Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Falsk övervakningskamera klokt?  (läst 3754 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Falsk övervakningskamera klokt?
« skrivet: 15 jun-08 kl 02:37 »
Kan sådana här från Jula vara klokt att sätta upp, finns det verkliga som ser ut så?


Citera
Kameraatrapp
Överlista tjuven! Kameraattrap med verklighetstroget utseende. För inom- eller utomhusbruk. Drivs med 2 st 1,5 V AA-batterier. Levereras med monteringsskruv och plugg. Ø115xH70 mm. (Artnr: 441028)
49:-



http://www.jula.se/EsaImages/item/master/441028_d.jpg


Annars är nog risken att oönskade besökare vet och kanske även tror att larmet är falskt.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Vilse

  • Gäst
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-08 kl 05:21 »
jag aer lite kluven till det haer med falsk kamera eller inte.
det beror paa vem det aer som kommer,,
naan som aer hoeg paa droger laeser inte varningsskyt om kamera och ser inte kameran och bryr sej inte alls.

men det kan ha given verkan paa saana som inte laeser kataloger och vet hur en kamera ska se ut eller inte.




jag har satt upp en skylt som saejer: smile you are on camera paa min infartsgrind.
(det aer ganska vanligt haer nere med fruktodlingar som har kamera oevervakning foer det kommer folk o plockar rent nattetid,,kiwi o avocado o feijoas)
sen har jag en billig fusk kamera pa garageveaggen.




Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-08 kl 09:23 »
If it doesn't work, chrome it!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-08 kl 22:17 »
Vi hade rätt mycket hantverkare springandes på jobbet när det skulle byggas nytt. Dessa herrar ägnade sej åt att förstöra luften på en av våra toaletter, dom sket septiktanken full utan att säga till, och så där.
Jag monterade upp en liten webbkamera (inte inkopplad) i taket på toan.
Efter någon vecka kom en målare farandes som ett jehu upp till min kollega i kontrollrummet, och han hävde ur sej diverse uttryck med både horn och svans, kontentan var att "kan man inte ens skita i fred på det här stället??". Min stackars ovetande kollega fick försvara sej så gott han kunde, han menade att det var nog fläkten som målaren sett! Målaren blev skogstokig när han fick höra det, och gick på ett par vändor till...
...men han gjorde nummer 2 hemma i fortsättningen. En vecka senare gick han i pension.


Kameran sitter där än.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-08 kl 22:36 »
Kan sådana här från Jula vara klokt att sätta upp, finns det verkliga som ser ut så?



http://www.jula.se/EsaImages/item/master/441028_d.jpg


Annars är nog risken att oönskade besökare vet och kanske även tror att larmet är falskt.

Vad är du ute efter? Glöm det där med atrapper. En komplett övervakningsutrustning är inte så himla dyrt. Men behöver du det? Är det det samhället vi vill ha?
Har du inga grannar (eller är det de som är problemet). Ett engagerat grannskap där man har lite koll på varandra är en betydligt bättre lösning. Andra lösningar finns också men kameror och atrapper skulle ju få ens polare att tro att man blivit paranoid.

ES

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-08 kl 23:01 »
Självfallet är det trist att samhällsutvecklingen går åt det hållet att snart sagt gemene man behöver skaffa sig övervakningsutrustning, larm, vakthund, stängsel och sjuttioelva lås för att kunna känna sig något så när trygg.
Har man "nyfikna grannar" som håller koll så kanske det kan vara ett bättre alternativ.
Sedan om polarna tycker att man blivit paranoid för att man sätter upp kameror så får väl det stå för dem.
If it doesn't work, chrome it!

Vilse

  • Gäst
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-08 kl 00:12 »
min man maerkte inte att hovslagaren varit i vaar hage o verkat haesthovar aeven fast det aer bara 40 meter fraan huset!
hovslagaren bara gled in och faangade haest och gjorde sitt  jobb och koerde sen iveag.
totalt ljudloest, inte ens hundarna sa naat!
(hon parkerade vid stora vaegen och gick upp genom hagen)

det hade lika bra kunnat vara naan med is i magen som ville stjaela en haest eller ett lamm.

jag ska saetta upp en oevervaknings kamera i mitt naesta boende!

naan rekommendation om vad at saetta upp och goera det saa billigt som moejligt??
enkelt aeven foer den som inte aer teknisk,,

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #7 skrivet: 17 jun-08 kl 18:11 »
Enklast är väl nått trådlöst kan jag tänka. Kolla in Teknikmagasinet eller Clas Ohlsson.

Själv tänkte jag sätta en GPS på alla mina får och ägodelar samt hägna in min tomt. Sova ska jag sluta med så jag kan sitta vaken och bevaka min familj.

Finns det något som säger att det hjälper med ökad bevakning och larm? Tyckte mig läsa en artikel häromdagen i Göteborgs-Posten om att det ändå som hjälper är grannsamverkan. Rätta mig om jag har fel!

ES

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #8 skrivet: 17 jun-08 kl 20:38 »
Tyckte mig läsa en artikel häromdagen i Göteborgs-Posten om att det ändå som hjälper är grannsamverkan. Rätta mig om jag har fel!
ES

Jo det är nog bra men, det effektivaste vore förstås att låsa in buset och kasta bort nyckeln...
If it doesn't work, chrome it!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #9 skrivet: 18 jun-08 kl 14:09 »
Jo det är nog bra men, det effektivaste vore förstås att låsa in buset och kasta bort nyckeln...

Ja det varianten på argumentation dyker ju upp titt som tätt. Vem är bus?

ES

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #10 skrivet: 19 jun-08 kl 10:27 »
Ja det varianten på argumentation dyker ju upp titt som tätt. Vem är bus?

ES

Vet du inte det?
OK låt mig förklara då.
Bus är en beteckning på de personer som inte kan skilja på mitt och ditt.
If it doesn't work, chrome it!

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #11 skrivet: 19 jun-08 kl 16:45 »
Vet du inte det?
OK låt mig förklara då.
Bus är en beteckning på de personer som inte kan skilja på mitt och ditt.
Så om jag hittar en krona på marken och stoppar den i fickan så är jag "bus" och ska tillbringa mitt liv bakom låsta dörrar då nyckeln är bortkastad?
Har du själv tagit något som tillhör någon annan?

ES

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #12 skrivet: 19 jun-08 kl 23:33 »
Nu handlade denna tråd om att skydda sitt hem mot inbrott med ev. hjälp av övervakningskamera och inte om du skulle råka hitta en krona på marken och lägga beslag på den.
Självfallet betecknas du inte som "bus" för detta.
Naturligtvis har jag inte stulit annans egendom eftersom jag kan skilja på mitt och ditt.
If it doesn't work, chrome it!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Falsk övervakningskamera klokt?
« Svar #13 skrivet: 25 jun-08 kl 22:52 »
Att låsa in buset en längre tid strider emot all vetenskap och är dyrt, fåtalet behöver inkapaciteras. I ovetenskapliga USA med privata lönsamma fängelser lobbar man för fler fångar.

Frun köpte kameran som åker upp om den är trovärdig, bus-proffsen letar efter problem, etikett om larm räcker långt. En kamera skyddar emot brott när man är hemma eller ej.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser