Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Konsistens på ägg  (läst 272 gånger)

Enigma

  • Inlägg: 1
    • -
Konsistens på ägg
« skrivet: 28 apr-24 kl 12:42 »
Hej!

Jag har googlat runt men finner inga bra svar. Vag vet heller inte om det är ett bra eller dåligt tecken. Men äggen från våra höns har en hård äggvita. Membranet mellan skalet och vitan är också tjockare när jag jämför med vänner som har höns.

När man kokar äggen så märker man ingen skillnad förutom att "navelsträngen" från ägget är mycket tydligare och hårdare (den blir liksom inte ett med vitan som med köpeägg). Det är heller ingen skillnad på smak. Men ska man exempelvis baka med äggen så är det jättesvårt att blanda ut vitan, den blir som en hård geléklump i smeten. Man kan väl jämföra konsistensen som på en öronmanet. Raka motsatsen till rinnig.

Hönsen matas med en 50/50 blandning av hönsfoder och korn, dem får även matrester från hushållet. Dem har alltid fri tillgång till vatten och snäckskal.
« Senast ändrad: 28 apr-24 kl 14:16 av Enigma »

Efwa

  • Inlägg: 285
    • Uppland
SV: Konsistens på ägg
« Svar #1 skrivet: 29 apr-24 kl 10:12 »


Bara för att vara säker, testa ett annat spannmål eller en blandning av vete, havre och korn. Det kan ju vara det som ställer till det. Inte har jag någon grund till mitt uttalande men just korn innehåller ju mycket stärkelse och fiber och kanske visar det sig på äggen?

Jag har en blandning av

6 delar vete
5 delar svarthavre
4 delar korn
Fyller på med lite fullfoder

Mer korn ger bajsiga rumpor tycker jag.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Konsistens på ägg
« Svar #2 skrivet: 29 apr-24 kl 13:22 »
Jag kan inte svara  på konsistensen på vitan. Men vad gäller "äggsnodden" så är den tydligast, hårdast, på färska ägg.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Konsistens på ägg
« Svar #3 skrivet: 29 apr-24 kl 17:43 »
Jag tycker det låter som att du har riktigt färska ägg. Vitan blir lösare när ägget blir lite äldre.
Titta efter bilder som jämför dagsfärska ägg med lite äldre går säkert att googla fram eller söka här på forumet.
Äggen du köper i affärn är inte direkt dagsfärska


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Sundance, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser