Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hinner jag så om vallen och skörda i år  (läst 347 gånger)

JuliaMF

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Hinner jag så om vallen och skörda i år
« skrivet: 07 maj-24 kl 14:20 »
Hej!
Helt novis och behöver rådfrågring och vägledning  :) Vi har köpt en en liten hästgård och sett fram emot att slå eget hö i sommar. Det rör sig om ca 3-3,5 ha vall. Vi har införskaffat oss en gammal traktor, trummslåtter, strängare/hövändare och en löspress till ändamålet. Då dryga 2 ha har använts som foder till mjölkkor börjar jag nu bli väldigt fundersam om jag tänkt riktigt rätt vad gäller att slå hö på detta. Jag tror, utan att veta säkert, att det är engelskt rajgräs som växer där. I alla fall är det en grövre grässort. Är det rätt av mig att bli lite orolig att detta kommer bli vanskligt att få det tillräckligt torrt innan det pressas? Är det bättre att så fort som möjligt ploga upp, gödsla med det hästgödsel vi har och så en helt ny vall? I så fall; kommer vi hinna ta en skörd i sommar eller måste vi vackert vänta till nästa?
Vi har ingen gödselspridare eller såmaskin. Kan man gödsla och så ändå och i så fall hur?
Tacksam för svar  o:)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hinner jag så om vallen och skörda i år
« Svar #1 skrivet: 07 maj-24 kl 14:57 »
Jag tror att det bästa är att låta vallen ligga den här säsongen, och ge er på att plöja upp den först till nästa säsong, om det skulle behövas.

Vi har haft alla möjliga varianter på vall, allt från nysådd vall med westerwoldiskt rajgräs och vallblandfrö, till vall som inte blivit plöjd på 25 år. Gräset blir som regel hötorrt oavsett sort, bara det är några dagar med soligt väder, och ni vänder varje dag. Mjölkbönder brukar vara noga med sina vallar, så jag tror det blir bra även till era hästar.
En löspress gör i princip en löshö-tuss med 2 snören löst knutna runt, så skulle det vara ett akut överhängande spöregn, kan ni köra in höet ändå, även om det inte är knastertorrt. Har ni skulltork med torkfläkt är det ännu bättre, löspressade "balar" går utmärkt att skulltorka.

Om ni vill, kan ni köra ut lite dynga på vallarna nu direkt, och välta ner om det är klumpar. Det blir alltid bättre skörd om det är gödslat! Har ni ingen granne som kan sprida gödseln åt er för lämplig betalning? En gammal ringvält kostar inte många kronor (även om den låter desto mer), så det kan vara värt att köpa en egen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16985
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hinner jag så om vallen och skörda i år
« Svar #2 skrivet: 07 maj-24 kl 15:00 »
Det de flesta bönderna hos mig gör när dom bryter vallen är att så död och då ofta havre och samtidigt så i vallfrö.
Då har dom en skörd av säd första året samtidigt som att vallen kan etablera sig i god ordning.

Dvs, räkna inte med gräs första året.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JuliaMF

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Hinner jag så om vallen och skörda i år
« Svar #3 skrivet: 07 maj-24 kl 18:03 »
Tack snälla för svar!
Då har jag lite mer hum om hur vi ska tänka 😀

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hinner jag så om vallen och skörda i år
« Svar #4 skrivet: 07 maj-24 kl 19:15 »
Det de flesta bönderna hos mig gör när dom bryter vallen är att så död och då ofta havre och samtidigt så i vallfrö.
Då har dom en skörd av säd första året samtidigt som att vallen kan etablera sig i god ordning.

Dvs, räkna inte med gräs första året.
Om en inte vill/behöver spannmål går det att ha något ettårigt gräs som skyddsgröda för vallen istället, typ westerwoldiskt rajgräs. Fördelen med just den sorten är att det gräset är torktåligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

eco-kalle

  • Inlägg: 91
    • Skåne
SV: Hinner jag så om vallen och skörda i år
« Svar #5 skrivet: 09 maj-24 kl 07:06 »
ett alternativ för bra etablering är ju ta en skörd , inte för tidigt om ska torka till hö ,, bearbeta vallen & så in ny vall med lite höstråg el Höstkorn(något mindre än normal utsädesmängd  &tidig höstsådd  , hugga av de ensilera elr kanske torka till hö ,,elr mogen skörd 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser