Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svepaskar  (läst 6045 gånger)

Anna H

  • Gäst
svepaskar
« skrivet: 27 nov-03 kl 21:16 »
Hej.

Jag undrar om det finns någon som kan tipsa om litteratur vad det gäller tillverkning av svepaskar.

Anna

Camilla

  • Gäst
Re:svepaskar
« Svar #1 skrivet: 28 nov-03 kl 14:06 »
Jag har inget boktips, men på Humlebo träslöjds hemsida http://home.swipnet.se/~w-68484/ finns bilder och beskrivning av sveptekniken.

/Camilla

Omala

  • Gäst
Re:svepaskar
« Svar #2 skrivet: 08 jan-04 kl 01:28 »
Hej! Det finns en skrift, jag TROR att den heter "Västerbotten" nr 3 1972. Temanumret heter "Tre träslöjder". Det torde gå att få tag på vid hemslöjden, länets hårdslöjdskonsulent eller Västerbottens museum i Umeå.

Om du får tag i den, så är det en verklig höjdare!

MVH
Erika

Robert Wiberg

  • Gäst
Re:svepaskar
« Svar #3 skrivet: 18 jan-04 kl 15:54 »
Hej Anna,
Gert Ljungberg och Inger A:son Ljungberg har skrivit flera bra böcker, t.ex. Svepteknik - askar, äskor & brickor. ISBN 91-534-1936-7. 47 sidor. Den brukar finnas på bibliotek.
John Granlund har skrivit Träkärl i svepteknik. Den har jag bara lånat på Nordiska Museet. Det är en gammal bok, utan ISBN. Innehållet är mycket omfattande, 355 sidor.
Jag har scannat in en del intressanta sidor om sömmar svepavslut mm. De är dock för stora (~2 Mb) för att sändas i detta forum.

M.v.h.
Robert Wiberg

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: svepaskar
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 15:54 »
visste ni att det finns svepaskar i Amerika där heter dom shaker boxes.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

jenses

  • Gäst
SV: svepaskar
« Svar #5 skrivet: 14 dec-11 kl 17:24 »
visste ni att det finns svepaskar i Amerika där heter dom shaker boxes.
De finns väl lite överallt i välden? I Tyskland heter de te.x. Spanschachtel(n).

gopo

  • Inlägg: 204
SV: svepaskar
« Svar #6 skrivet: 15 dec-11 kl 16:10 »
visste ni att det finns svepaskar i Amerika där heter dom shaker boxes.

Shaker var/är ju en "sekt" typ Amish som var kända som duktiga snickare, det finns många möbler som är i Shaker stil. Bland annat hade de chyssta  hyvelbänkar och skåp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 4 användare (2 dolda)
Bortan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser