Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omkopplar 230v inverter/elverk  (läst 3609 gånger)

Bikerpumba Jh

  • Inlägg: 3
Omkopplar 230v inverter/elverk
« skrivet: 29 aug-18 kl 21:05 »
Hej alla
Jag skal till att bygga om mitt hus till offgrid, har ett liten solcell anlägg och ett elverk.
Jag skal bygga nya elcentral och uttag i huset, men behöver till den nya elcentral en huvudavbrytare 1-0-2 . Så jag kan välja ström från inverter från solcell eller koppla om till elverk.
Men jag hittar inte någon, bare omkopplar til 1-0- automatisk.
Är där någon her som vet var jag kan köpa en sådan omkopplar.
 Nåt jag sökar reservkraftomkopllar får jag bare en hel boks til 5000+.
Alt någon som säljar eller vet hur man byggar en lås till 2 huvudavbrytare så bare 1 används och den andra låses.

Hittar många till 120v breaker box men till svensk elcentral ingen.
Når det är dags att ansluta elcentralen kommer jag få en elektriker till detta, men köpar alt innan och drar kabel och monter vägguttag.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #1 skrivet: 30 aug-18 kl 10:22 »
Jag har bläddrat igenom en Selga-katalog från 2007 men inte hittat något riktigt lämpligt där.
Enklaste lösningen kanske är två trefaskontaktorer och en förregling medelst hjälpkontakter på dem så att båda inte kan vara tillslagna samtidigt. De får manöverström från elnätet respektive offgridanläggningen, så snart spänning finns från offgrid bryts manöverströmmen till nätkontaktorn, och först då denna har gått ifrån kan offgridkontaktorn sluta.

Är det trefas 400/230 V både från elnätet och offgridanläggningen? Vilken märkström rör det sig om?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #2 skrivet: 30 aug-18 kl 10:46 »
Är inte helt säker på vad du är ute efter och om det funkar med solcell.

Men på ett sorteringsverk som gick på 3 fas använde vi en manuell gammal YD start, för att välja om man skulle driva den via nätet eller generator.

Kopplade sorteringsverket till ingående på YD brytaren och nätet till D och Y till generatorn.
0 = ingen drift
Y = drift via generator.
D = drift via nätet

Vilket medförde att sorterings verket gick starta från generator, som hade stor effekt och sedan slog vi om till nätdrift och behövde inte så stora säkringar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #3 skrivet: 30 aug-18 kl 11:11 »
Eller så använder man snikmetoden med en hane och två honor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #4 skrivet: 30 aug-18 kl 11:31 »
Är inte helt säker på vad du är ute efter och om det funkar med solcell.

Men på ett sorteringsverk som gick på 3 fas använde vi en manuell gammal YD start, för att välja om man skulle driva den via nätet eller generator.

Kopplade sorteringsverket till ingående på YD brytaren och nätet till D och Y till generatorn.
0 = ingen drift
Y = drift via generator.
D = drift via nätet

Vilket medförde att sorterings verket gick starta från generator, som hade stor effekt och sedan slog vi om till nätdrift och behövde inte så stora säkringar.

Problemet är att en Y/D-start bara är trepolig. För att en omkoppling mellan elnät och reservkraft ska vara godkänd, måste även nollan kopplas om så det behövs en fyrpolig omkopplare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #5 skrivet: 30 aug-18 kl 12:50 »
Problemet är att en Y/D-start bara är trepolig. För att en omkoppling mellan elnät och reservkraft ska vara godkänd, måste även nollan kopplas om så det behövs en fyrpolig omkopplare.

Den vi använde var 5 polig, men den var från nått Norskt järnvägsfordon.
Det stod Y/D på den, men den kanske var till nå annat?

Hur som helt om det är en 3 polig, så borde det funka? TS pratar ju om 230 V
« Senast ändrad: 30 aug-18 kl 14:34 av ensamhet »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #6 skrivet: 30 aug-18 kl 14:28 »
Och TS skall ju koppla mellan 2 egna kraftkällor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #7 skrivet: 30 aug-18 kl 15:00 »
Just ja, i så fall är kanske den bästa lösningen att ordna fasningsutrustning så det går att fasa ihop elverket och växelriktaren och köra dem parallellt vid behov. Eller för den delen gå över mellan energikällorna utan avbrott.

Om det bara är enfas så finns det ju gott om tvåpoliga växlande omkopplare som går att använda.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #8 skrivet: 30 aug-18 kl 18:15 »
Hur fungerar det att fasa ihop ett motordrivet elverk och en växelriktare från en batteribank?

Jag menar, själva infasningen är väl som vanligt att de skall vara i fas när man slår ihop dem, och det är bara motorgeneratorn som man kan påverka, men vad händer sedan? Växelriktaren lär väl ligga fast i sin frekvens, kommer elverket att hålla sig där också?
« Senast ändrad: 30 aug-18 kl 19:32 av Själv är bäste dräng »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #9 skrivet: 31 aug-18 kl 10:27 »
Det beror nog helt och hållet på hur växelriktaren och dess styrsystem är konstruerat, och om växelriktaren bara kan överföra energi i ena riktningen (från likströms- till växelströmssidan) eller om den kan ta hand om energi andra vägen också.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #10 skrivet: 31 aug-18 kl 10:37 »
Jag tänker mig en vanlig inverter, den går ju inte att köra baklänges. Den kommer väl att hålla takten åt den motordrivna generatorn i tomgångsläge? Men när man börjar belasta de båda tillsammans och spänningen sjunker så ligger invertern kvar i frekvens medan motorgeneratorn sjunker i frekvens.

Eller tänker jag fel, jag är ju som du märkt tidigare inte så insatt i elmotorer/generatorer...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #11 skrivet: 31 aug-18 kl 14:01 »
Om växelriktaren är byggd för att kunna samarbeta med elnätet så bör den kunna anpassa sin frekvens.
Beträffande elverket så måste man ju ordna en inställningsmöjlighet för varvtalsregulatorn på det, för att till att börja med kunna fasa ihop det med växelriktaren. Sen kanske det är enklast att låta växelriktaren bestämma frekvensen och dra på elverkets regulator så det bidrar med önskad effekt. Dvs precis på samma sätt som ett vattenkraftverk med gammaldags turbinregulator körs då det är infasat på stamnätet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #12 skrivet: 31 aug-18 kl 15:29 »
Jo, men om man som TS förmodligen har en växelriktare som inte anpassar sin frekvens eftersom den inte är tänkt att jobba mot nätet, och man fasar in ett vanligt elverk (med hjälp av varvtalsgeneratorn och en voltmeter), vad händer sedan? Kommer det att fungera över huvud taget när den ena enheten är fast i frekvensen och den andra varierar?

Om man har inverterelverk som har styringång för ihopfasning så förstår jag att det kan fungera att koppla ihop det med en fast växelriktare, eller om man har en växelriktare som är gjord för att kunna leverera till nätet och kopplar det till ett gammaldags elverk som då får simulera nät.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #13 skrivet: 31 aug-18 kl 16:29 »
När har man behov av att köra inverter och elverk samtidigt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #14 skrivet: 31 aug-18 kl 18:49 »
Om båda är klena och man vill köra en större förbrukare som man kör sällan, t ex ett sågverk.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #15 skrivet: 31 aug-18 kl 18:56 »
Kan det inte vara enklare och billigare att ha ett större elverk?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #16 skrivet: 31 aug-18 kl 19:09 »
Det beror på... Man kan ju ha en solcellanläggning som är tillräckligt stor för allt utom sågen, och ett elverk som också går till allt utom sågen. Och då vore det ju fint att kunna samköra dem om det går att fixa enkelt, men jag tror det kraschar.

Men har man ett större elverk så är det ju billigare och enklare.

Bikerpumba Jh

  • Inlägg: 3
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #17 skrivet: 31 aug-18 kl 19:17 »
Jo, men om man som TS förmodligen har en växelriktare som inte anpassar sin frekvens eftersom den inte är tänkt att jobba mot nätet, och man fasar in ett vanligt elverk (med hjälp av varvtalsgeneratorn och en voltmeter), vad händer sedan? Kommer det att fungera över huvud taget när den ena enheten är fast i frekvensen och den andra varierar?

Om man har inverterelverk som har styringång för ihopfasning så förstår jag att det kan fungera att koppla ihop det med en fast växelriktare, eller om man har en växelriktare som är gjord för att kunna leverera till nätet och kopplar det till ett gammaldags elverk som då får simulera nät.

Det är rigtiga, det är pt ett liten 12 volt  3 leder system, fas, 0 och jord .med en växelritare på 2000 watt utan tilslut for elverk . Elverket är på 3100 watt.. och kommer användes om man tvätter eller om batteribanken är låg, och man vill ladda batteri och köra andra förbrukar samtidigt.
Så mens elverket körer vill jag kunna sätta i laddara till batteribanken och använda ström från elverket i 230 kontakter i huset.
Att köra både parallel vill jag inte satsa på .
Enda alternativ till en 1-0-2 brytare jag har kunna hitta är att köra 2 vägguttag och en skarv till elcentral och bytta om detta till generator eller växelritare, då kan man inte köra båda samman.


vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #18 skrivet: 01 sep-18 kl 09:23 »
Hur har du tänkt värmekälla vintertid? 

Postat med Alternativ.nu´s app


Bikerpumba Jh

  • Inlägg: 3
SV: Omkopplar 230v inverter/elverk
« Svar #19 skrivet: 17 sep-18 kl 10:06 »
Vinter användas ved, samma som nästan alla på lansbyden 😉

Jag har nu mejlet en elektriker till att ansluta elcentral till inverter / generator.
Då jag hittad att dom körar med flytande noll. Och elcentral er bygg efter 3 leder 1 phas 1 noll och jord från jordspett.

Kollad på nettet och någon inverter körar spänning på jord.. better att få en fagmann och bruka någon timer på honom end att köpa nytt anlägg där har varit felspänding i.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser