Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torrfoder  (läst 1478 gånger)

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
torrfoder
« skrivet: 25 jul-18 kl 10:28 »
hämtade en kattunge igår som tydligen aldrig ätit torrfoder. då den jag redan har äter torrfoder skulle jag vilja att även kattungen äter det. hur vänjer ma  den till torrfoder på bästa sätt? tydligen så äter hon blötmat,korv och fil. det va det hon fick av förra ägarn. hon är heller inte specielt intresserad av vatten utan dricker mjölk om jag ger henne. hur får man en katt att dricka vatten? köpa en doseringsspruta o tvinga känns inte helt rätt. men i det långa loppet vill jag ju att hon båda katter äter samma sak, blir lite billigare och då har dem båda tillgång till torrfoder 24/7 + vatten.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: torrfoder
« Svar #1 skrivet: 25 jul-18 kl 10:47 »
Hon kommer att lära sig av den större katten vartefter. Lägg med ett par torrfoderpiller på hennes tallrik när hon får sitt blötfoder. Har de ständig tillgång till vatten och du bara ger mjölk vid ett par tillfällen per dag så kommer hon att fatta.

Kattungar är inget bra på att äta torrfoder, så ge henne blötfoder tills hon kommer upp i storlek.

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: torrfoder
« Svar #2 skrivet: 25 jul-18 kl 11:25 »
Hon kommer att lära sig av den större katten vartefter. Lägg med ett par torrfoderpiller på hennes tallrik när hon får sitt blötfoder. Har de ständig tillgång till vatten och du bara ger mjölk vid ett par tillfällen per dag så kommer hon att fatta.

Kattungar är inget bra på att äta torrfoder, så ge henne blötfoder tills hon kommer upp i storlek.
ja de har ständig tillgång till vatten, finns vattenskålar på båda våningarna. gav upp och gav henne mjölk igår kväll för hon hade knappt druckit på hela dagen. bara kört nosen ner i vattenskålen. får göra det med torrfodret

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: torrfoder
« Svar #3 skrivet: 25 jul-18 kl 12:42 »
Våra katter är dåliga på att dricka vatten (de får dock aldrig något annat), men när de tigger chips eller kryddade korvar, då går de och dricker. Men vi ger inte torrfoder annat än som godis så de får vätska genom fodret och vad de kompletterar med ute.

Gamla katter kan vara svåra att lära om vad gäller fodret, och vanor över huvud taget, men yngre är mer formbara. Men även äldre katter kan ta efter yngre om de hittat något gott. Värst är ensamma, gamla katter. De kan vara som sura gamla gubbar som minsann inte skall prova något nytt.

Lingonberry

  • Gäst
SV: torrfoder
« Svar #4 skrivet: 25 jul-18 kl 14:15 »
När katter får blötmat, så dricker de i regel inte eller väldigt lite. Allt eftersom ungen börjar äta torrfoder, kommer du se att den kommer dricka mer.
Jag blir beklämd över att du ens funderar på att tvinga i den vatten, sätter man sig inte in i behoven och beteendet hos de djur man skaffar sig innan man skaffar dom? Katter är ökendjur, där får de sin vätska via de byten de fångar, det kan ju ta år innan det regnar så pass i en öken att det finns en pöl att dricka ifrån.

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: torrfoder
« Svar #5 skrivet: 25 jul-18 kl 14:52 »
När katter får blötmat, så dricker de i regel inte eller väldigt lite. Allt eftersom ungen börjar äta torrfoder, kommer du se att den kommer dricka mer.
Jag blir beklämd över att du ens funderar på att tvinga i den vatten, sätter man sig inte in i behoven och beteendet hos de djur man skaffar sig innan man skaffar dom? Katter är ökendjur, där får de sin vätska via de byten de fångar, det kan ju ta år innan det regnar så pass i en öken att det finns en pöl att dricka ifrån.
ja asså om en kattunge inte skiter på 2 dagar eller dricker under den tiden så blir man ju fundersam om hen måste få i sig mera vätska


Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: torrfoder
« Svar #6 skrivet: 25 jul-18 kl 15:29 »
ja asså om en kattunge inte skiter på 2 dagar eller dricker under den tiden så blir man ju fundersam om hen måste få i sig mera vätska


Postat med Alternativ.nu´s app
En liten kattunge blir ju fort uttorkad om den inte dricker. Kan det bero på stress pga flytten måntro? Bra iaf att den lilla äter blötmat nu i hettan. Kolla nackskinnet. Kläm i hop huden i nacken & släpp. Tar huden tid på sig att fjädra tbx, så är hen definitivt uttorkad.. Då lär vet sätta lilla hen på dropp pronto...Jag hade kompletterat med vätskeersättning om jag ens var tveksam ang drickandet. Sakta små duttar i mungipan med doseringsspruta blir nog inte så traumatiskt ändå. Royal Canin har småpåsar " Rehydration support". Finns hos vet eller djuraffär.
Lycka till med lillkatten [emoji177]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser