Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off grid-ish, tips?  (läst 1082 gånger)

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
Off grid-ish, tips?
« skrivet: 12 jun-23 kl 09:50 »
Jag bor inte off grid, men inte långt ifrån heller.

Vad är era bästa tips och finurliga lösningar, ni som bor enkelt som jag?

Jag har inte indraget vatten, inget avlopp och bara 1 fas el, så här får man klura sig runt och hitta alternativa lösningar. Tänkte om nån kanske har tips på saker att tänka på eller bra lösningar för tja, allt som kan tänkas vara bra i ett så enkelt boende helt enkelt, för att underlätta vardagen.  :)
Klart jag kan!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Off grid-ish, tips?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-23 kl 11:38 »
Hur mycket effekt kan du ta ut på enfaselabonnemanget? Är det 35 A huvudsäkring så som är brukligt i miljonprogramslägenheter med enfasanslutning, eller har du bara t ex 10 eller 16 A att röra dig med?
Ska elen räcka även för uppvärmning av bostaden eller har du andra värmekällor?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Off grid-ish, tips?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-23 kl 00:57 »
Jag bor inte off grid, men inte långt ifrån heller.

Vad är era bästa tips och finurliga lösningar, ni som bor enkelt som jag?

Jag har inte indraget vatten, inget avlopp och bara 1 fas el, så här får man klura sig runt och hitta alternativa lösningar. Tänkte om nån kanske har tips på saker att tänka på eller bra lösningar för tja, allt som kan tänkas vara bra i ett så enkelt boende helt enkelt, för att underlätta vardagen.  :)
Jag bor inte offgrid nu men har gjort det i ett tag. Som allting annat är det också personligt, olika människor vill ha olika saker på olika sätt så är det svårt att ge allmän tips om gör si och gör inte så om specifika saker men om du däremot ställer frågor (på rätt avdelning på forumet) kan man svara på just den frågan.

Men för att ändå ge nåt svar på den här tråden kan jag säga att man bör undvika att ha en viss trend, exempelvis bör man undvika att kolla på youtube djungeln och ha en vilja för att ha nånting i den stilen i nån video man har sett eller på nån produkt recensions video eller dylika på den djungeln därför att det kan ge ett bakslag i ens verkliga situation när man inte uppnår lika väl som de i videon gör. Alla situationer är unika, verkligheten och en video produktion är två olika saker.

En annan grej är att kunna improvisera med det man redan har istället för att ha en tro, om jag hade si hade jag kunnat göra så. Den måste en ensam offgridare undvika helt annars klarar man sig inte genom olika unika lägen som man står inför och då kan resultatet bli förödande. Nu är du inte en offgridare, ha el ändrar hela bilden och tillvaron, man kan bara åka och köpa en spisplatta och värmepump och massa andra saker som en offgridare inte kan eller har nån nytta av. Så jag säger hellre att bygga din tillvaro baserad på grid-tied mode är bättre för dig än att luta dig mer mot off grid mode.                       

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Off grid-ish, tips?
« Svar #3 skrivet: 13 jun-23 kl 05:55 »
Jag skulle inte vilja leva utan indraget vatten. Så jag skulle leta efter en källa som ligger högre än huset för att kunna leda in vatten med självtryck.
Sedan även sätta upp solpaneler för varmvatten, de fungerar även en stor del av vinter för att ge varmt vatten i kranen, bara solen kommer fram på vårvintern så har man nog till en dusch.
Det finns typ "värmepumpar" som drivs av solceller. En sån kan vara bra för att få det behagligare inne. Den ventilerar bort det råkalla som kan bli mellan eldningarna. Värmepumpen har två delar en som sätts på solsidan och tar in varmare luft och en del som sitter på baksidan för att ventilera ut kyla och fukt.
Solceller för att hjälpa upp elsystemet.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Off grid-ish, tips?
« Svar #4 skrivet: 13 jun-23 kl 07:18 »
Hur mycket effekt kan du ta ut på enfaselabonnemanget? Är det 35 A huvudsäkring så som är brukligt i miljonprogramslägenheter med enfasanslutning, eller har du bara t ex 10 eller 16 A att röra dig med?
Ska elen räcka även för uppvärmning av bostaden eller har du andra värmekällor?

10...  ::)
Förhoppningsvis får jag 3fas sen, men just nu är det 1 och 10 bara.
Elen ska räcka till lit uppvärmning (men jag kan inte köra ett element och vattenkokaren samtidigt tex, haha). Det finns en vedspis som ska kollas, om den är ok så har jag den också sen.
(Kommer inte att bo här över vintern om spisen inte får användas.)
Klart jag kan!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Off grid-ish, tips?
« Svar #5 skrivet: 13 jun-23 kl 08:48 »
Ett tips i så fall är att du använder en liten vattenkokare med låg effekt, det finns ju de som inte är på mer än 500 eller 800 W. Bor du ensam och ska värma vatten till en kopp te så är det ju meningslöst att ha en vattenkokare som rymmer 2 liter.
Och ska det värmas mycket vatten för tvätt t ex på spisplatta, så får du väl stänga av elementet under tiden.

Ett annat tips är om du skulle försöka få tag på en riktigt liten luftvärmepump för uppvärmningen. De allra minsta med ca 2 - 2,5 kW värmeeffekt drar ju inte mer än kanske 600 W från elnätet. Så små värmepumpar är sällsynta i nyförsäljning nuförtiden men det kan ju gå att hitta en begagnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare
Berberis, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser