter betessäsongen men du kan behöva komplettera med kraftfoder under högdräktigheten, speciellt om de har fler än ett till två foster, om det är ungtackor som fortfarande växer etc. Jag har själv gutefår som enbart får ensilage. Men då är det också ett mycket bra ensilage med hög energi- och proteinhalt samt relativt låg fiberhalt. Fiberinnehållet i grovfodret begränsar hur mycket fåren kan äta. Ju senare skördat grovfoder och ju mer gräs i förhållande till baljväxter desto högre fiberhalt.

Förutom bete, hö eller ensilage måste de alltid ha tillgång till mineralfoder och saltsten, gärna med koppar, såvida det inte är får av raserna texel eller osfriesiska mjölkfår.

Förslag på mindre ras? Roslagsfår och en del andra allmogefårraser är relativt små. Kolla under "hemsidor", "Lantraser", "får" här på Alternativ.nu!

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

//Småbrukaren

sussi

  • Gäst
Re:Får i vintertid
« Svar #2 skrivet: 29 apr-05 kl 21:21 »
 :)Hej
Jag måste bara tacka för ett bra svar.

Rosovja

  • Inlägg: 18
    • Svensbygården
Re:Får i vintertid
« Svar #3 skrivet: 21 maj-05 kl 10:32 »
Kolla in www.allmogefar.se där kan du läsa om alla allmogefår raserna, som allihopa är mindre än dom "vanliga" raserna.
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser