Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför växer inte basilikan?  (läst 7626 gånger)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Varför växer inte basilikan?
« skrivet: 09 mar-07 kl 06:37 »
Det är fyra veckor sedan jag sådde lite olika blad. Sallaten och rucolan kan man börja skörda småblad på, och spenaten är på G. Men på basilikan har jag bara precis börjat  skymta de första örtbladen, dvs bladen som kommer efter hjärtbladen. Så rubriken är lite missvisande, den växer, men ytterst långsamt. samma med portlaken, bara hjärtbladen syns. Ljus får de, de åker fram och tillbaka mellan köxfönstret och lysröret på arbetsbänken. Är det värme de saknar? är basilika en C4-växt, någon som vet?

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 18:10 »
Min basilika är lika långsam...om det nu kan vara någon tröst. Har du sått spenat redan? Inomhus antar jag. Hur gör du med den? Jag saknar färska vårprimörer. Kruka, söderfönster, vatten? Eller?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-07 kl 19:07 »
Jag har en bänk under ett lysrör i tvättstugan där spenat m fl i min baby leaf-odling står morgnar och kvällar, så solar de i fönstret när det är dagsljus. De blir lite bleka och skrangliga, men vad gör väl det?  ;)

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #3 skrivet: 01 maj-07 kl 13:01 »
Hej!

Jag har också problem med min basilika, fast mer att när den väl kommer upp ca 4 cm så lägger den sig ned och dör (bokstavligt) och jag förstår inte varför. Hur mycket sol och vatten ska de ha i början??
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #4 skrivet: 01 maj-07 kl 16:23 »
Basilikan är så kinkig! Det är många år sedan jag gav upp att odla den.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #5 skrivet: 01 maj-07 kl 19:08 »
Basilikan är så kinkig! Det är många år sedan jag gav upp att odla den.



 :o

Basilika är världens mest tacksamma och frodiga kryddväxt att odla.

Dom vill ha massor av ljus (lysrör eller varmväxthus), värme och gott om näring. Då växer dom hur mycket som helst. Dom gillar inte att torka ut heller men ska såklart inte stå surt hela tiden.

Så här såg mina basilikor ut förra året, dom står under lysrörsarmaturer som jag köpt billigt begagnade och har små krukor (7cm) med jord och hönsgödsel i. 5-10 plantor per kruka. Toppa efterhand som dom blir långa.

På första bilden är dom ca 8v från sådd och på andra bilden 4 olika sorter omplanterade i en stor kruka.







Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-07 kl 09:05 »
Det verkar som om man får ha proffsiga grejor för att få sin basilika att trivas under senvinter/tidig vår. Min basilika satte fart när solen började skina och det blev lite varmt och skönt i fönstret. Jag testade också trädgårdsportlak i kruka och den var lika tjurig.

Vitis, har du något bra tips var man kan köpa billiga lysrör till förkulturer?
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 09:05 av Gryning »

Eulalia

  • Gäst
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-07 kl 10:21 »
Har inte odlat basilika, men det låter som om den är lika känslig som Stevian..
Prova att odla den i avskuren petflaska eller miniväxthus i fönstren, om de nu gillar värme!
Troligen ljusgroende som Stevia också, men skulle tro det räcker att den får några extra ljustimmar i form av nån stark skrivbordslampa...
fasen, nu blev jag sugen på att provodla..  ::)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #8 skrivet: 03 maj-07 kl 19:38 »
.........

Vitis, har du något bra tips var man kan köpa billiga lysrör till förkulturer?


Inga proffsiga grejer ... jag köpte armaturer inkl. lysrör (2x36W, alltså 125cm långa armaturer) för 100:- st. på en återvinningsfirma som säljer begagnat byggmaterial, lite sladd, stickproppar och en timer tillkommer.

Håll utkik vid renovering av butiker och kontor, alla fina armaturer åker i regel rätt i  sopcontainern.

Under två såna armaturer får du plats med 70-100 småkrukor, perfekt för allt som skall förkultiveras. Tomater, chili, sommarblommor, perenner, kryddor ... allt !

Plantorna ska stå nära lysrören, gärna 5-10cm. Det är bra om hyllan eller armaturerna är höj/sänkbara på nåt sätt.

Om man behöver byta lysrören ska man leta efter dom som heter 840 eller 950 i sin beteckning (finns av alla vanliga märken, kallvita eller "dagsljus", inte varmvita).  

Eulalia : PM'a din adress igen ... jag har massa frön till roliga/ovanliga (och vanliga) basilikor som du kan få prova. Jag har fått så-förbud eftersom vi ska flytta i sommar.  ;)

Eulalia

  • Gäst
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #9 skrivet: 03 maj-07 kl 22:04 »
Vitis har PM:at dig, tar gärna emot roliga fröer!
Skickar dig några i retur om du vill..kanelbuske?  
Först idag börjar det skymta nåt under jorden, den har legat i jorden 2 veckor  :o
Hoppas flytten går till ett ställe med oändliga odlingsmöjligheter!

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #10 skrivet: 03 maj-07 kl 22:39 »
Jag har fått så-förbud eftersom vi ska flytta i sommar.  ;)

Jaså? Verkligen? Av vem då? Vad är det för en hemsk människa som tar min plats och uttrycker sådant när jag inte är hemma?!  :o

Eulalia, kanelbuske låter väldigt intressant, det skulle jag gärna vilja ha. Skicka gärna!  :P
Och flytten går till vackra Österlen, med betydligt mer odlingsmöjligheter än idag, fast det är ändå litet. Närmare bestämt 1,5 ha, eller tre tunnland som vi föredrar att säga.  ;D
Om besiktningen går bra, vill säga, ska gå igenom allt i morgon...
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 22:41 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #11 skrivet: 03 maj-07 kl 23:46 »
.... Av vem då? ....


Av mig !! Och det gäller dig också !!  :-X

Edit :

Men en kanelbuske har vi säkert plats för ...  :-[
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 23:47 av Vitis »

Eulalia

  • Gäst
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #12 skrivet: 04 maj-07 kl 10:04 »
*fniss*  ;D  jo det gäller att lägga band på sig själv, har man gröna fingrar så vill väl allt man tar på gro , anta rjag..
1,5 ha i Österlen, det är väl inte fy skam! Att växa lite i taget, problemet är väl att när man s.a.s bott in sig så börjar det bli för litet..
 får ni möjlighet att arrendera/köpa loss mer sen?

Jag skickar lite kuliga fröer till er :-)

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #13 skrivet: 04 maj-07 kl 19:06 »
Nu har vi varit och besiktigat lilla gården och tja, vi hade ju bestämt oss innan, oavsett vad besiktningsmannen skulle kunna tänkas säga...  ::) Men nu gick det bra, i bemärkelsen att det verkar gå att få kontroll över de fel som finns.  8)
Så vi ska FLYTTA!!! Till ÖSTERLEN!!!
Gaaaahhh!!!! *gulp*
... och driva plantskola, ha café, pelargonväxthus, ateljé, odla sparris och chili, ha höns och getter, bed&breakfast...
Men mer mark är inte att tänka på, bonden som arrenderar nu vill köpa marken. Men se det får han inte.  ;D

Flå't, ursäkta trådkapningen... ska inte störa mer nu...  :-[



Höns, stickning och pelargoner

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #14 skrivet: 07 maj-07 kl 08:08 »
Det var ju jag som startade tråden och jag säger bara : åh. Vilken ära att få en så fin nyhet här. Så ROLIGT för er. LYCKA TILL! Och vi vill veta mer! Var ligger gården, hur mycket förarbete är ddet innen ni öppnar, kan man hjälpa till på något sätt etc????

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #15 skrivet: 07 maj-07 kl 08:21 »
Jag blir oxå jättenyfiken, kan ni inte starta en egen liten gårdstråd så vi får veta allt  ;)

Jo, jag vet, det är kanske lite väl nyfiket, men så´n  e  jag  8)

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #16 skrivet: 11 maj-07 kl 22:13 »
Tack!  :D
Jo, ska starta en gårdstråd så småningom. Men vi har inte hämtat oss riktigt ännu. Idéerna flödar och tja, att få grepp om dem...  ::)
Och jo visst, man får hjälpa till! Det är bara att dyka upp.  :)
Höns, stickning och pelargoner

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #17 skrivet: 22 maj-07 kl 16:57 »
Men.... min växer ju som ogräs :o
Jag har sått några frön i vanlig krukväxtjord i en kruka i ett soligt fönster i köket,
Inga extra lampor eller näring eller nåt sånt... bara vatten.

(men jag kanske inte har lika höga krav  ???)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Varför växer inte basilikan?
« Svar #18 skrivet: 22 maj-07 kl 18:07 »
.....

(men jag kanske inte har lika höga krav  ???)


Så länge det växer !!! Det är väl huvudsaken.

Lysrören behövs mest tidigt på våren eller om man inte har nåt bra fönster.

Extra näring vill dom ha om ett tag för att kunna växa hela sommaren. Om du knipsar topparna så kommer dom att förgrena sig och bli riktigt buskiga och feta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser